Teknik/program för att komponera ihop instrument till en låt

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Iwannabeadored
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:09

Teknik/program för att komponera ihop instrument till en låt

Inlägg av Iwannabeadored »

Hallå. Jag har börjat göra egna låtar och skulle vilja först spela in ett instrument för att sedan spela upp hur det låter medans jag lägger till det andra etc.. och sedan kunna lägga ihop dessa i programmet tillslut så att det blir till en hel låt. Vilket program lämpar sig bäst till detta om man har en enkel laptop?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teknik/program för att komponera ihop instrument till en

Inlägg av bjelkeman »

Windows eller Mac?

På en Mac så finns GarageBand, billigt från Apple, till att börja med. På Windows har jag ingen aning.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Janne

Re: Teknik/program för att komponera ihop instrument till en

Inlägg av Janne »

Köp ett externt ljudkort så går det bra mycket lättare. Det brukar ingå en basmodell av något inspelningsprogram när du köper ljudkortet. Annars funkar Audacity fint.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Teknik/program för att komponera ihop instrument till en

Inlägg av GandhiMK2 »

Har du en ipad? Köp garageband för 39 kr...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Iwannabeadored
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:09

Re: Teknik/program för att komponera ihop instrument till en

Inlägg av Iwannabeadored »

Ingen Mac eller Ipad. Jag ska kolla upp Audiacity, kanske det kan vara något att ha.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Teknik/program för att komponera ihop instrument till en

Inlägg av strummer »

Jag tycker du ska köpa ett Tascam US-122 II (tvåkanaligt ljudkort med mick/basingång), kostar typ en tusing och då följer en LE-variant av Cubase med. Sjukt avancerat program, men rätt lätt att använda också för oss fetamamtörer, och det finns massor av bra tutorials på nätet, och så kan man fråga om hjälp här.
Sen kanske du vill ha en typ trummaskin (det ville jag) och då finns till exempel Addictive Drums som i mina ögon låter bisarrt bra och som du antingen kan spela på keyboard/digitaltrummor eller bara använda färdiga beats som finns i programmet.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar