Woahooo.... (Behringer content)

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

Nu har jag fått förmånen att få möjlighet att jobba lite med Mackies DL1608-mixer några gånger och har skaffat på mig både ris och ros (mest ros). Men eftersom det mesta riset sitter i iPad-mjukvaran så löser det sig med tiden. Med korta ordalag: en jättebra produkt och kompakt mixer som verkligen är en riktig arbetshäst... Jag gillar den skarpt!

Tidigare hade Behringer släppt sin X32-mixer som ser kanonfin ut och reglarna *känns* jättebra när man hanterar den (har dock bara "torrmixat" med den). Nu har de utökat sin X32-familj med Compact, Producer samt tillhörande expanderburkar. Spännande!

http://www.behringer.com/EN/Products/x3 ... -page.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessutom kompletterar de sin familj med DL1608-wannabe med *programmerbara micpreamps* (dvs. digital gainratt!!!!): iX16

http://www.behringer.com/EN/Products/iX16.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Återigen: spännande!

/MrBaloo
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

mrbaloo skrev:...

Dessutom kompletterar de sin familj med DL1608-wannabe med *programmerbara micpreamps* (dvs. digital gainratt!!!!): iX16

http://www.behringer.com/EN/Products/iX16.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Återigen: spännande!

/MrBaloo
fast det är väl just det som gör att man vill ha Mackien? Deras analoga micpreamps gör ju minst halva soundet. Eller?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

Jo, så är det. Men just att preamp:arna är digitalt styrda gör "hela jobbet" om man skall mixa ett 10-tal band under en kväll... Fast å andra sidan är det väl det som gör att många digitala mixerbord (tex Yamaha M7CL) kostar så mycket mer...

Men spännande är det i alla fall...

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den sön 17 feb 2013, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
mrbaloo skrev:...

Dessutom kompletterar de sin familj med DL1608-wannabe med *programmerbara micpreamps* (dvs. digital gainratt!!!!): iX16

http://www.behringer.com/EN/Products/iX16.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Återigen: spännande!

/MrBaloo
fast det är väl just det som gör att man vill ha Mackien? Deras analoga micpreamps gör ju minst halva soundet. Eller?
Analoga preamps men digitalt styrda. Stor skillnad. Behringer köpte Midas och Klark Teknik för några år sedan och det är säkert ett resultat av den affären vi ser nu. Det har ryktats om ett tag att Behringer tänker sig att kliva upp i det mer seriösa skiktet vad det gäller ljudutrustning. Klark Teknik gjorde jävligt bra prylar och har hur mycket know-how som helst. Midas är ju inte i SSL- eller Neve-klass direkt men verkligen inte dåliga prylar heller. Hur pass Behringers nya serie av prylar står sig i jämförelse vet jag inte men det är nog ganska säkert att konstatera att dom tar hjälp av både folk från Klark Teknik och Midas vad det gäller utvecklingen av nya prylar. Hoppas att vi sett slutet på Behringer som ett företag som i stort stjäl från andra till att mer utveckla sina egna prylar. Synd bara att Uli Behringer är världens största skitstövel. Annars är det nästan att jag hoppas lite på att Behringer kommer rycka upp sig.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

Ur en användares perspektiv gillar jag det jag ser i X32-serien. iX16 måste dock ses som en riktig DL1608-klon på något sätt. Men mina (något begränsade) erfarenheter av att mixa liveljud med digitalmixrar från Yamaha 01V, Behringer DDX3216, Yamaha M7CL samt Mackie DL1608 skiljer sig åt ganska rejält.

Här är 01V- och DDX-mixrarna givetvis ganska lika (Behringers kopiering igen) och lika förvirrad är man som nybörjare på digitala mixrar. Vad visar egentligen reglarna, vilken kanal är vald, vilka effekter är aktiverade, etc. Men ju mer jag använt dem och lärt mig systemen desto mer gillar jag att mixa med dem.

M7CL-mixern är ju givetvis en klass för sig och nästan helt självförklarande om man använd analoga mixrar förut. Givetvis med kunskap om hur 01V-/DDX-mixrarna fungarar, gör livet än lättare med M7CL-mixern.

Men Mackies DL1608 är ju än mer självförklarande utan hjälpmedel och instruktionsböcker. Nu börjar vi komma tillbaka till lite analog mixning till rimligt pris igen. iPad:ens styrprogramvara är ju egentligen det enda som skiljer analogt mot digitalt, alltså en virtuell regel på en skärm. Man måste således ha koll på vars ens fingrar befinner sig... ;-) Det verkar som om iX16:s fördel är de digitalt styrda preamparna.

Men det jag läst om Behringers X32:a verkar ju vara helrätt ur mitt användarperspektiv. Digitalt styrda preamps, digitala "ettiketter" på reglarna, fjärrstyrning, riktiga motorstyrda faders, etc. Sen hur slutresultatet låter, det återstår väl att höra...

Äh, det här var bara mina egna synpunkter på hur jag upplever livemixning med olika digitalmixrar. Mina erfarenheter är ju kanske lite begränsade jämfört med er alla andra här på PB. Men jag vet vad jag har lust att göra med ett mixerbord: göra att pupliken får en njutbar konsert och att jag inte behöver snöa in mig så mycket på tekniska lösningar och grävande i menyer under konserterna.

Nu har jag givetvis inte tagit hänsyn till ljudåtergivning osv i de olika mixrarna. Men givetvis, en dyrare preamp måste väl i sanningens namn låta bättre, eller hur?

Mina 10 cent...

/MrBaloo
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

mrbaloo skrev:...Nu har jag givetvis inte tagit hänsyn till ljudåtergivning osv i de olika mixrarna. ...
nej, det (LJUD/hur det LÅTER) känns väl ganska irrelevant?
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

mrbaloo skrev:...
Men Mackies DL1608 är ju än mer självförklarande utan hjälpmedel och instruktionsböcker. Nu börjar vi komma tillbaka till lite analog mixning till rimligt pris igen. iPad:ens styrprogramvara är ju egentligen det enda som skiljer analogt mot digitalt, alltså en virtuell regel på en skärm...
It's a winner in my book!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

dereborn skrev:
mrbaloo skrev:...Nu har jag givetvis inte tagit hänsyn till ljudåtergivning osv i de olika mixrarna. ...
nej, det (LJUD/hur det LÅTER) känns väl ganska irrelevant?
Ljudkvaliteten kan jag tyvärr inte jämföra direkt eftersom högtalaranläggningarna varit så skiftande till de olika mixrarna. Men visst, DL1608 låter jättebra med de högtalare och förstärkare som användes...

/MrBaloo
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

mrbaloo skrev:
dereborn skrev:
mrbaloo skrev:...Nu har jag givetvis inte tagit hänsyn till ljudåtergivning osv i de olika mixrarna. ...
nej, det (LJUD/hur det LÅTER) känns väl ganska irrelevant?
Ljudkvaliteten kan jag tyvärr inte jämföra direkt eftersom högtalaranläggningarna varit så skiftande till de olika mixrarna. Men visst, DL1608 låter jättebra med de högtalare och förstärkare som användes...

/MrBaloo
Ok, jag trodde du jämförde mixrarna rakt av - och då blev det lite konstigt att bortrationalisera ljudbiten helt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

Jag inser att jag sticker in huvudet i lejongropen och dessutom är jag kanske lite naiv i och med att jag förutsätter att alla systemen låter bra på sitt vis.

En M7CL-mixer för fler hundra tusen kronor borde låta bättre än en mixer för 10-20 papp. Men rätt använt och med rätt högtalare för ändamålet så tror jag att man som konsertpublik skulle vara nöjd med en bra mix oavsett av digitalt mixerbord. Det skulle jag vara.

Men det här blir lite som att jämföra finitaelement-kod, det är nästan omöjligt att jämföra om man inte kan skicka in samma indata till de olika mjukvarorna. Jag som användare måste då se till användbarheten till stora drag och på något vis lita på att programmen räknar rätt...

All respekt för dereborn och irbit när det gäller mixning. Ni kan ju er sak jättebra!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Jan Hellman »

Ta inte för givet att Mackie´n är bättre i det här fallet. Midas-preamparna är verkligen inte dåliga. Och det ryktas om att man kommer kunna spela in mer än 2 kanaler via USB + att den är kompatibel med Behringers P-16 monitor system och lite annat. Smärtar mig att säga för jag gillar verkligen inte Behringers sätt att göra affärer på men det verkar faktiskt som att kvalitén på prylarna är på väg upp. Samtidigt som att Mackie sänkt kvalitén på en del av sina prylar för att spara pengar. Pottar bl.a. håller inte alls samma klass nu som för tio år sedan.
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 17 feb 2013, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Hellish »

Det är lugnt, Baloo. På PrataBas får man inte säga positiva saker om Behringer, bara så du vet. ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

Hellish skrev:Det är lugnt, Baloo. På PrataBas får man inte säga positiva saker om Behringer, bara så du vet. ;)
:-)

Jag har förstått det, men lika fullt gillar jag en del Behringer-grejor. Och X32-serien inkl. iX16 verkar vara väldigt spännande saker.

Typ alldeles idag köpte jag en Behringer V-AMP 2. Hur skall detta sluta... ;-)

/MrBaloo
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

Hellish skrev:Det är lugnt, Baloo. På PrataBas får man inte säga positiva saker om Behringer, bara så du vet. ;)
På PrataBas får man inte kritisera billiga skitgrjor - för då är man en retrosnobb.

;-)
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Jan Hellman »

mrbaloo skrev:Jag inser att jag sticker in huvudet i lejongropen och dessutom är jag kanske lite naiv i och med att jag förutsätter att alla systemen låter bra på sitt vis.

En M7CL-mixer för fler hundra tusen kronor borde låta bättre än en mixer för 10-20 papp. Men rätt använt och med rätt högtalare för ändamålet så tror jag att man som konsertpublik skulle vara nöjd med en bra mix oavsett av digitalt mixerbord. Det skulle jag vara.

Men det här blir lite som att jämföra finitaelement-kod, det är nästan omöjligt att jämföra om man inte kan skicka in samma indata till de olika mjukvarorna. Jag som användare måste då se till användbarheten till stora drag och på något vis lita på att programmen räknar rätt...

All respekt för dereborn och irbit när det gäller mixning. Ni kan ju er sak jättebra!

/MrBaloo
Jo bara inte prylarna går sönder under turnéen och i händerna på en bra tekniker så ska det nog funka i många situationer. Just hållbarheten kostar en del pengar. Personligen tycker jag rejält illa om lågbudgetmixrar med pottstolpar av plast. Dom kan ju ryka all världens väg bara man tittar på dom. Men hellre en bra tekniker med riktigt bra prylar än en bra tekniker med dåliga prylar. Och MYCKET hellre än riktigt bra tekniker med dåliga prylar än en dålig tekniker med riktigt bra prylar!! Alla dagar i veckan. :) Fast helst ska det vara bra över allt. Just digitalbord kan vara lite extra känsliga i och med att dom kan låta så jävla endimentionella med lågbudget konvertrar. Och en del digitalbord har inte tillräckligt med processorkraft så om man börjar slänga på för mycket kompressorer och effekter så sänks den interna upplösningen i bordet för att orka med. Och då kan det börja låta ännu plattare. Får jag välja vill jag helst ha ett analogbord. Och får jag välja ännu mer så vill jag ha ett BRA analogbord med automation. Men sen handlar det ju lite om vad det är man ska mixa också. Handlar det om ett punkband på en svartklubb full med fulla punkare så spelar det mindre roll om det står Behringer eller Yamaha på bordet. Men om det är Eagles som gigar så spelar det definitivt roll.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av mrbaloo »

dereborn skrev:P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
(I mina ögon) Bara bra tekniksnack i denna tråd.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
Du är helt OTROLIGT tröttsam, Dereborn!! VARFÖR hoppa på mig när jag inte gjort dig ett piss? :thumbsdown:
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

mrbaloo skrev:
dereborn skrev:P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
(I mina ögon) Bara bra tekniksnack i denna tråd.

/MrBaloo
Det låter bra det!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Jan Hellman »

mrbaloo skrev:
dereborn skrev:P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
(I mina ögon) Bara bra tekniksnack i denna tråd.

/MrBaloo
Tack.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av Hellish »

mrbaloo skrev:Typ alldeles idag köpte jag en Behringer V-AMP 2. Hur skall detta sluta... ;-)

/MrBaloo
SCCHHH!!!! Inte så högt!!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av blackparkas »

Irbit skrev:
dereborn skrev:P.S. Vad Irbit/Hellboy/Janne bidragit med till debatten vet jag inte.
Han är blockad hos mig och jag vill/kan inte relatera till något som han skrivit.
Du är helt OTROLIGT tröttsam, Dereborn!! VARFÖR hoppa på mig när jag inte gjort dig ett piss? :thumbsdown:

Janne, Chilla, det där var inget påhopp.
Han bara skriver att han inte vet vad du skrivit eftersom han blockat dig.



Dereborn: Janne har bara berättat om att det sitter bla Midas-prylar i Berhingers nya serie.

Jag har pillat lite på större bordet, verkligen bara pillat för att känna hur kvalitén är.
Över normal Behringer-standard men under Mackie i kvalitétskänsla tycker jag, man jag är helt övertygad om att de här nya borden med Midas-prylar i går att få att låta bra.

Behringer köpte Midas för nåt år sedan. Jag hade för mig det var i fjol men Janne sa några år sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av dereborn »

Tänkte skriva nåt kul svar här, i en tråd som jag tycker är intressant, men efter att ha fått ett par indignerade PM igår så har jag förstått att i princip vad jag än postar är att betrakta som s.k. "vuxenmobbing" - så jag avstår.

Man vill ju inte såra någon.

Lycka till med både Mackie, Behringer och alla andra produkter i alla sammanhang!

(Observera gärna att jag inte på något sätt "hänger ut" någon eller ens antyder VEM som har PM:at mig!)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av blackparkas »

För övrigt är jag bestört över att så många tycker Behringers lågbudgetprylar är användbara.

Rent skit rakt igenom absolut de flesta fall, det är inte ens diskuterbart.
Behringers billigare prylar duger till att ha som rep-PA på sin höjd, men då får man köpa dubbelt så kralligt steg som man tänkt eftersom specarna är åt skogen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Woahooo.... (Behringer content)

Inlägg av TDHP »

Vi har 2st Behringer EP2500 i bandets klubbrigg.
Funkar hur bra som helst, fast jag gissar att dom levererar ungefär 2x50-600W och inte 2x1250 som dom påstår.
Väldigt stabila iaf.
Vi har även haft ett par aktiva 1x12 som monitorer. Funkar jättebra så länge dom funkar så att säga! :) Lär inte köpa fler dock!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar