Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

En liten känna-på-pulsen-tråd......

Skulle det finnas något intresse för en helg (heldag lördag + söndag) då man kan lära sig lite om ljudteknik och inspelning till exempel under hösten 2013? Max 8 deltagare för att ha tid att låta alla ställa frågor. Vi kommer att avhandla hur örat funkar, akustik, högtalare, psykologi, olika typer av mikrofoner, preamps, lineboxar, tankar om mikrofonplacering/val av mikrofoner och annat. Ingen fullständig utbildning på något sätt men tillräckligt djuplodande för att man ska kunna ta sina egna inspelningar ett snäpp framåt och att man kanske lite mer förstår hur helheten funkar. Jag och en kollega som jobbat som lärare på SAE, jobbat som ljudtekniker på SR och en hel del annat förutom den egna studion har funderat på att skriva ihop ett kompendium och sen köra kurser någon helg eller två per år. Fortfarande på idéstadiet och inte helt säkert att vi kommer göra detta men jag tänkte känna forumet lite på pulsen som någon form av gallup-undersökning. :lol: Skulle denna typ av kortare kurs vara intressant alls? Tror att vi kommer köra en första kurs kanske i oktober till reducerat pris och då vore kanske forumets medlemmar lämpliga som objekt. Detta är säkert mest intressant för folk som bor i Stockholm då det är här detta kommer gå av stapeln.

Hur som. Finns det något intresse över huvudet taget av att delta i en helgkurs i ljudteknik/inspelning i en studio med två lärare, SSL-bord, Neve-, Avalon-, Calrec-preamps, en uppsjö av bra mickar (och några dåliga), Mac-dator med Logic, Protools, Digital Performer, det mesta som finns vad det gäller plug-ins, Universal Audio UAD-kort och i övrigt rejält utrustad vad det gäller hårdvarueffekter, lineboxar och annat? Får återkomma om vad det kommer kosta. Första kurstillfället kommer nog att bli billigare. Man kommer få med sig ett kompendium hem.

Om intresse finns så skriv gärna en rad i tråden. Som sagt, bara en känna-på-pulsen-tråd än så länge och inget bindande. Har ni frågor så ställ dom så ska jag ge svar löpande.

//Jan
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Ljusspektrum »

Jag skulle finna det intressant, guranisten i mitt band skulle nog också vara intresserad
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

Ljusspektrum skrev:Jag skulle finna det intressant, guranisten i mitt band skulle nog också vara intresserad
Kul! Berätta gärna om det är något speciellt ni vill lära er mer om och som ni vill att vi tar upp. Har på två timmars tid även fått in ytterligare tre intresseanmälningar från annat håll också.




----------
From ze iPhoooneeee
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av strummer »

Jag är intresserad!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av B-Å Åhs »

Låter kul , mikrofonval och placering intresserar mig
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

Verkligen skojjigt. :) Verkar som att det kommer bli minst en kurshelg. Har fått prel intresseanmälan från ganska många.

Kommer nog bli en rolig höst över lag känns det som. Jag och Per Boysen håller på att dra igång en troligtvis årligen återkommande Chapman Stick-/tapping-afton och första konserten/eventet kommer också gå av stapeln i höst. Både jag och Per kommer spela i olika konfigurationer och vi ska även försöka få över Steve Adelson från USA. Helkväll i tappingens tecken. Mer om detta framöver.
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av patrik »

Jäpp, helt klart intressant!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av bjelkeman »

Det vore kul och intressant.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

Vi har haft ett första planeringsmöte gällande detta och det kan bli hur kul som helst. Ser lovande ut och redan nu innan vi egentligen knappt satt igång så har vi nog tillräckligt för att köra en kurs till hösten. Lägger upp ytterligare info om någon månad när vi har lite mer info. :)
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Ljusspektrum »

Gitarristen i mitt band är intresserad av allt, men om det finns kunskaper kring exakt hur ett mixerbord fungerar så är han intresserad av det.

Personligen så är allt intressant
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

Ljusspektrum skrev:Gitarristen i mitt band är intresserad av allt, men om det finns kunskaper kring exakt hur ett mixerbord fungerar så är han intresserad av det.

Personligen så är allt intressant
Jo signalvägen igenom ett bord är väldigt viktig att förstå och det är definitivt en av dom saker som vi kommer gå igenom. Egentligen går detta lite hand i hand även vad det gäller pluggar och digitalinspelning också så det är väldigt nyttig kunskap. Finns med på checklistan redan..... ;)
SoliDMetaL
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 04 jan 2012, 18:01
Ort: Södertälje

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av SoliDMetaL »

Några krav på vilken nivå man bör ligga på? jag t.ex. har inte kommit igång med någon inspelning eller så och har ingen vidare koll.. Har bara läst på olika forum och kollat tutorials.. Om nybörjare tolereras är jag väldigt intresserad! :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

SoliDMetaL skrev:Några krav på vilken nivå man bör ligga på? jag t.ex. har inte kommit igång med någon inspelning eller så och har ingen vidare koll.. Har bara läst på olika forum och kollat tutorials.. Om nybörjare tolereras är jag väldigt intresserad! :)
Nybörjare tolereras. ;) Vi ska försöka göra det förståeligt för alla. Det blir ganska mycket vi kommer gå igenom, både praktiskt och teoretiskt och man kommer få med sig ett litet kompendium hem efter kursen. Kommer lägga upp någon form av schema när vi har lite mer klart och vet vilken helg det kommer gå av stapeln.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Phear »

Jag är klart intresserad, och total nybörjare på inspelning. :). Bara det inte är allt fördyrt förståss. Så en ungefärlig kostnad är ju intressant att veta för vidare intresse.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Phear »

Om d är en stor hög nybörjare som visar intresse, kanske en tvådelad kurs kan vara att tänka på. En nybörjar, en för de med lite mer kunskaper? Fast det kanske blir för många kurstillfällen?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av bjelkeman »

Jag är en annan total nybörjare.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Ljusspektrum »

Både jag och guranisten har förkunskaper. Ganska grundläggande, men ändå
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av hankhell »

skulle oxå vara intresserad.. e det i stockholm i sånna fall??
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av inber »

Jag kan nog tänka mig att ge en helgkurs i present till min begåvade dotter. Hon spelar in egen musik sedan flera år tillbaka, men är helt autodidakt när det gäller inspelningsteknik.

Hör av dig om det blir något, Irbit.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Mungi »

Absolut intresserad, och kan nog få med mig en till. Mest intresserad av själva infångandet av ljudet, något mindre intresserad av efterjoxet i datorn. Men egentligen intresserad av ALLT du kan lära ut.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av strummer »

Hmmm, vad hände med detta, jag är fortfarande rejält intresserad:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av bjelkeman »

Jag med. Med en till från bandet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av inber »

Och jag med. Fast som present till min dotter. Jag spelar betydligt bättre bas och gitarr än hon, men i övrigt får jag nog konstatera att hon både är mer produktiv och mer musikaliskt begåvad än jag...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Mungi »

inber skrev:Och jag med. Fast som present till min dotter. Jag spelar betydligt bättre bas och gitarr än hon, men i övrigt får jag nog konstatera att hon både är mer produktiv och mer musikaliskt begåvad än jag...
Känner igen det där, men min dotter är lite för ung för en sån här kurs. Jag däremot är på!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Helgkurs i inspelningsteknik/inspelning.......?

Inlägg av Jan Hellman »

Ska träffa Patricia imorgon. Det har kört ihop sig nu under hösten framförallt för mig men vi ska försöka sätta ett datum snarast längre fram och då spika det. Återkommer. Ursäkta att det inte blev något nu under hösten. Tar lite tid att skriva ner ett vettigt kursunderlag. Tanken är att ni ska få med er lite matnyttiga prylar hem efter kursen. Hur som, återkommer när jag har ett datum.
Skriv svar