LÖST / Kabelfråga - hemstudio??

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

LÖST / Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av engson »

Jag har ett Presonus Firebox ljudkort, där det är telekontakter ut.
Nu ska jag försöka koppla in det till ett par passiva monitorer via ett litet slutsteg.
Hur viktigt är det att det är sk balanserade kablar därifrån till slutsteget?
Eller går det med vilka "patchkablar" som helst?
Senast redigerad av engson den lör 09 mar 2013, 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av Jan Hellman »

Beroende på. Korta avstånd är det inte lika viktigt och oftast funkar det i alla fall utan brum och skit. Sen är det inte alltid så att det är balanserat i båda ändarna, beroende på vad man har för prylar. Så kolla om det verkligen är balanserat både in och ut. Men personligen drar jag ALLTID balanserad kabel som grundregel även om det är obalanserat. Helt plötsligt byter man prylar och om man gjort en hyffsad installation med balanserad sladd så kan man köra både balanserat och obalanserat. Värsta scenariot är att byta kontakter på sladden om man byter prylar. Men jag drar ALLTID balanserat som grundregel. Det kan göra framtida ändringar enklare.




----------
From ze iPhoooneeee
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av engson »

Okaj. Tackar för svar!
Nånstans bland alla flyttlådor vet jag att jag har balanserade kablar.... men VAR?? ;)
dereborn

Re: Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av dereborn »

Testa! Troligen funkar det alldeles utmärkt med båda varianterna. Brummar det så byt till balanserade.
Antar att du inte gör en permanent installation med kablaget inne i vägg/under golv?
Så det är ju bara att byta om det inte är bra!
Inget kan gå sönder i det här fallet!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av engson »

Det funkar!!! :)
Jag lyckades till och med skruva dit högtalarkablarna på rätt ställe i de nya speakon-kontakterna!
Vilket jäkla lyft i lyssningen nu, från att ha suttit med ett par Creative datorhögtalare sen vi flyttade...
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kabelfråga - hemstudio??

Inlägg av Jan Hellman »

engson skrev:Det funkar!!! :)
Jag lyckades till och med skruva dit högtalarkablarna på rätt ställe i de nya speakon-kontakterna!
Vilket jäkla lyft i lyssningen nu, från att ha suttit med ett par Creative datorhögtalare sen vi flyttade...
Tack för hjälpen!
Bra bra. Alltid roligt när det blir bättre. Grattis och trevlig helg. :)
Skriv svar