Spela in Live i replokal?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Spela in Live i replokal?

Inlägg av Kurisawa »

Tja. Är lite sugen på att spela in lite med bandet men inte sugen på att lägga ut en massa pengar på studio.
Kan man spela in live i en liten replokal och få någorlunda resultat och vad hade man i så fall behövt för utrustning. Vi spelar rock och är basist, gitarrist, sångare och trummis(Läs "Mongo")
Vill ju helst spela in allt samtidigt för att få den här goa känslan.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av HirYoshima »

Lägg sång och solon efteråt...

Lajna basen eller nåt, den kommer läcka in i trummickarna rätt rejält. Försök sätta kuddar och dämpning runt micken till gitarrstärkaren och rikta den så att den inte spelar rakt mot trummorna.

Försök ha stärkarna ganska lågt och så att alla lyssnar genom hörlurar för att få bra balans... så skulle jag göra.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av mågis »

Spela på lite lägre volym på stärkarna för att hindra onödigt ljudläck till andra mikrofoner. Prova med linead bas, närmicka alla trummor och kör med hörlurar om ni har utrustning för det. Om ni inte har utrustning så det räcker får ni ägna rätt mycket tid till att stämma trummorna, finputsa ljuden ur stärkarna och sedan prova er fram vart i lokalen ni ska placera mickarna och hur starkt var och en ska spela.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av Jan Hellman »

Vad ska ni använda inspelningen till? För dokumentation eller har ni tankar på att ge ut det ni spelar in? Om det bara är för dokumentation eller för att spela upp för polarna skulle jag personligen inte bry mig så värst utan låna en Zoom H4 eller något liknande av en polare och helt enkelt bara spela in när ni kör alla samtidigt. Och då försöka vara lite petiga med nivåerna mellan instrumenten och sången......
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av funkys**t »

Använd en Zoom Q3. De är inte så dyra.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av bjelkeman »

Har någon använt en Jamhub för att spela in? Kanske skulle passa i en sådan här situation.
http://www.jamhub.com/jamhub-greenroom.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av engson »

Vi spelade in i flera omgångar.
Först lirade alla tillsammans, så att vi fick en "slaskmix" med allt. Från denna slask sparades bas- och trumspåren. Sångaren fick stå bakom en dörr i ett annat rum, så att det inte skulle läcka in från/till basmik eller trumspår. Slaskgitarren och slaskorgel hade vi bara i lurarna. Gitarren pluggade vi direkt in i Cubase och använde mjukvarueffekter.
När bas och trummor var ok, kunde vi gå hem... :)
Sen spelade dom andra in en efter en.
Sång, orgel och gitarrkomp (genom förstärkaren nu), och till sist alla solon.
Lite pyssel, men det funkade för våra behov.
Det man missar i detta, är att man som basist (eller trummisen) missar att kunna "spela på/spela med" gitarrsolo och orgelsolo. Det blir ingen plats för spontana eller gemensamma grejor, utan solisterna får liksom utgå från vår botten. Lite tamare, lite mindre kul, men bättre för att få till solon och sång som är bra... ;)
Detta sättet kräver också att alla kan få ut en "monitormix" i lurar.
Gitarristen i bandet är bäst på Cubase och att hantera vår mixer, så jag kan inte säga exakt hur vi kopplade.
Men vår mixer har 6 aux och firewire, så på nåt sätt gick det att få in allt i dator och ut i lurar (i separata mixar) samtidigt...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av Phear »

Vi använder zoom h2 i repan. Den funkar att spela in allt med, man får trixa med placering av h2, högtalare (även pa till sång), och ljudnivå. Funkar som sagt, men nån direkt bra ljudkvalitet blir det inte. D låter lite tanigt och blodfattigt...

Har nån lyckats med bara stereo avståndsmickning i pop/rock/metal?
Finns en jazzinspelning med, jag tror det var nån Arne Domnerus o cover på låtern " drum boogie", visserligen på jazzklubb och nån swindyr svensk stereomick. Den inspelningen låter så gefla bra och naturtrogen att man nästan får tarmsläpp!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
olovski
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 23:04

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av olovski »

Detta är taget rakt ur våran jamhub

http://www.youtube.com/watch?v=HPqzXMEf ... tu.be&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
MTD | Marleaux | Tecamp | TKS |EBS | Tech21 | Taurus | Morley | Korg |
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av Bullen »

Har också spelat in med nån Zoom-mojäng. Funkar helt ok för repdokumentation. Håll nere lågbasen bara så det inte blir en enda brölmatta med trummorna, vrid på lite extra mid istället.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av Phear »

olovski skrev:Detta är taget rakt ur våran jamhub

http://www.youtube.com/watch?v=HPqzXMEf ... tu.be&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Svänger BRA! Släppt nån skiva? :)

*edit* Det finns ju en hel skog med plattor som låter bra mycket sämre än det ni spelat in på jamhuben. Jag är absolut för att spela in allt samtidigt, det blir ofta ett helt annat sväng i låtarna då (IMHO). Lite lägre nivå på gitarrerna bara, sen är ni hemma! Bara att bränna ut & sälja :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
olovski
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 23:04

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av olovski »

Ursäkta för sent svar, glömde av att jag har skrivit här! :p Skivan är på gång, du kan följa oss på Facebook så länge :)

Bandet heter : Vengha
Phear skrev:
olovski skrev:Detta är taget rakt ur våran jamhub

http://www.youtube.com/watch?v=HPqzXMEf ... tu.be&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Svänger BRA! Släppt nån skiva? :)

*edit* Det finns ju en hel skog med plattor som låter bra mycket sämre än det ni spelat in på jamhuben. Jag är absolut för att spela in allt samtidigt, det blir ofta ett helt annat sväng i låtarna då (IMHO). Lite lägre nivå på gitarrerna bara, sen är ni hemma! Bara att bränna ut & sälja :)
MTD | Marleaux | Tecamp | TKS |EBS | Tech21 | Taurus | Morley | Korg |
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Re: Spela in Live i replokal?

Inlägg av lars-på-bas »

det går absolut att spela in i en relokal..denna låten e inspelad i min gamla lokal o det är ett riktigt släpp

[youtube][/youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H1f_6EXyaD8[youtube][/youtube]
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Skriv svar