YouTube

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

YouTube

Inlägg av Pelleper »

Jag funderar lite på detta med att lägga ut en video på YT där man själv spelar till en befintlig låt, som jag har sett att många gör på Tuben. Jag leker lite med tanken att lägga upp lite korta klipp åt några elever, där jag spelar till låtar med en video till, där basen och hur jag spelar syns.

Men HUR gör jag på ett bra sätt? Jag tänkte använda mobilen för att spela in själva videon, men ljudet blir nog inte så bra då? Kan jag "koppla ihop" mobilen (en Android) med min Zoom R8 på något vis? Hur gör man annars?

Tacksam för tips.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: YouTube

Inlägg av HirYoshima »

Jag skulle nog ta en bra webcam eller digitalkamera med videoinspelningsfunktion och lajna basen till ljudkort/Zoomen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: YouTube

Inlägg av Pelleper »

Aha, du tänker så här: Man lägger själva ljudspåret (låten) på en kanal i Zoom:en och lajnar basen i en annan kanal och filmar via webcam i datorn? Men då måste man väl "få in" ljudet till filmen man spelar in, ljudet kommer ju från en källa och bilden från en annan, hur gör man det?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: YouTube

Inlägg av HirYoshima »

Jag tänker att man tar ljudet antingen via line eller zoom. Sen tar du bilden via webcam eller liknande. Du använder sen ett videoredigeringsprogram i stil med Adobe Premiere eller nåt gratisprogram och sammanfogar bild med ljud och får det synkat. Då kan du dessutom klippa och lägga in lite introtext eller så.. t ex. "Baslektioner by Pelleper" som scrollar över sidan. Eller om du vill lägga in kommentarer om klippet, t ex. tabs eller noter eller hur du nu jobbar...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: YouTube

Inlägg av inber »

Fearedse (metal-gitarrist) har en video där han visar hur han gör sina videos. Sök på hans namn på Youtube.


Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: YouTube

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

HirYoshima skrev:Jag tänker att man tar ljudet antingen via line eller zoom. Sen tar du bilden via webcam eller liknande. Du använder sen ett videoredigeringsprogram i stil med Adobe Premiere eller nåt gratisprogram och sammanfogar bild med ljud och får det synkat. Då kan du dessutom klippa och lägga in lite introtext eller så.. t ex. "Baslektioner by Pelleper" som scrollar över sidan. Eller om du vill lägga in kommentarer om klippet, t ex. tabs eller noter eller hur du nu jobbar...

Ja de bäst sättet är nog att spela in basen via ett interface och in i ett inspelningsprogram. Och sedan filma med mobilen för att send synka ljud och bild i något videoredigeringsprogram.

Jag har själv några videos på youtube, bland annat denna: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eN7fa1ZJsd8[/youtube] . Det är för visso trummor men jag har filmat med min iPhone och sedan spelat in med min "studio rigg" för att sedan mixa ner trummor och musik till en mp3 som jag sedan lagt in i iMovie där jag tagit bort ljudet från kameramicken och synkat mp3an med bilden. På det sättet har jag fått ett bra ljud till bilderna.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Skriv svar