Rekommendera en vettig mic-kabel

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av jannej »

Jag behöver tips på en vettig mic-kabel. Ljudmässigt är jag inte särskilt kräsen men den får inte glappa i kontakten direkt eller dåligt isolerad och knastra när man råkar röra den.

Jag söker en vettig kabel som håller kort och gott.

Tack på förhand!
Senast redigerad av jannej den sön 31 mar 2013, 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av GandhiMK2 »

Eftersom det tydligen inte spelar ngn roll hur den låter så kan du köpa en kabel som är så lång så att du kan lägga den på ett sådant sätt att du inte behlver gå på/röra den.
Problem solved.

Hur långt är en snöre,liksom...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av jannej »

f-bass skrev:Eftersom det tydligen inte spelar ngn roll hur den låter så kan du köpa en kabel som är så lång så att du kan lägga den på ett sådant sätt att du inte behlver gå på/röra den.
Problem solved.

Hur långt är en snöre,liksom...
Tack för din svar. Ok. Sorry, frågan är lite illa ställd inser jag: ljudet HAR betydelse. Dessutom kan kontakt-eländet alltid börja glappa med din lösning. ;-)

En vettig kabel som man kan trampa på är jag ute efter.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av GandhiMK2 »

jannej skrev:
f-bass skrev:Eftersom det tydligen inte spelar ngn roll hur den låter så kan du köpa en kabel som är så lång så att du kan lägga den på ett sådant sätt att du inte behlver gå på/röra den.
Problem solved.

Hur långt är en snöre,liksom...
Tack för din svar. Ok. Sorry, frågan är lite illa ställd inser jag: ljudet HAR betydelse. Dessutom kan kontakt-eländet alltid börja glappa med din lösning. ;-)

En vettig kabel som man kan trampa på är jag ute efter.
Ah, japp, det är klart att den kan börja glappa om man lägger den så att ingen trampar på den och man inte sliter ut och stoppar i den i tid och otid men det krävs att Marsianerna kommer och häller rymdsås på den och om det är sånt som brukar hända i din studio så är det nog fara å färde...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av jannej »

f-bass skrev:
jannej skrev:
f-bass skrev:Eftersom det tydligen inte spelar ngn roll hur den låter så kan du köpa en kabel som är så lång så att du kan lägga den på ett sådant sätt att du inte behlver gå på/röra den.
Problem solved.

Hur långt är en snöre,liksom...
Tack för din svar. Ok. Sorry, frågan är lite illa ställd inser jag: ljudet HAR betydelse. Dessutom kan kontakt-eländet alltid börja glappa med din lösning. ;-)

En vettig kabel som man kan trampa på är jag ute efter.
Ah, japp, det är klart att den kan börja glappa om man lägger den så att ingen trampar på den och man inte sliter ut och stoppar i den i tid och otid men det krävs att Marsianerna kommer och häller rymdsås på den och om det är sånt som brukar hända i din studio så är det nog fara å färde...
Jag är nog rädd att jag är drabbad av marsianer. Är man studiolös proletär/entusiast som opererar under bistra förhållanden i de yttre stratosfärerna (ofta benämns det som "fältet") drabbas man ibland av sk rymdsås. Du anar inte hur många plattfotade tjockisar det finns där ute i omlopp.

Jaja, nu har jag inte tid längre, ska beställa en kilometer monogami-kabel, ett flak med nåjtrick kontakter samt tre kilo lödtenn.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av GandhiMK2 »

Ah... Du ska inte ha den i studio trots att tråden är placerad under "studio"? Då hajar jag.
Mogami och neutrik blir bra.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

Klotz gör bra kablar. 10-meters mickkablar brukar ligga runt 300 spänn. Proel brukar ligga någon 50-lapp under för samma längd. Båda är bra. Klotz är något styvare och något mindre flexibel när kabeln är ny men den blir mer smidig efter ett tag. Båda är bra skärmade. Tror att den serien av Klotz-kablar jag brukar köpa heter MB om jag inte minns helt fel. Undvik 100:- -kablar. Kommer man upp runt 250 - 300:- för 10 meter brukar det inte hända så himla mycket rent kvalitetsmässigt därefter. Ingen anledning att köpa 700-kronors kablar.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

Och.... Alla kablar kan gå sönder. Vart enda en. Bästa sättet att öka kabelns livslängd är att faktiskt vara rädd om den. När vi kör live drar jag vanligtvis många kablar tillsammans och lägger en långsmal gummimatta som jag köpt på Biltema över. Det är inte bra att kliva på nakna kablar i det långa loppet. Dom kommer gå sönder. Och det oavsett hur mycket dom kostar.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av blackparkas »

Spectraflec förstås!!

Nu har jag bara använt telekablarna, de klädda, men den jag haft längst har jag haft i 7 år utan att löda och utan problem. Rock-knut vid varje gig/rep i 7 år...!

Lite dyrare än de "normalt prissatta" Klotz-kablarna.

Har sålt 100 klädda och 200-250 oklädda Spectraflex de senaste 1,5 året, inte en enda kabel i retur helt ärligt och utan skitsnack.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Spectraflec förstås!!

Nu har jag bara använt telekablarna, de klädda, men den jag haft längst har jag haft i 7 år utan att löda och utan problem. Rock-knut vid varje gig/rep i 7 år...!

Lite dyrare än de "normalt prissatta" Klotz-kablarna.

Har sålt 100 klädda och 200-250 oklädda Spectraflex de senaste 1,5 året, inte en enda kabel i retur helt ärligt och utan skitsnack.
Under mina ca 4 år i musikaffär så fick vi inte en enda kabel i retur. Inte en enda. Med det inte sagt att inga kablar gick sönder. Men det krävs som regel åtminstone lite våld för att ha sönder tom dom billigaste skitkablarna och folk vet att garantin inte gäller om man slitit kontakten av kabeln eller klivit sönder kabeln vilket är orsaken till att man väldigt sällan får just kablar i retur.


----------
Tapatalk via mobilen
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av jannej »

För att sammanfatta:

Räkna med 200-300 kr för ok kvalité.

Klotz
Proel
Spectraflec

(Mogai och neutric om man löda själv)

Det var det jag behövde. Tack för era tips! :tummenupp:

Det är otroligt frestande att beställa sssnake-ful-kablar eller Cordial från Thomann för en hundring om man inte spelar in så ofta men man blir ju alltid besviken efter två-tre användningar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

jannej skrev:För att sammanfatta:

Räkna med 200-300 kr för ok kvalité.

Klotz
Proel
Spectraflec

(Mogai och neutric om man löda själv)

Det var det jag behövde. Tack för era tips! :tummenupp:

Det är otroligt frestande att beställa sssnake-ful-kablar eller Cordial från Thomann för en hundring om man inte spelar in så ofta men man blir ju alltid besviken efter två-tre användningar.
Thomann-kablarna är så pass bra att det inte rasslar om dom och dom flesta skulle nog ha svårt att höra någon stor ljudskillnad i jämförelse med dyrare kablar. Men kvalitén på kontakterna är inget vidare och jag personligen skulle inte lita på att dom håller lika bra. För billiga kablar kan straffa sig. Man hittat oftast sanningen i mitten. Dom dyraste kablarna håller jag ärligt talat mig också borta från.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Ssnakekablarna har ofta lite klena kontakter, men kolla in Thomanns sortiment av Cordial. Det går att hitta cordialkabel med neutrikkontakter för riktigt bra priser. Funkar lika bra som Klotz imho.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Här är ett exempel:
Bild
Cordial CAM 6
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Ssnakekablarna har ofta lite klena kontakter, men kolla in Thomanns sortiment av Cordial. Det går att hitta cordialkabel med neutrikkontakter för riktigt bra priser. Funkar lika bra som Klotz imho.
Dom billigare Cordial-kablarna sitter det Neutric's lågbudgetkontakter på och dom håller inte alls samma kvalitet som dom riktiga. Och dyrare Cordial-kablar ligger i samma prisklass som Proel.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Tänker du på märket Rean? I så fall kan jag instämma.
Kabeln jag länkade till ovan har XX-kontakter.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Tänker du på märket Rean? I så fall kan jag instämma.
Kabeln jag länkade till ovan har XX-kontakter.
Och kostar? Dom jag sett ligger runt 240 spänn för en tiometers balanserad mickkabel. Deras billiga kablar ligger runt en hundring. Och där är det Kina-Neutric.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Jag vet inte var Neutrik tillverkar sina kontakter. Den cordialkabel jag länkade till har som sagt xx-kontakter. Samma som Klotz använder.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Jag vet inte var Neutrik tillverkar sina kontakter. Den cordialkabel jag länkade till har som sagt xx-kontakter. Samma som Klotz använder.
Finns en eller flera Kina-serier också som ärligt talat inte är bra. Samma grundläggande konstruktion och dom ser liknande ut men..... Köpte några sådana för att testa och det slutade med att jag slängde dom.

http://www.thomann.de/se/cordial_cam9bk_mikrokabel.htm

Jag tror att det sitter kina-pluggar på den kabeln.

http://www.thomann.de/se/cordial_crm_10_fm.htm

Och på den här sitter det tysk-tillverkade pluggar.

Det jag säger är att kablar i ungefär samma kvalitet med samma kvalitet på pluggar kostar ungefär lika mycket. Cordial har några rejält dyra serier också och kabeln i sista länken är ungefär att jämföra med denna:

http://www.luthman.se/Produkt/Klotz/-1/ ... UTRIK__10m

Tillverkarna vet att det är självmord att kränga dåliga kablar för dyrt så dom lägger jämförbara kvaliteter i samma prisgrupp. Man får det man betalar för. Personligen håller jag mig borta från dom billigaste och dom dyraste. En 700:- -kabel håller inte dubbelt så länge som en 350:- -kabel. Den största skillnaden hittar man mellan dom billigaste prylarna och mediumprisklassen. Det är lite som med gitarrer och basar. Ta en billig Yamaha akustisk gitarr. Billigaste instrumenten är en enkel gitarr med enkla stämskruvar som funkar men med lock och sidor i laminat. På mediumprisinstrumenten så har du helt plötsligt bra stämskruvar och solitt trä. På dom dyraste instrumenten är trät kanske lite snyggare och man får en massa ornamenteringar och inlägg fast det är i grund och botten samma instrument som mediumprisinstrumenten. Fast med förgyllda stämskruvar och krimskrams. Spelar ingen som helst roll för hur instrumentet låter eller hur det funkar i musikaliska sammanhang. Utan det är mer en kosmetisk skillnad. Och det kan man ju betala för om man vill. Men vad det gäller det mesta och om man inte vill betala för mycket så är det oftast bäst att välja någonting som kostar mitt emellan billigare och dyraste instrumenten/kablar etc......

Så ser jag på saken.......

Om jag inte minns helt fel så la Neutrik över en del av tillverkningen på China runt -05/-06 ca.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Klotzkabeln och den billigare cordialkabeln har samma tjocklek/snittyta . Den dyrare cordial har mer än dubbelt så stor snittyta och är gjord för att tåla mer stryk. Det sitter samma kontakt på båda cordial (xx-serien). Klotzkabelns kontakter är av den äldre x-modellen.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Klotzkabeln och den billigare cordialkabeln har samma tjocklek/snittyta . Den dyrare cordial har mer än dubbelt så stor snittyta och är gjord för att tåla mer stryk. Det sitter samma kontakt på båda cordial (xx-serien). Klotzkabelns kontakter är av den äldre x-modellen.
Vad menar du med snittyta i det här fallet? Diametern på kabeln? Dom Klotz-kablar jag har är minst lika kralliga som någonting annat. Men tillverkad i en annan gummiblandning så dom är lite styvare. Jag har några av dom billigare Cordial-kablarna och dom ger ett betydligt enklare intryck i jämförelse med Klotz-kabeln. Men sen har jag bevisligen gammal info gällande Neutrik. Har inte köpt lösplugg på ett tag. Verkar som att Neutrik sedan ett tag tillbaka helt och hållet skrotat sin tillverkning i Europa och flyttat rubbet till Kina. Så Europa-tillverkade pluggar existerar inte längre. Jag köpte några Kina-tillverkade pluggar när dom flyttade dit tillverkningen av dom billigare pluggarna och dom var otroligt svåra att löda på. Så jag sket i att använda dom. När det är dags att köpa lösplugg igen framöver kommer jag nog att sondera terrängen lite innan jag handlar. Möjligt att Neutrik fått till tillverkningen i Kina. Eller att det funkar för robotar att löda dom. Men när man söker runt lite så verkar det fortfarande vara så att många inte verkar gilla att löda dom för hand.

Vad står BAG för? Trodde att det var Kina-pluggarna men jag har bevisligen fel i det.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Vad menar du med snittyta i det här fallet?
Arean på ledaren. Den dyrare av de cordialkablar du länkade till har 28 kopparkardeler med en diameter av 0,15 mm. Klotzkabeln har 28 kardeler med en diameter av 0,1 mm. Det ger en mer än dubbelt så stor snittyta per ledare, dvs mer än dubbelt så mycket koppar per meter.
Den billigare cordialkabeln är mer likvärdig klotzkabeln i det avseendet med sina 25 kardeler med en diameter av 0,1 mm.

Poängen med att använda grövre kardeler är att ge ledaren en lägre resistans. På kortare avstånd gör det ingen större skillnad och därför funkar en sammanlagd tvärsnittsyta på 0,2 mm2 alleles utmärkt i de flesta sammanhang.
Verkar som att Neutrik sedan ett tag tillbaka helt och hållet skrotat sin tillverkning i Europa och flyttat rubbet till Kina. Så Europa-tillverkade pluggar existerar inte längre.
Var hittar du den informationen? Jag har tidigare inte varit uppmärksam på var kontakterna är tillverkade men blev nyfiken nu och plockade fram diverse kablar med neutrik-kontakter.
En kanske tio år gammal Pro Co med x-kontakter utan någon information om ursprung.
En cirka fem år gammal MTI-kabel med x-kontakter där det står Liechtenstein på båda kontakterna.
En några år gammal cordialkabel med xx-kontakter står det Liechtenstein i/på bådea kontakterna.
En balanserad cordial patchkabel med en x-liknande hane av märket Rean utan någon information om ursprung.
Jag köpte några Kina-tillverkade pluggar när dom flyttade dit tillverkningen av dom billigare pluggarna och dom var otroligt svåra att löda på.
Kan det ha varit av märket Rean? Jag köpte på mig såna eftersom dom var billigare är Neutriks x-serie fast ser likadana ut. Hanarna hade jag inga problem med men knappen på honorna fastnade gärna i intryckt läge. Helt värdelöst i en livesituation eller om man matar mikrofonen med spänning.
Vad står BAG för?
Färgen på kontaktdonet om jag minns rätt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av blackparkas »

Irbit skrev:
blackparkas skrev:Spectraflec förstås!!

Nu har jag bara använt telekablarna, de klädda, men den jag haft längst har jag haft i 7 år utan att löda och utan problem. Rock-knut vid varje gig/rep i 7 år...!

Lite dyrare än de "normalt prissatta" Klotz-kablarna.

Har sålt 100 klädda och 200-250 oklädda Spectraflex de senaste 1,5 året, inte en enda kabel i retur helt ärligt och utan skitsnack.
Under mina ca 4 år i musikaffär så fick vi inte en enda kabel i retur. Inte en enda. Med det inte sagt att inga kablar gick sönder. Men det krävs som regel åtminstone lite våld för att ha sönder tom dom billigaste skitkablarna och folk vet att garantin inte gäller om man slitit kontakten av kabeln eller klivit sönder kabeln vilket är orsaken till att man väldigt sällan får just kablar i retur.


----------
Tapatalk via mobilen
Nä, så kan det vara.
Men hade JAG köpt en kabel för 450 spänn så hade jag definitivt gått tillbaka med den om den pajjat inom 1 år!
Speciellt om det står lifetame warranty på kabeln, vilket det gör på Spectraflex! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Rekommendera en vettig mic-kabel

Inlägg av joachime »

Kollade just Spectraflex hemsida och dom verkar inte använda Neutrik-kontakter. Det står inget nämnt om det i text och på bilderna syns tydligt att det inte är Neutrik.
Bild
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar