Köpa baskaggemick

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

Miktek-micken lät ju helt galet. Som att det var Lars Ulrich som designat den.
Avantonen lät intressant.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

Synd att dom inte fick med AKGs D12 VR.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av blackparkas »

Nu har jag inte läst igenom tråden, men vill minnas att Shure relativt nyligen kommit ut med en ny kagge-mick som skulle vara både relativt prisvärd och grym!

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

joachime skrev:Miktek-micken lät ju helt galet. Som att det var Lars Ulrich som designat den.
Avantonen lät intressant.
Deras omdöme i sammanfattningen:
'we have a new “Metal kick drum king.” The Miktek PM11 takes the title for the scooped mid & hyped attack/sub frequencies sound. Next time you are running sound for your local “Death Metal for jesus” or “Underground Punk brought to you by Apple” festival, this is the mic of choice.'
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

Ja, jag såg det. Men med tanke på hur klickig till exempel Audix D6 låter, när man faktiskt spelar metaltrummor på ett trumset anpassat för det, förstår jag inte riktigt vad man ska med de extra 20 kilona klick till. Om man inte heter Lars Ulrich förstås.

Edit: Jag har egentligen inget emot för-eq'ade mikrofoner. De har sin poäng och sina användningsområden. Till exempel handhållna dynamiska livemikrofoner anpassade för sång, eller myggor anpassade för tal. Det är bara att plugga in och köra. Men då får det gärna vara med måtta.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

joachime skrev:Avantonen lät intressant.
Jag ska köpa en budget-baskaggemik som framförallt kommer användas live med coverbandet. Funderar på MXL A-55 Kicker eller Avantone Pro MONDO som bägge ligger kring eller straxt över $100 i USA. Avantone låter som du säger intressant och är säkert den jag skulle välja om jag ville ha den mer för inspelning men frågan är om inte MXL A-55 är mer lättjobbad på gig där man sällan har tid med någon egentlig soundcheck och man rattar ljudet själv från scenen.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

Den mest snabbrattade micken borde vara den som kommer närmast det ljudideal man försöker uppnå. Givet att den är anpassad för livebruk förstås.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

joachime skrev:Den mest snabbrattade micken borde vara den som kommer närmast det ljudideal man försöker uppnå. Givet att den är anpassad för livebruk förstås.
Yes, det känns rimligt.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Någon som har erfarenhet av AKG D550 ?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:Någon som har erfarenhet av AKG D550 ?
Jepp. Känns och ser plastig ut och är basfattig. Inte direkt en mikrofon som jag själv skulle slå till på. Den jag testade var ganska gammal. Vet inte om dom gjort om dom på sistone. Visste inte ens om att dom fortfarande såldes. Dom såldes ut löjligt billigt runt -04 i krokarna lite här och var. Mindre än 500 spänn. Lånade en av en polare men den gillade jag inte. Måste reservera mig lite för om den ev var trasig men..... Skulle helt ärligt hellre köra med en vanlig SM-57:a faktiskt. Åtminstone som det exemplaret lät.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Irbit skrev:
bassace skrev:Någon som har erfarenhet av AKG D550 ?
Jepp. Känns och ser plastig ut och är basfattig. Inte direkt en mikrofon som jag själv skulle slå till på. Den jag testade var ganska gammal. Vet inte om dom gjort om dom på sistone. Visste inte ens om att dom fortfarande såldes. Dom såldes ut löjligt billigt runt -04 i krokarna lite här och var. Mindre än 500 spänn. Lånade en av en polare men den gillade jag inte. Måste reservera mig lite för om den ev var trasig men..... Skulle helt ärligt hellre köra med en vanlig SM-57:a faktiskt. Åtminstone som det exemplaret lät.
Finns en begagnad på Blocket för 400:- men det låter nästan som den knappt är värd ens det?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:
Irbit skrev:
bassace skrev:Någon som har erfarenhet av AKG D550 ?
Jepp. Känns och ser plastig ut och är basfattig. Inte direkt en mikrofon som jag själv skulle slå till på. Den jag testade var ganska gammal. Vet inte om dom gjort om dom på sistone. Visste inte ens om att dom fortfarande såldes. Dom såldes ut löjligt billigt runt -04 i krokarna lite här och var. Mindre än 500 spänn. Lånade en av en polare men den gillade jag inte. Måste reservera mig lite för om den ev var trasig men..... Skulle helt ärligt hellre köra med en vanlig SM-57:a faktiskt. Åtminstone som det exemplaret lät.
Finns en begagnad på Blocket för 400:- men det låter nästan som den knappt är värd ens det?
JAG skulle inte köpa den. Framförallt inte till det priset. Dom reades ut för den summan ca för x antal år sedan. 8 eller 9 ca. + någon hundring kanske. Personlig åsikt och ingen absolut sanning men jag tycker att den är plastig och jag gillade inte hur den lät. Åtminstone inte det exemplaret. Sen är ju inte 400:- så himla mycket pengar samtidigt och fullständigt oanvändbar är den ju inte. Jag skulle hellre sätta den på en golvpuka personligen. Om man är ute efter någonting billigt att komplettera sin mikrofonpark med så, kör i vind. Om man är ute efter en baskaggemick och inte redan har någon som funkar, nä. Jag hade kollat in någonting annat. Personligen. Om du funderar på att köpa den så bjud 300 spänn och berätta att dom reades ut för en femhundring så får du se vad han/hon säger......


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Har nu beställt en MXL A-55 Kicker som är på väg från USA.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Giggade igår kväll och provade MXL A-55 Kicker för första gången med riktigt bra resultat.
Placerade micken på kudde inne baskaggen och fick kanonljud direkt med all EQ helt flat på mixern.
Skriv svar