Köpa baskaggemick

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Köpa baskaggemick

Inlägg av kjello »

Har tänkt köpa en ny baskaggemick till bandet. Har sett att det finns ett par stycken mellan 1400-2000kr

Vad har ni för favoriter? Försöker läsa receionser, men hittar inte några bra jämförelser

Mickarna jag tittat på:

Shure Beta 52A
EV N/D868
AKG D 112

Vill att det ska funka till både inspelning och live
Finns det några fördelar/nackdelar mellan mickarna? Musiken vi spelar är typ 70-tals rock

Och det kanske finns något annat val för pengarna?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Geddan »

Ser att det hänt en del med priserna, på 10 år.
Men när vi skulle köpa kostade denna JTS NX2 runt 1´300:- och det var halften av vad Shuren kostade.
Visst lät Shuren lite bättre, men inte så mycket bättre att det motiverade dubbla pengen.
(iaf inte i vår rigg)

Nu kostar JNS:en 660:- ser jag på nätet. Klart prisvärd!

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av kjello »

Okej helt klart ett billigt alternativ alltså! Upp till 2000kr kan vi betala och vill egentligen ha det bästa för dom pengarna :) Men klart ett plus om det går att komma undan billigare med samma ljud
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av drop A »

Jag skulle vilja tipsa om Audix D6.
Låter "naturligare" än Shure B52 i mina öron. Typ samma pengar. Tror den skulle passa bättre till 70-talsrock.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

Jag tycker d112 har något i mellanregistret som kan vara störande om man inte gillar klick. Audix har bra definition, framförallt i toppen men låter mer metall än 70-tal. B52 har mycket botten men kan kännas lite diffus och luddig om man skär bort den. 868 är lite åt b52-hållet men har ändå definition bakom botten.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Urban Guerilla »

En mick som är fantastik till baskagge är denna Audio-Technica ATE-ATM250DE, dubbla membran ett dynamiskt och en kondensator i samma mick, så blandar man signalerna i mixen, kan verkligen rekommenderas till stärkare också. Men dyrare än din budget, Annars en klassiker Shure Beta 91a tillsammans med en stormembran som pallar trycket. Där får du ett riktigt gött 70 ljud fast med mer tryck i subben.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av kjello »

Tack för svaren!! Audio technica lät lite väl för oss, vill ha en vanlig mick som funkar för gig och eventuellt för att spela in
någon gång!

Jachime, tror du mer på 868 än b52a för 70-tals rock?

Ser att det ligger ute en 868 för 1000kr beggat, så kanske blir en sån
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Nu blir man kanske utskrattad av expertisen, men vi hade en JTS Shurekopia som lade av inför ett gig. Hade inget annat att ersätta den med en än vanlig SM57 och det lät och låter fortfarande riktigt bra -- har kört med den på gig i ett års tid nu. En fördel kan jag också se att man med en SM57 slipper man elaka subfrekvenser som snor en massa effekt i onödan i PA-t.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa baskaggemick

Inlägg av Geddan »

Tror inte nån skrattar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

kjello skrev:Jachime, tror du mer på 868 än b52a för 70-tals rock?
Ser att det ligger ute en 868 för 1000kr beggat, så kanske blir en sån
Ja. Jag tycker det finns mer att arbeta med i 868'an om man vill skruva lite eq.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sv: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Geddan skrev:Tror inte nån skrattar.
Kanske snarare gråter...?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Köpa baskaggemick

Inlägg av Geddan »

Tror snarare att det kan finnas puritaner som nickar och håller med.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av TDHP »

Jag har mickat baskagge med en AKG D190ES flera gånger med gott resultat.
Den micken verkar funka till det mesta!
Som en SM57 ungefär. ;)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

D190 är hypernjure om jag inte minns fel. Stark proximity har den i alla fall, vilket innebär att den ger en basskjuts när man kommer nära en ljudkälla. Lite som Beyer M88. Och det kan funka riktigt bra på bastrumma.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av TDHP »

Ja, den funkar bra på bashögtalare också!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

Och hihat.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av TDHP »

Och elgitarr.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av trikloretylen »

Vi använder en sennheiser 421 . Mkt bra till det mesta .
Dyr ny men om du hittar en beggad köp!!
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av epa »

421 och EV Re-20 är dom som låter bäst enligt mig, har en liten Audio technica som låter jävligt bra och rakt, samma sak med RE20 som låter cleant och rakt, 421 är mycket mera mörsig och funkar super på 70tals-stuket.

D112 + B52 är för scoopade och låter för processat, dom är okej att ha som klick-mick inuti kaggen men inte som main-kagge mick.

Har en D190 som jag brukar tejpa på golvet undet golvpukan , ger ett bra tryck från kaggen och sejjaren, brukar va kanon att smyga in om man vill ha mer attack och punch.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

epa skrev:421 och EV Re-20 är dom som låter bäst enligt mig, har en liten Audio technica som låter jävligt bra och rakt, samma sak med RE20 som låter cleant och rakt, 421 är mycket mera mörsig och funkar super på 70tals-stuket.

D112 + B52 är för scoopade och låter för processat, dom är okej att ha som klick-mick inuti kaggen men inte som main-kagge mick.

Har en D190 som jag brukar tejpa på golvet undet golvpukan , ger ett bra tryck från kaggen och sejjaren, brukar va kanon att smyga in om man vill ha mer attack och punch.
Jag använder ofta Beta52 som ensam baskaggemick. Funkar kanon. Man får med hela registret om man nu vill det men den är ganska modern i ljudet. Kompletterar nu för tiden ofta med en boom box för lågmid tjompet. Men Beta52 är min favvomick. Och jag placerar den utanför trumman. Någon decimeter eller två utanför frontskinnet. Lite vid sidan av hålet.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av joachime »

epa skrev:421 och EV Re-20 är dom som låter bäst enligt mig, har en liten Audio technica som låter jävligt bra och rakt, samma sak med RE20 som låter cleant och rakt, 421 är mycket mera mörsig och funkar super på 70tals-stuket.
Kan det vara ATM 25? Den är liten och smidig. Den har ett mellanregister som påminner om RE20. Stabilt men en tendens till lite knackig mid. Passar ibland. Kan rekommendera Shure SM7 till kick också. Jag upplever att den har rakare frekvensgång än t ex RE20 och lite öppnare i diskanten.
Irbit skrev:Jag använder ofta Beta52 som ensam baskaggemick. Funkar kanon. Man får med hela registret om man nu vill det men den är ganska modern i ljudet. Kompletterar nu för tiden ofta med en boom box för lågmid tjompet. Men Beta52 är min favvomick. Och jag placerar den utanför trumman. Någon decimeter eller två utanför frontskinnet. Lite vid sidan av hålet.
Man får definitivt med både diskant och topp med B52 men jag tycker den kan sakna definition i mellanregistret om man jämför t ex med D112. Ibland är det preics vad man är ute efter, men ibland har jag verkligen saknat något där i mitten.

För tillfället leker jag lite med en submick liknande Yamahas subkick. Den heter Moon mic och består av ett åttatums-element och lite passiv elektronik som ger den en utångsimpedans på 250 ohm så den trivs bra med vanliga mikrofonförstärkare. Har använt den som komplement till en D112'a och så här långt har jag bara positivt att säga om den combon. Moon mic skär redan vid 300 hertz så därifrån griper D112 in.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
epa skrev:421 och EV Re-20 är dom som låter bäst enligt mig, har en liten Audio technica som låter jävligt bra och rakt, samma sak med RE20 som låter cleant och rakt, 421 är mycket mera mörsig och funkar super på 70tals-stuket.
Kan det vara ATM 25? Den är liten och smidig. Den har ett mellanregister som påminner om RE20. Stabilt men en tendens till lite knackig mid. Passar ibland. Kan rekommendera Shure SM7 till kick också. Jag upplever att den har rakare frekvensgång än t ex RE20 och lite öppnare i diskanten.
Irbit skrev:Jag använder ofta Beta52 som ensam baskaggemick. Funkar kanon. Man får med hela registret om man nu vill det men den är ganska modern i ljudet. Kompletterar nu för tiden ofta med en boom box för lågmid tjompet. Men Beta52 är min favvomick. Och jag placerar den utanför trumman. Någon decimeter eller två utanför frontskinnet. Lite vid sidan av hålet.
1. Man får definitivt med både diskant och topp med B52 men jag tycker den kan sakna definition i mellanregistret om man jämför t ex med D112. Ibland är det preics vad man är ute efter, men ibland har jag verkligen saknat något där i mitten.

2. För tillfället leker jag lite med en submick liknande Yamahas subkick. Den heter Moon mic och består av ett åttatums-element och lite passiv elektronik som ger den en utångsimpedans på 250 ohm så den trivs bra med vanliga mikrofonförstärkare. Har använt den som komplement till en D112'a och så här långt har jag bara positivt att säga om den combon. Moon mic skär redan vid 300 hertz så därifrån griper D112 in.
1. Beror på vad man ska spela in. Skulle inte använda den till jazz men till fläskig pop och rock gillar jag den och jag tycker i kombination med dom preamps och det rummet jag har att den definitivt har definition i mitten. Men jag har flera andra mickar som jag använder till kagge när jag tycker att något annat passar bättre.

2. Jag har tre Moon subkickar. Hälsa Micke från mig när du träffar honom. Jag tycker nog att Moon mic:en är den bästa sub kicken på marknaden. Jag har testat Yamaha´s variant och även kört en del med en vanlig högtalare. Moon mic:en låter mest "färdig" från början.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Stort test inkl ljudklipp på massor av baskaggemikar, mycket intressant för alla nördar! ;)

http://recordinghacks.com/2012/06/08/ki ... -shootout/
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av Jan Hellman »

bassace skrev:Stort test inkl ljudklipp på massor av baskaggemikar, mycket intressant för alla nördar! ;)

http://recordinghacks.com/2012/06/08/ki ... -shootout/
Bra länk. Tack.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa baskaggemick

Inlägg av bassace »

Ljudklippen i YouTube-variant

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qOu1duZ35Nw[/youtube]
Skriv svar