Modda mikrofoner?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Modda mikrofoner?

Inlägg av kjello »

Har hört talas lite om att det går att modda billigare kondensatormickar för att få de att låta betydligt bättre

Någon som prövat detta och har tips på bra sidor med delar och guider?

Jag har Röde NT 2-a och Bluebird mickar som jag skulle kunna tänka mig att testa på
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Modda mikrofoner?

Inlägg av Jan Hellman »

kjello skrev:Har hört talas lite om att det går att modda billigare kondensatormickar för att få de att låta betydligt bättre

Någon som prövat detta och har tips på bra sidor med delar och guider?

Jag har Röde NT 2-a och Bluebird mickar som jag skulle kunna tänka mig att testa på
En del mickar har lite onödigt högt egenbrus och annat vilket man ju kan bygga bort med lite bättre komponenter. Men frågan är hur mycket du kommer vinna just på NT-2:an och Blue-mickar. Jag har testat hyffsat många Blue-mickar och äger en. Den är väldigt bra. Likaså tycker jag att NT-2:an verkligen inte är skräp. Så vad du verkligen skulle vinna på att modda just dessa mickar kan man ju diskutera. Så vidare det inte är något fel på dom vill säga men det är väl sällan membran man moddar utan mer elektroniken. NT-2:an har dubbla membran och jag vet att folk som kört utan dubbla p-skydd fått problem då membranen kan klibba ihop från fukten i utandningsluften. Det kan man ju tänka på. Svårt att ge råd. Men personligen skulle jag nog tänka mig för en extra gång innan jag beställer modsatser till dom mickar du har. Det finns andra mikrofoner på marknaden som i betydligt högre utsträckning förtjänar att moddas..... ;)
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Modda mikrofoner?

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Irbit skrev:
kjello skrev:Har hört talas lite om att det går att modda billigare kondensatormickar för att få de att låta betydligt bättre

Någon som prövat detta och har tips på bra sidor med delar och guider?

Jag har Röde NT 2-a och Bluebird mickar som jag skulle kunna tänka mig att testa på
En del mickar har lite onödigt högt egenbrus och annat vilket man ju kan bygga bort med lite bättre komponenter. Men frågan är hur mycket du kommer vinna just på NT-2:an och Blue-mickar. Jag har testat hyffsat många Blue-mickar och äger en. Den är väldigt bra. Likaså tycker jag att NT-2:an verkligen inte är skräp. Så vad du verkligen skulle vinna på att modda just dessa mickar kan man ju diskutera. Så vidare det inte är något fel på dom vill säga men det är väl sällan membran man moddar utan mer elektroniken. NT-2:an har dubbla membran och jag vet att folk som kört utan dubbla p-skydd fått problem då membranen kan klibba ihop från fukten i utandningsluften. Det kan man ju tänka på. Svårt att ge råd. Men personligen skulle jag nog tänka mig för en extra gång innan jag beställer modsatser till dom mickar du har. Det finns andra mikrofoner på marknaden som i betydligt högre utsträckning förtjänar att moddas..... ;)

Håller med föregående talare. Dumt att modda en mick som redan låter bra, bättre att försöka modda en mick som inte låter så bra, i hopp om att den ska låta bättre. Om inte annat kanske man lyckas mecka fram en mick som låter hel crazy som man säkert kan annvända som effekt. Men som föregående talare redan nämnt så tror jag att du gör klokt i att inte modda ovan nämnda mickar, så jag instämmer med att dom låter bra redan som dom är. Men vilket fall som helst, lycka till med moddandet och det vore kul att höra före och efter ljudexempel på mickarna. :tummenupp:
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Skriv svar