Basljudsinspelningstest

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Basljudsinspelningstest

Inlägg av funkys**t »

Jag gjorde ett litet snabbtest för inspelning. Inspelningen gjordes med tre olika tekniker. En uppmickning med en Sennheiser e906, som är specialdesignad för elgitarr. (Micken placerades ca 10 cm ifrån högtalarkonen med sk. centermickning) En linesignal med Red Box Pro (kopplades mellan toppen och högtalaren och omkopplaren ställd på "speaker") Till sist en Sans Amp BassDI. (Den första versionen utan kontroller på framsidan. På insidan sitter det fyra små kontroller - Drive, Presence, level och blend. Drivkontrollen ställdes i 80%, Presence i 50%, blend på 0% ren signal och level på 75%)

Vilken tycker ni låter bäst? :) Och nu tänker jag på själva ljudet. Basspelet får ni ha överseende med. Ber om ursäkt för lite snubbel... :oops:

1. Sans Amp BassDI: http://soundcloud.com/funkys-t/bass-test-sans-amp" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Red Box: http://soundcloud.com/funkys-t/bass-test-red-box" onclick="window.open(this.href);return false;

3. Sennheiser e906: http://soundcloud.com/funkys-t/bass-test-sennheizer" onclick="window.open(this.href);return false;

Testet gjordes med en Orange AD200B Mk3 genom en Marshall 1520 (4x12) och en Fender Precision -79 strängad med DR Lo Rider. Tonkontrollerna var ställda i flat-läge och gainen på kl 12. Mastern endast på kl 8 för att inte störa grannarna...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Geddan »

Låter hur bra som helst!
Sansampen i synnerhet, tror jag.
Vi blir ju grannar snart, så då kan vi ställa ut stärkarna på altanerna och utmana varandra! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av funkys**t »

Geddan skrev:Låter hur bra som helst!
Sansampen i synnerhet, tror jag.
Vi blir ju grannar snart, så då kan vi ställa ut stärkarna på altanerna och utmana varandra! :wink:
Vavava! Vart skall ni flytta?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av funkys**t »

Tack förresten! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Geddan »

funkys**t skrev:
Geddan skrev:Låter hur bra som helst!
Sansampen i synnerhet, tror jag.
Vi blir ju grannar snart, så då kan vi ställa ut stärkarna på altanerna och utmana varandra! :wink:
Vavava! Vart skall ni flytta?
Vi ska till Erik Rosenbergs väg 136, efter sommaren.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av funkys**t »

Geddan skrev:
funkys**t skrev:
Geddan skrev:Låter hur bra som helst!
Sansampen i synnerhet, tror jag.
Vi blir ju grannar snart, så då kan vi ställa ut stärkarna på altanerna och utmana varandra! :wink:
Vavava! Vart skall ni flytta?
Vi ska till Erik Rosenbergs väg 136, efter sommaren.
Härligt! Där är jättefint.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Lilldjuret »

Sansampen i mitt tycke låter bäst. Lite varmare än de andra. :)
Låter bra!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Bullen »

Låter mycket bra, alla testerna! Sansampen var nog bäst, go overdrive som jag inte trodde gick få ur en sån :P
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Jan Hellman »

Jag håller nog med resten här känns det som just i det här skedet. Sansamp:en låter kanon. Men det är inte helt självklart att jag tyckt samma om basen varit i en mer riktig ljudbild på rätt nivå. Jag har nog kommit fram till att det som funkar bäst i en ljudbild inte nödvändigtvis låter helt vackert när man lyssnar på ljudet för sig.....
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av joachime »

Mick och Sansamp lät inte helt olika varandra. Men jag saknar botten hos 906'an.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:Mick och Sansamp lät inte helt olika varandra. Men jag saknar botten hos 906'an.
Håller med, men rattar man till det så låter den nog bäst. Kanske. Eller tar micken inte upp dom frekvenserna?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basljudsinspelningstest

Inlägg av joachime »

Jag har inte använt en 906 men förlagan 409 (som jag faktiskt använt till bas) hade inte särskilt mycket botten. Däremot lyfte den fram attacken i anslaget på ett passande sätt.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Mungi »

Sånt här borde jag lära mig. Jag kan verkligen mindre än ingenting om inspelningsteknik.

Vilken mick är att föredra om man inte lajnar? Attack är ju bra, men botten är ju också bra. Två mickar?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Jan Hellman »

Mungi skrev:Sånt här borde jag lära mig. Jag kan verkligen mindre än ingenting om inspelningsteknik.

Vilken mick är att föredra om man inte lajnar? Attack är ju bra, men botten är ju också bra. Två mickar?
Jag skulle säga att det beror lite på vilken typ av musik och vilken förstärkare det handlar om. Men om det ska vara hyffsat allround och inte kosta allt för mycket så skulle jag nog säga en vanlig sketen Shure SM57:a ihop med en line-signal. Ta botten från line:ade signalen och karaktären från 57:an. Har man en högre budget så skulle jag kolla på antingen en EV RE20 eller en Heil PR40. Eller en Sennheiser MD421. Eller en Audio-Technica ATM250. Eller en Beyer M88. Eller en Shure SM7. Ta bort puffskyddet dock! Då blir det en helt annan mick. Broadcastmikrofon egentligen men den är KANON på basstärkare utan puffskydd. Finns många som är kanon. En gammal klassiker är en U47 Fet också och det är en absolut sanning men ingen större idé att nämna här tror jag. Lite overkill. Jag har själv ALDRIG satt min U47:a framför en basförstärkare hittills. Vilket egentligen är korkat....

Men vilken som av mickarna ovan tycker jag är kanon och jag skulle inte tveka att använda någon av dom. Favoriten är nog egentligen en SM-57 + line. Men jag har kört RE20 (kanonmick!!), MD421, Shure SM7 och Beyer M88 också. Allt beror på vilket sammanhang det handlar om. Det är väl dom mickar som jag själv använder regelbundet till basförstärkare.

Grundregel 1A är egentligen att aldrig använda en likadan mick på bas och bastrumma. Då blir dom för lika i karaktär och då kan man få problem med separationen. Är min erfarenhet.

Finns egentligen inga absoluta sanningar vad det gäller ljud men det finns en del inspelningsknep och mickar som är beprövade och som folk använder i högre utsträckning. Mickarna som nämns ovan är väl beprövade. Men i stort funkar väldigt många mikrofoner. I kombination med en vettig placering och en bra mickpreamp i dom bästa av världar.....
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Basljudsinspelningstest

Inlägg av mrbaloo »

Irbit skrev:Jag håller nog med resten här känns det som just i det här skedet. Sansamp:en låter kanon. Men det är inte helt självklart att jag tyckt samma om basen varit i en mer riktig ljudbild på rätt nivå. Jag har nog kommit fram till att det som funkar bäst i en ljudbild inte nödvändigtvis låter helt vackert när man lyssnar på ljudet för sig.....
Detta håller jag med på. Jag kan tex inte få en fantastisk Stingray funka med symfonisk orkester, men däremot en billigare och "mindre" ljudande Dean Edge. Samma gäller säkert också för olika signalkedjor vid inspelning.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av joachime »

Jag spelar ofta in med mick framför stärkaren och komplettera med en lajnsignal. Som Irbit är inne på behöver inte micken plocka upp så mycket botten om man blandar in den lajnade signalen.

Vill man inte använda lajnsignal är det bra att välja en mick som tar upp hyffsat mycket botten. Jag föredrar stormembransmikrofoner. Endera dynamiska som SM7, bandmikrofoner som AEA R84 eller en kondensatormick som tål starka ljudtryck. För säkerhets skull brukar jag sätta puffskydd emellan mick och stärkare när jag använder bandmikrofoner och kondingar.
Basmikrofoner som Shure B52, AKG D112 etc tycker jag är för scoopade i mellanregistret.

Om jag har tid och tror att produktionen kan tjäna på det brukar jag komplettera med ytterligare mikrofoner. T ex en typisk gitarrmick som Shure SM57 eller en någon effektmick som en kolfibermikrofon eller något som tar fram och distar mellanregistret.

Ibland använder jag lajnsignalen till att reampa basen genom mindre förstärkare som en gitarrcombo för att få fram en annan (kompletterande) karaktär. I en tät mix kan rätt mellanregister visa sig vara basens bästa vän.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Mungi »

Tack för alla informativa svar och hur ni generöst delar med er av er kunskap!

Lite OT till joachime - kom precis hem från Southside där jag njutit av out-law country och Mathias stiliga pedal-steel.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av funkys**t »

Kul med alla tips! Jag hoppades att tråden skulle locka fram expertkunskap. Tack!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Basljudsinspelningstest

Inlägg av Mungi »

funkys**t skrev:Kul med alla tips! Jag hoppades att tråden skulle locka fram expertkunskap. Tack!
Tack för att du startade den. Mycket matnyttigt här.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar