bra dynamisk livemick?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

bra dynamisk livemick?

Inlägg av gabrieldahl »

hej! jag har länge kört med en sm58 till livetillfällen där jag sjunger, men har börjat fundera på att köpa en beta istället då jag gillat de jag provat klart bättre. har ni pratabasare någon åsikt om dessa eller tips på andra sjyssta livemickar med ett ganska 'crisp' sound? måste inte vara såpass tolerant mot rundgång som t ex sm58.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: bra dynamisk livemick?

Inlägg av Jan Hellman »

Beta 58 är inte lika pålitlig hållbarhetsmässigt som en vanlig 58 verkar det som. Men det finns många dynamiska mickar som är kanon live. Om du vill ha en mick med väldigt mycket topp så finns det en del handhållna kondensatormickar också men om det är rock man håller på med så är jag själv inte helt förtjust i dessa. Vad är det för typ av musik då håller på med?

Favoritmickarna vad det gäller dynamiska mikrofoner, manlig sång och live som jag själv använt genom åren är:

* Beyerdynamic M88
* Electro-Voice N/D 767a
* Sennheiser MD441
* Heil PR22 eller PR35
* Shure Beta 87A (den är nog egentligen ett bättre alternativ om du är ute efter en bright Sure Beta mick än en Beta58)
* Audix OM-2

http://www.thomann.de/se/ev_nd767a.htm

EV 767 kostar inte mycket och är en strålande bra mick. Bra topp. Annars använder jag i dagsläget själv helst en Beyer M88. Det är egentligen favoritmicken tror jag. För övrigt också en jävulusiskt bra baskaggemick. Men den är betydligt dyrare. Kostar ungefär som en Shure Beta 87A. Runt 2.500 spänn. Heil Sound PR22/35 säljs av Golden Age Music. PR22 ligger på snäppet över 900 spänn och PR35 runt 2.500. Heil Sound är ett lite uddamärke som inte alla är bekanta med men det är väldigt bra prylar. Coldplay bl.a. kör ofta med dessa mickar live.

Några tips. Om det inte ska kosta så mycket så kan det vara värt att kolla in Heil PR22 och Electrovoice 767. Ska det vara lite dyrare så Sennheiser MD441 (den är svindyr. Bara så att du vet..... ;) ), Shure Beta 87A och Beyer M88. Jag själv kör nu för tiden mest med Beyer M88 på manlig sång live. Eller en vanlig sketen Shure SM57:a. :D

Audix OM-2 använde vi mycket i coverbandet. Kostar knappt någonting nu för tiden. 730 spänn på Thomann. Audix gör/gjorde över lag väldigt rejäla och prisvärda mikrofoner. Jag själv använde en föregångare till den mikrofon som idag heter OM7 på den tiden som körmick. Var väldigt nöjd med den micken. Stryktålig. Men jag har inte använt Audix mickar själv nu på ca 15 år. Några kollegor har nyare Audix mickar och dom verkar väldigt nöjda. Men min egen erfarenhet är från 90-talet vad det gäller Audix. Kan kanske vara bra att nämna hur som.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra dynamisk livemick?

Inlägg av gabrieldahl »

tänkte mest använda den till rock/coverband och allmän förstärkt musik. jag har också hört att beta-micken är mindre stryktålig men efter att min sm58 blivit både bucklad och nergjordad efter löfte om att de som lånat den skulle vara försiktiga tänker jag köpa en mick som jag bara tänker ha själv och inte låna ut hur cyniskt det än låter (som att vissa inte lånar ut sin bas t ex). jag har läst mycket bra om electro-voice! bl a att den skall vara överlägsen betan. tack så mycket för tipsen! skall kolla över förslagen.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: bra dynamisk livemick?

Inlägg av fieldflower »

gabrieldahl skrev:tänkte mest använda den till rock/coverband och allmän förstärkt musik. jag har också hört att beta-micken är mindre stryktålig men efter att min sm58 blivit både bucklad och nergjordad efter löfte om att de som lånat den skulle vara försiktiga tänker jag köpa en mick som jag bara tänker ha själv och inte låna ut hur cyniskt det än låter (som att vissa inte lånar ut sin bas t ex). jag har läst mycket bra om electro-voice! bl a att den skall vara överlägsen betan. tack så mycket för tipsen! skall kolla över förslagen.
Att låna ut mick är nästan som att låna ut munspel - det måste vara till nån du tycker det är OK att hångla med.
(Under förutsättning att det inte desinficeras en hel massa, men det sker väl inte i hobby-träsket som jag rör mig i.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: bra dynamisk livemick?

Inlägg av Tarzan08 »

Haha... Vi lirade på en företagsfest för något år sen, och Thomas Järvheden skulle vara standup-skojig innan vi började. Han skulle låna min mick. (just en SM58) och han gjorde sig vansinnigt rolig över hur min mick doftade, smakade och upplevdes.
Så man kan säga...med lite fantasi att jag hånglat med Järvheden.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar