Buss kompressor och annat......

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Hade Kulturama´s producent-/låtskrivarlinje på besök i studion igår. Mycket trevligt. Bl.a. så gjorde vi en icke helt vetenskapligt genomförd a/b-test av busskompressorn i mitt SSL-bord, Waves motsvarighet och UAD´s motsvarighet. Två mjukvaruvarianter och originalet i form av hårdvaran helt enkelt. Vi ställde in dom identiskt, ställde make-up gain så att dom lät lika starkt och sen jämförde vi. Och glädjande nog så tyckte tror jag i stort alla att hårdvaran lät bäst. Därefter UAD och sist Waves. Waves variant la till topp och lät mer sterilt. UAD-pluggen lät hyffsat lik hårdvaran men "limmade ihop" ljudbilden lite sämre och SSL-hårdvaran lät lite varmare än dom båda mjukvarorna. Alla hörde denna skillnad och var i stort eniga.

Sen pratade vi om ljudkort, mickpreampar, olika typer av mickar och en massa annat. Jag har skolor på besök någon gång eller två per år och det är alltid kul. Dom flesta yngre som jag stött på som pluggar ljud har varit otroligt taggade och samtidigt öppensinnade. Och har haft väldigt bra koll. Jag har alltid haft minst lika kul som eleverna.
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Intressant experiment. Gjorde ni något blindtest eller gjorde ni bara ett a/b test där alla visste vilket ljudexempel som var vilket så att säga. Nog för att du skrev att det var icke helt vetenskapligt. Men det är kul att göra ett äkta blindtest när man testar mjukvara mot den äkta hårdvaran. Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt. Om man undermedvetet vet att det inte är "äkta" vara man lyssnar på.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Niklas_J_Blixt skrev:Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt.
Håller med till 100 %. Alltid roligt när man kommer på sig själv med att ratta en kompressor eller eq som inte är påslagen. Innan ögonen registrerar det har öronen trots det hört skillnad på justeringarna. :-)

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Sv: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

joachime skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt.
Håller med till 100 %. Alltid roligt när man kommer på sig själv med att ratta en kompressor eller eq som inte är påslagen. Innan ögonen registrerar det har öronen trots det hört skillnad på justeringarna. :-)

--- Via Tapatalk
Hehe, ja det har ju hänt!
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Niklas_J_Blixt skrev:Intressant experiment. Gjorde ni något blindtest eller gjorde ni bara ett a/b test där alla visste vilket ljudexempel som var vilket så att säga. Nog för att du skrev att det var icke helt vetenskapligt. Men det är kul att göra ett äkta blindtest när man testar mjukvara mot den äkta hårdvaran. Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt. Om man undermedvetet vet att det inte är "äkta" vara man lyssnar på.
Vi gjorde det i real time på ett helt arr. Många blundade eller stod med ryggen mot mig och såg inte vad jag gjorde. Så det var en hyffsat blind provning i alla fall.
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Irbit skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:Intressant experiment. Gjorde ni något blindtest eller gjorde ni bara ett a/b test där alla visste vilket ljudexempel som var vilket så att säga. Nog för att du skrev att det var icke helt vetenskapligt. Men det är kul att göra ett äkta blindtest när man testar mjukvara mot den äkta hårdvaran. Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt. Om man undermedvetet vet att det inte är "äkta" vara man lyssnar på.
Vi gjorde det i real time på ett helt arr. Många blundade eller stod med ryggen mot mig och såg inte vad jag gjorde. Så det var en hyffsat blind provning i alla fall.
Ja men dåså, det tar jag som fullt godkänt som testresultat. Som du själv sa, det var inte helt vetenskapligt.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Irbit skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:Intressant experiment. Gjorde ni något blindtest eller gjorde ni bara ett a/b test där alla visste vilket ljudexempel som var vilket så att säga. Nog för att du skrev att det var icke helt vetenskapligt. Men det är kul att göra ett äkta blindtest när man testar mjukvara mot den äkta hårdvaran. Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt. Om man undermedvetet vet att det inte är "äkta" vara man lyssnar på.
Vi gjorde det i real time på ett helt arr. Många blundade eller stod med ryggen mot mig och såg inte vad jag gjorde. Så det var en hyffsat blind provning i alla fall.
Ja men dåså, det tar jag som fullt godkänt som testresultat. Som du själv sa, det var inte helt vetenskapligt.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Niklas_J_Blixt skrev:
Irbit skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:Intressant experiment. Gjorde ni något blindtest eller gjorde ni bara ett a/b test där alla visste vilket ljudexempel som var vilket så att säga. Nog för att du skrev att det var icke helt vetenskapligt. Men det är kul att göra ett äkta blindtest när man testar mjukvara mot den äkta hårdvaran. Jag tror att den psykologiska effekten ibland kan spela lyssnaren ett spratt. Om man undermedvetet vet att det inte är "äkta" vara man lyssnar på.
Vi gjorde det i real time på ett helt arr. Många blundade eller stod med ryggen mot mig och såg inte vad jag gjorde. Så det var en hyffsat blind provning i alla fall.
Ja men dåså, det tar jag som fullt godkänt som testresultat. Som du själv sa, det var inte helt vetenskapligt.
Nä det var det verkligen inte!! :D

Har nyligen skaffat en Polar-moddad dbx160 komp till studion. Nanni och Lennart har byggt om ett flertal till parallellkompressorer. Låter RUSKIGT bra! Kör den som komplement till busskompressorn i SSL-bordet. Parallellkompression är skojjigt. Har börjat hårdköra parallellkomprimering även vad det gäller mjukvarukompressorerna på trummor, sång etc. under en period nu. Löd OCH dynamik. Inte fel.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av JazzBassillen »

Den här använder jag;

Bild
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

JazzBassillen skrev:Den här använder jag;

Bild
Fast den där klarar ju INTE av att parallellkomprimera både en Volvo 240:e och en Volkswagen Polo samtidigt!! :D
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av JazzBassillen »

Irbit skrev:
JazzBassillen skrev:Den här använder jag;

Bild
Fast den där klarar ju INTE av att parallellkomprimera både en Volvo 240:e och en Volkswagen Polo samtidigt!! :D
Tänkte inte på det! :oops:
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Seaweed »

Låter kul att du tar dit elever och testar såna här saker. Blir alltid lite pepp på att lära mig mer också när jag läser om sånt :)

Ska börja på Boomtown Borlänge i höst och dom har en riktigt fin studio. Ska bli kul att få jobba i den och förhoppningsvis lära sig nåt på kuppen :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Seaweed skrev:Låter kul att du tar dit elever och testar såna här saker. Blir alltid lite pepp på att lära mig mer också när jag läser om sånt :)

Ska börja på Boomtown Borlänge i höst och dom har en riktigt fin studio. Ska bli kul att få jobba i den och förhoppningsvis lära sig nåt på kuppen :)
Jag har alltid sett det som viktigt att faktiskt dela med mig av det jag kan. Det faller sig naturligt och har alltid gjort. Troligtvis kommer det från att jag själv faktiskt lärt mig otroligt mycket när jag var yngre utanför själva skolbänken av folk som mig själv nu när jag är 47. Så länge jag känner att jag har tid och att det inte påverkar jobbet i för stor utsträckning så har jag som vana att faktiskt alltid säga Ja till sådana här förfrågningar. Roligt också. Och samtidigt så lär jag mig själv en hel del. Några av dom som varit på besök har haft ett helt annat tänk än vad jag har så jag lär mig jag också. Man blir aldrig fullärd och ibland kan elever lära läraren bra saker.

Lycka till i höst! Himla roligt med ljud. Tror säkert att du kommer lära dig väldigt mycket! :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

På tal om busskompressor eller för att komprimera ett helt trumpaket.....

http://www.tkaudio.se/index.php?option= ... 3&Itemid=3

TK Audio. Svensktillverkad. En av få parallellkompressorer på marknaden som faktiskt går att köpa. Om man nu inte slår till på en av dom moddade dbx-160´s som Lennart Östlund säljer just nu. Och dom låter FANTASTISKT bra. Han som drog igång TK Audio är samma snubbe som är bakom Vintage Design. En BC1mk2 kostar 8.796:-. Kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Å andra sidan är det relativt enkelt att koppla den kompressor man har/önskar parallellt. Endera via bordet eller i musikprogrammet.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Å andra sidan är det relativt enkelt att koppla den kompressor man har/önskar parallellt. Endera via bordet eller i musikprogrammet.
Det är inte alltid helt enkelt att få in en vanlig kompressor som parallellkompressor på utgångarna på ett mixerbord vid mix och det här är smidigt..... ;)

Jag säger inte att man ska köpa den utan mer att det kan vara ett intressant alternativ OM man nu är ute och letar efter en buss-/trumkompressor.....
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Det är inte alltid helt enkelt att få in en vanlig kompressor som parallellkompressor på utgångarna på ett mixerbord vid mix och det här är smidigt..... ;)
Om man har en stereobuss över kan man adressera övriga bussar och spår dit (parallellt) och koppla in en kompressor på den. Blanda sedan in i mixen efter behag.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:Det är inte alltid helt enkelt att få in en vanlig kompressor som parallellkompressor på utgångarna på ett mixerbord vid mix och det här är smidigt..... ;)
Om man har en stereobuss över kan man adressera övriga bussar och spår dit (parallellt) och koppla in en kompressor på den. Blanda sedan in i mixen efter behag.
Jo om man har det så kan man ju göra så. Om man inte har det så blir det svårare. Det är vanligt idag att folk sitter på summeringsmixrar och i övrigt mixar i datorn. Inte alla dessa har flera stereobussar. Det finns många orsaker till att ha en dedicerad parallellkompressor om man nu över huvudet taget gillar parallellkomprimering.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Jobbar man mot summeringsmixer finns det andra möjliga lösningar, till exempel dedikera en stereokanal (eller två monokanaler) på summeringsmixern till parallellkompression.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Jobbar man mot summeringsmixer finns det andra möjliga lösningar, till exempel dedikera en stereokanal (eller två monokanaler) på summeringsmixern till parallellkompression.
Det är beroende på vad man har för något.

Åter igen. Bara ett tips på en färdig parallellkompressor. Inget annat. Man behöver inte köpa.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Samma här. Bidrar med tips på alternativa lösningar.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
J-man
Medlem
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 18:50
Ort: STHLM

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av J-man »

Irbit skrev:
Har nyligen skaffat en Polar-moddad dbx160 komp till studion. Nanni och Lennart har byggt om ett flertal till parallellkompressorer. Låter RUSKIGT bra! Kör den som komplement till busskompressorn i SSL-bordet. Parallellkompression är skojjigt. Har börjat hårdköra parallellkomprimering även vad det gäller mjukvarukompressorerna på trummor, sång etc. under en period nu. Löd OCH dynamik. Inte fel.
Du verkar ha väldigt bra koll på det här, hoppas att det är okey att jag droppar en frågeställning.
Det är mer live än studio, men ändå.
Jag fick för mig att köpa en kompressor för ett tag sen men lämnade tillbaka den lika snabbt. Jag tappade suget helt när dynamiken försvann.
Fick tips av en studiofarbror att man kunde köra en parallellkomp för att behålla dynamiken.
Har tyvärr ingen koll på vad som krävs, men det han berättade fick mitt hjärta att slå lite snabbare.

Har haft som mål att ha så färdigt ljud som möjligt vart jag än åker så ljudteknikern bara behöver dra upp regeln och så låter det som jag hade tänkt. Så är det här något som skulle funka live, och gör det de kommer det att underlätta eller bara göra livet surare för ljudteknikern?

Det jag har blivit lite less på är mest att man kan låta heelt olika beroende på vem som sköter ljudet, och kan man då säga:"Dra upp regeln, ställ in efter lokalen och låt sen vara." så vore det rätt skönt.
Men det kanske bara är önsketänkande ifrån min sida?
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

J-man skrev:
Irbit skrev:
Har nyligen skaffat en Polar-moddad dbx160 komp till studion. Nanni och Lennart har byggt om ett flertal till parallellkompressorer. Låter RUSKIGT bra! Kör den som komplement till busskompressorn i SSL-bordet. Parallellkompression är skojjigt. Har börjat hårdköra parallellkomprimering även vad det gäller mjukvarukompressorerna på trummor, sång etc. under en period nu. Löd OCH dynamik. Inte fel.
Du verkar ha väldigt bra koll på det här, hoppas att det är okey att jag droppar en frågeställning.
Det är mer live än studio, men ändå.
Jag fick för mig att köpa en kompressor för ett tag sen men lämnade tillbaka den lika snabbt. Jag tappade suget helt när dynamiken försvann.
Fick tips av en studiofarbror att man kunde köra en parallellkomp för att behålla dynamiken.
Har tyvärr ingen koll på vad som krävs, men det han berättade fick mitt hjärta att slå lite snabbare.

Har haft som mål att ha så färdigt ljud som möjligt vart jag än åker så ljudteknikern bara behöver dra upp regeln och så låter det som jag hade tänkt. Så är det här något som skulle funka live, och gör det de kommer det att underlätta eller bara göra livet surare för ljudteknikern?

Det jag har blivit lite less på är mest att man kan låta heelt olika beroende på vem som sköter ljudet, och kan man då säga:"Dra upp regeln, ställ in efter lokalen och låt sen vara." så vore det rätt skönt.
Men det kanske bara är önsketänkande ifrån min sida?
Helt ok med frågor. Bara skojjigt! :) Parallellkomprimering är en bra grej. Det man gör konkret är att blanda en (ofta rejält) komprimerad signal med en ren signal och det som då händer är att att man får en jävla energi från kompressorn men dynamiken bibehålls i och med den rena signalen. Parallellkomprimering kallas även för "New York komprimering". Kan läsa och kolla lite här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression

http://www.soundonsound.com/sos/feb13/a ... queeze.htm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JUk9hvYjv_Q[/youtube]

Mig veterligen finns det i dagsläget bara en parallellkompressor i pedalform på marknaden och det är Barber Tone Press.

http://www.barberelectronics.com/tonepress.htm

Ingen aning om hur bra den är tyvärr men jag har läst att några tycker att den brusar en del. Troligtvis för att dom rattar den fel om jag får gissa. Jag har tjatat lite på en svensk tillverkare att sätta tänderna i att utveckla en parallellkompressor i pedalform. Det finns definitivt en marknad för det. Det som det kanske finns en ännu större marknad för är någon form av parallellkompressorkit så att man kan köra vilken kompressor som helst som en parallellkompressor live. En splitter där man kör ena kanalen till en kompressor och den rena signalen till någon form av blend-trampa som man även kopplar in den komprimerade signalen i och sen en utgång. Om du förstår vad jag menar. DET vore ett väldigt användbart "kit" att ha. :)

Jag köpte en beggad Genz-Benz ShuttleMAX 12.0 för ett par veckor sedan och den mycket kunniga Bassmayhem här på forumet konstaterade att man faktiskt kan köra parallellkomprimering på den. Han skrev följande på BasSnack.se:
Jag har gjort lite olika roliga experiment med den. Bl.a. parallellkomprimering, då jag hårdkomprimerade FET-kanalen med en FMR-Audio PBC-6A - för övrigt en MYCKET BRA kompressor för bas - och körde rörkanalen okomprimerad och lite "brötig". Tonen som "fåddes" var supertight OCH dynamisk. Testa!
En ShuttleMAX 12 har två kanaler som man antingen kan välja vilken kanal man vill köra på alternativt kan man köra båda parallellt och ställa mixen mellan dom två kanalerna med varje kanals master volym. Varje kanal har också en separat effektloop. Kör man en hårdkörd kompressor på den ena kanalen och sen blandar in den rena kanalen så har man parallellkomprimerat sitt basljud direkt i förstärkaren. Den enda andra förstärkare som jag tror klarar detta är EBS Fafner II. Även den har två kanaler med separata effektloopar och möjlighet att köra kanalerna parallellt mig veterligen. Coolt trick om man nu råkar ha någon av dessa stärkare. :)

Gällande liveljud...... Det där är svårt. Jag känner själv att det viktigaste är att se till så att ha ett ljud själv på scenen som man trivs med. Vad ljudteknikern gör sen vad det gäller utljudet kan man sällan påverka. Framförallt om man kör med olika ljudtekniker hela tiden så kan det bli frustrerande om man måste fightas om "sitt" ljud hela tiden" och då speciellt om det är tight med tid för sound check, vilket det ofta kan vara. Jag körde en hel del liveljud för 20 - 25 år sedan och under senare åren har det bara blivit vid enstaka tillfällen. Ljud handlar i dom bästa av världar om tycke och smak och i dom sämsta av världar om inkompetens. Jag har varit med om några ljudtekniker som faktiskt knappt klarat av att koppla ihop sina egna prylar och i övrigt haft en väldigt konstig inställning till ljud i stort. Spelade på en festival för en massa år sedan där ljudteknikern drog ner mastern när folk kom fram och pratade med honom under giget. :lol: Med en sådan tekniker blir det ALDRIG bra. Och dom finns tyvärr. Men om man frånser dom som absolut inte vet vad dom pysslar med så handlar det i stort om tycke och smak, hur lokalen är där man spelar + ljudanläggningen. Ofta kan det ju vara så att en tekniker mixar basen på ett visst sätt inte efter hur basisten vill ha ljudet utan mer vad han själv tycker låter bäst i ljudbilden från den plats där han står i lokalen och just det kan man nog aldrig komma ifrån har jag en känsla av. Åtminstone inte om man kör med olika ljudtekniker hela tiden. Själv har jag slutat bry mig. Jag rattar tills jag är nöjd på scen och om ljudteknikern vill att jag ändrar på någonting så gör jag det. I dom bästa av världar ska han lyssna på vad jag behöver för att göra ett bra jobb vad det gäller scenljudet. Om man har tid så handlar det om att samarbeta för att få det att låta så bra som möjligt. Samarbeta är bra. Att hävda sin rätt hela tiden funkar sällan. Att lyssna på inspelningar från master ut på bordet efter giget och tro att det ljudet är vad som hördes ut ska man DEFINITIVT inte göra. Vet inte vad jag försöker säga egentligen. Men att gardera sig från dåliga ljudtekniker är svårt. Dom är dåliga oavsett vad man ger dom för förutsättningar. Och i stort handlar det i övrigt om tycke och smak. Och att anpassa ljudet efter den lokal man spelar i oh det gäller både basist och ljudtekniker..... Tycker jag då.

Vad det gäller kompressor live så kör jag själv på EBS MultiComp alternativt en Retrospec Squeezeboz. Om jag hade möjlighet att köra någon av dom lite hårdare som parallellkompressorer (vilket jag ju egentligen har sedan några veckor tillbaka) så kommer jag nog åtminstone prova det. Båda dom kompressorerna jag har är hyffsat snälla om man inte rattar dom för hårt. Vilket jag sällan gör. Och orsaken till det är att jag gillar dynamik. På inspelningar kör jag väldigt ofta parallellkomprimering sedan ett tag tillbaka. Kan definitivt finnas orsak att testa det live också. Om det gör någon skillnad gällande hur livetekniker behandlar basljudet eller inte vet jag inte. Troligtvis inte. Dom kommer nog fortsätta att göra det dom tycker är rätt med utljudet. Vilket egentligen är helt rätt. Jag själv skiter fullständigt i vad en tekniker gör med mitt ljud faktiskt. Det är hans ansvar. :)

Några tankar om detta. Inga absoluta sanningar utan enbart personliga tankar.

//J :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Det här med live-ljud eller ljud generellt egentligen.... Trummisen Steve Gadd (tror jag att det var) har sagt en bra sak.

-"Jag spelar inte med det ljud jag har. Jag spelar med det ljud jag får...."

Någonting sådant..... Det tycker jag är bra sagt. Och vad jag försöker säga med det vet jag inte men det går kanske att se som ett filosofiskt inlägg i debatten..... :lol:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

J-man skrev: Har haft som mål att ha så färdigt ljud som möjligt vart jag än åker så ljudteknikern bara behöver dra upp regeln och så låter det som jag hade tänkt. Så är det här något som skulle funka live, och gör det de kommer det att underlätta eller bara göra livet surare för ljudteknikern?

Det jag har blivit lite less på är mest att man kan låta heelt olika beroende på vem som sköter ljudet, och kan man då säga:"Dra upp regeln, ställ in efter lokalen och låt sen vara." så vore det rätt skönt.
Men det kanske bara är önsketänkande ifrån min sida?
Mitt band har snackat om något åt det håller med. Problemet är väl att "ställ in efter lokalen" har så mycket subjektivt i sig att det endast går att få samma eller likartat ljud om man har samma ljudtekniker varje gång. Ljudteknikern borde vara en permanent bandmedlem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Låst