Buss kompressor och annat......

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

FX MIX - Controls the amount of effect, all from 0% up to 100%. When set to 100%, the effects loop is purely serial, and when the effects blend is 50%, the effects loop works in parallel mode.
Verkar ju så om jag läser detta rätt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:
FX MIX - Controls the amount of effect, all from 0% up to 100%. When set to 100%, the effects loop is purely serial, and when the effects blend is 50%, the effects loop works in parallel mode.
Verkar ju så om jag läser detta rätt.
Jo så blir det ju. GIVETVIS! (korkad Jan...... :roll: ) :lol: :lol:
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Vet du vilka förstärkare som har den här möjligheten?
Det var bara någon dag sedan du totalruttnade på att jag dyker upp som ett brev på posten, är igång med pekpinnar etc. Ämnet kanske känsligare än man först anar. Vet ärligt talat inte hur jag lämpligast svarar på din fråga.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:
Irbit skrev:Vet du vilka förstärkare som har den här möjligheten?
Det var bara någon dag sedan du totalruttnade på att jag dyker upp som ett brev på posten, är igång med pekpinnar etc. Ämnet kanske känsligare än man först anar. Vet ärligt talat inte hur jag lämpligast svarar på din fråga.
Det var inte bara jag som ifrågasatte det inlägget och när du och f-bass kliver in hand i hand så är det inte alltid helt roligt. Jag skrev redan då att f-bass egentligen var det stora problemet, vilket du kanske bör minnas.

Sen tror jag att det kanske finns åtminstone några här som kan intresseras av detta. Så skriv på du. Att namnge produkter och ge tips är ju enbart positivt. Nidnamn och skit vill vi kanske inte ha här. Om basisten själv får välja....


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Det var inte bara jag som ifrågasatte det inlägget
Vilket? Det om impedansanpassning?
Irbit skrev:Nidnamn och skit vill vi kanske inte ha här. Om basisten själv får välja....
Jag kan inte minnas att jag använt nidnamn. Och skit ... Ja, det bidrar vi väl alla med lite till mans.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Jag kan inte minnas att jag använt nidnamn.
Nä det har du verkligen inte gjort. Det har en annan person tagit patent på.

Basförstärkare med loop med blendratt?


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

Flytta gärna den diskussionen till PM, och låtit oss prata fånigheter som parallell kompressorsignalvägar! Eller bestäm er för att ignorera varandra eller ge varandra en kram!

Ifrågasätt gärna vad folk säger, attackera idén. Bygg gärna upp argumenten med erfarenheter och bevis. Attackera aldrig personen. Det hör inte hemma i dessa forum. Jag har en bråkdel av er tid på forumet, men det kan jag säga att jag har medhåll från alla håll om.

Nu, tillbaka till den planerade verksamheten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

joachime skrev:På vissa toppar/combos är det möjligt att välja om den inbyggda effektloopen ska vara seriell eller parallell. Så med en parallell effektloop med mixkontroll (balans mellan torr och påverkad signal) går det att fixa/mixa parallel kompression i förstärkaren.
Från ett blåbär: Vilka förstärkare har dessa möjligheterna?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av BB3000S »

Irbit skrev:
joachime skrev:På vissa toppar/combos är det möjligt att välja om den inbyggda effektloopen ska vara seriell eller parallell. Så med en parallell effektloop med mixkontroll (balans mellan torr och påverkad signal) går det att fixa/mixa parallel kompression i förstärkaren.
Vet du vilka förstärkare som har den här möjligheten? Dom enda som jag hittat är tvåkanaliga förstärkare som Genz-Benz och EBS Fafner II som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Vore kul att veta om det finns möjlighet på enkanaliga stärkare också. Har inte själv av vad jag kan minnas sprungit på någon basförstärkare där man kan köra loopen parallell och där man även kan ställa balans mellan den rena signalen och loopen. Men det finns säkert flera stycken.
Iofs en preamp och ingen basförstärkare, men min Aguilar DB680 har det - funkar kalas. (Dom där två små rattarna under Treble och Master). Tror dock att det är en relativt ovanlig företeelse att ha mix inkluderad, seriell/parallell är nog vanligare. Det är grymt att tex kunna komprimera rejält och blanda med den okomprimerade signalen. Tillika om man har effekter som saknar dry/wet inställning och vill behålla mer av karaktären hos basen.
Bild
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:Iofs en preamp och ingen basförstärkare, men min Aguilar DB680 har det - funkar kalas. (Dom där två små rattarna under Treble och Master). Tror dock att det är en relativt ovanlig företeelse att ha mix inkluderad, seriell/parallell är nog vanligare. Det är grymt att tex kunna komprimera rejält och blanda med den okomprimerade signalen. Tillika om man har effekter som saknar dry/wet inställning och vill behålla mer av karaktären hos basen.
Bild
http://www.aguilaramp.com/pdf/support_manuals_db680.pdf

Den där förförstärkaren ska vara precis hur bra som helst av vad jag förstått. Har några polare som testat den. Aldrig haft chansen själv tyvärr. :cry: :lol: Verkar otroligt genomtänkt och vettigt uppbyggd.
Tube Effects Loop:
The preamp contains a tube parallel effects loop with an adjustable send and mix control.
On the front panel the send pot controls the level of your bass going to the effect. The
mix pot is actually a tube mixer, which mixes your effected signal back into the preamp.
The effects loop is comprised of both halves of a 12AU7 twin-triode. It is set up in a
parallel mode. The dry and wet signals are fed into each side of the tube grids and mixed
after the individual gain stages. This presents the best signal to noise ratio and sound
quality. When it is set at 100% your entire bass sound is being processed by the effect in
the loop. The loop circuitry is active only when a plug is inserted in either return jack.
Deras topp DB751 verkar ha en liknande effektloop. Coolt. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

Damp ner en styck beggad Xotic X Blender med posten idag. Ska försöka hinna testa att förvandla min Squeezebox till en parallellkompressor imorgon om jag hinner. Spännande. Och VÄRLDENS snabbaste affär med X Blendern. jisac är snabbast på jorden!!! :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

Min kommer nog inte förrän på måndag. Men då får jag nog en OctaRay samtidigt. :)
Annars så hade nog helgen varit räddad/förstörd.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
J-man
Medlem
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 18:50
Ort: STHLM

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av J-man »

Men nu har jag tänkt lite! *Varning*
Jag vill ju ha med stärkaren också i kedjan. Så jag tänkte så här:
Jag har en fxloop utan blend på toppen. I den kör jag microbassen som en blender och sätter kompressorn där.
Då får jag hela kedjan ink toppen med en hårt komprimerad och en ren som jag sen blandar ihop.
Ev ber jag min kompis löda ihop en splitter som sitter efter xlr-ut, delar i två, den ena rakt igenom den andra via en kompressor och sen ihop igen med en blender som går till en till xlr.

Har jag gått bananas nu? :|
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev: Jag kan inte minnas att jag använt nidnamn. Och skit ... Ja, det bidrar vi väl alla med lite till mans.
Nä, det är jag som gjort. Jag har sagt "Irrbritt" och det är bland det mest nid-iga man kan säga. Det är så fruktansvärt att det får "NI!" ifrån "Monty Python and the holy grail" att framstå som "välkommen in"...SÅ elakt och nedrigt är det. Jag ligger i sömnlös förundran över vad för mekanism i mej som lyckats koka ihop ngt dylikt....ondska..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

OT: Kalla inte någon för något annat än för deras forum namn. Att göra det, på ett otrevligt sätt, och sedan försöka få det se mindre allvarligt ut genom en dålig jämförelse med humor, är dålig stil helt enkelt. Bättree vore att sluta hacka på personen i fråga.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

Jag beställde en MXR M87, som kom häromdagen och led av några problem som gör att den inte triggar ordentligt. Suck! Så hoppas att den kommer ersättas snarast. Så jag kan inte testa detta som planerat på ett tag.

Tydligen så är det inte helt ovanligt att MXR M87 har det problemet. Provspela innan köp, är mitt råd.
ovnilab skrev:Other complaints include the effect failing to engage, or responding only to extreme input levels, or having low output.
http://www.ovnilab.com/reviews/mxrbass.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av GandhiMK2 »

Usch...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:Jag beställde en MXR M87, som kom häromdagen och led av några problem som gör att den inte triggar ordentligt. Suck! Så hoppas att den kommer ersättas snarast. Så jag kan inte testa detta som planerat på ett tag.

Tydligen så är det inte helt ovanligt att MXR M87 har det problemet. Provspela innan köp, är mitt råd.
ovnilab skrev:Other complaints include the effect failing to engage, or responding only to extreme input levels, or having low output.
http://www.ovnilab.com/reviews/mxrbass.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Blä vad trist, speciellt som det ju är en dyr pedal. Kan du få pengarna tillbaka, eller ska det bli ersättning?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av strummer »

BB3000S skrev: Bild
Ser man på, min nästa förstärkare;-)

Min simpla Aguilar har också den loopen, sådetså:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:
BB3000S skrev: Bild
Ser man på, min nästa förstärkare;-)

Min simpla Aguilar har också den loopen, sådetså:D
Haha, nej du, EBS'en blir definitivt kvar! ;)
Däremot får du gärna hojta om du ledsnar på eller ersätter din Aggie-preamp med nåt. :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:OT: Kalla inte någon för något annat än för deras forum namn. Att göra det, på ett otrevligt sätt, och sedan försöka få det se mindre allvarligt ut genom en dålig jämförelse med humor, är dålig stil helt enkelt. Bättree vore att sluta hacka på personen i fråga.
Tack. f-bass försöker få det till att han enbart kallat mig för irr-britt men det stämmer inte. Det är knappt ens toppen på isberget. Han började kalla mig för elakheter för ca 2,5 år sedan och f-bass är en stor orsak till att jag bytte användarnamn flera gånger under en period. Den enda gång då han faktiskt tvärt slutade var när jag bytte användarnamn till mitt eget personnamn. Då fick han ett dilemma och uttryckte själv i en tråd att han inte visste hur han skulle agera. Att skriva skit och hitta på nidnamn om någons personnamn kändes lite FÖR personligt även för f-bass. Så under några månader var det faktiskt frid och fröjd här. Men sen släppte bevisligen även den spärren för den gode herr f-bass och mobbningen satte igång igen. Värre än någonsin och då kände jag mig väldigt utsatt då det helt plötsligt vart väldigt personligt så jag fick byta till ett anonymt användarnamn igen. Men det funkade faktiskt i flera månader. Tills även den psykologiska spärren släppte för honom. Jag har frågat vad jag gjort honom som gör att han känner att hans agerande blir rättfärdigat men den frågan har han aldrig velat svara på. Tråkigt att han håller på så här. Jag blir ledsen.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av joachime »

Glåpord och nidnamn är tröttsamt tråkigt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av strummer »

BB3000S skrev: Däremot får du gärna hojta om du ledsnar på eller ersätter din Aggie-preamp med nåt. :)
Är väl mest en kostnadsfråga, make me an offer:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av strummer »

joachime skrev:Glåpord och nidnamn är tröttsamt tråkigt.
Jupp, definitivt.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Buss kompressor och annat......

Inlägg av bjelkeman »

strummer skrev: Blä vad trist, speciellt som det ju är en dyr pedal. Kan du få pengarna tillbaka, eller ska det bli ersättning?
Ser ut som om det blir ersättning av den.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Låst