Få bastrumma och bas att lira ihop...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Nordrack »

Vår trummis har ett soloprojekt som jag lagt bas på. Jag ska även mixa/mastra detta. Stilen är Speed-metal.
Mixen låter bra förutom i bastrumma/basregionerna. Vet inte hur många ggr jag brännt ut låtarna på cd för att testa i andras stereo för att få det att lira. Nu börjar jag tröttna. Skulle önska att det som kom ur mina högtalare låter bra även i andra stereos. Som monitorer har jag Blue Sky mediadesk 2.1 (den äldre ver). Suben är ett problem då jag inte har nån mätutrustning för hur mkt sub de skall vara i förhållande till diskanterna.
Till mixen:
Antingen blir det för mkt bas och då oftast "bumlig" eller så blir den för tunn. Detsamma gäller bastrumman.
Jag får inte till det. Det som ska vara tryck blir bara otydligt och bas/bastrumma bråkar om uppmärksamhet. Jag lyssnar på andra skivor och försöker jämföra, men det blir bara skit. Jag vill ju ha både tryck och tydlighet!!
Är det en bra ide att mixa lite basfattigare i mixen och sen boosta på lite vid mastring?
Nån som har några riktigt bra tips så skulle jag bli mkt glad :D
Mvh Johan
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Nordrack skrev:Vår trummis har ett soloprojekt som jag lagt bas på. Jag ska även mixa/mastra detta. Stilen är Speed-metal.
Mixen låter bra förutom i bastrumma/basregionerna. Vet inte hur många ggr jag brännt ut låtarna på cd för att testa i andras stereo för att få det att lira. Nu börjar jag tröttna. Skulle önska att det som kom ur mina högtalare låter bra även i andra stereos. Som monitorer har jag Blue Sky mediadesk 2.1 (den äldre ver). Suben är ett problem då jag inte har nån mätutrustning för hur mkt sub de skall vara i förhållande till diskanterna.
Till mixen:
Antingen blir det för mkt bas och då oftast "bumlig" eller så blir den för tunn. Detsamma gäller bastrumman.
Jag får inte till det. Det som ska vara tryck blir bara otydligt och bas/bastrumma bråkar om uppmärksamhet. Jag lyssnar på andra skivor och försöker jämföra, men det blir bara skit. Jag vill ju ha både tryck och tydlighet!!
Är det en bra ide att mixa lite basfattigare i mixen och sen boosta på lite vid mastring?
Nån som har några riktigt bra tips så skulle jag bli mkt glad :D
Mvh Johan
Funkar sällan att köra fetfläsk i både basen och bastrumman. Försök få separation mellan bas och bastrumma istället för att låta dom konkurrera inom samma frekvensområde. Separation är a och o. Lägg bastrumman lite högre upp och basen lägre. Skulle jag nog rekommendera för tyngre musik. Så att basen får definition från bastrumman. Ta givetvis inte bort all definition från basen. Ha kvar lite kärna i låg mellanregistret så att man hör tonerna men få klippet i bastrumman och lägg basen lite lägre i frekvens. Om du förstår..... Jag skulle INTE försöka lösa någonting i mastringen. Mixa så att det låter bra från början. Lös problemen så gott det går INNAN mastering.

Sen finns det STORA fördelar med att inte samma snubbe både mixar och mastrar en platta. Kan vara bättre att plocka in någon bra mastringstekniker utifrån som kommer in med fräscha öron.... Jag totalvägrar att mastra för min personliga del. Jag gör det inte.
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Nordrack »

Irbit skrev: Funkar sällan att köra fetfläsk i både basen och bastrumman. Försök få separation mellan bas och bastrumma istället för att låta dom konkurrera inom samma frekvensområde. Separation är a och o. Lägg bastrumman lite högre upp och basen lägre. Skulle jag nog rekommendera för tyngre musik. Så att basen får definition från bastrumman. Ta givetvis inte bort all definition från basen. Ha kvar lite kärna i låg mellanregistret så att man hör tonerna men få klippet i bastrumman och lägg basen lite lägre i frekvens. Om du förstår..... Jag skulle INTE försöka lösa någonting i mastringen. Mixa så att det låter bra från början. Lös problemen så gott det går INNAN mastering.

Sen finns det STORA fördelar med att inte samma snubbe både mixar och mastrar en platta. Kan vara bättre att plocka in någon bra mastringstekniker utifrån som kommer in med fräscha öron.... Jag totalvägrar att mastra för min personliga del. Jag gör det inte.
Jag har skurit bastrumman vid 45hz och bas från 30hz. Sen typ en dipp i basen runt 200, men "kan" inte mina högtalare trots att jag ägt dem en ca 12 år. Så de e så jäkla svårt att veta när det blir bra. Jag gör inte detta för ofta nuförtiden själv utan andra får mixa/mastra. Så detta är för skojs skull (ska dock bli vinylsingel).
Jag kanske ska trycka ut en bit ur låten så kanske man kan få feedback på´t?
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av joachime »

Som Irbit säger behöver du bereda plats för både bas och bastrumma. I musik med mycket dubbla kaggar är det vanligt att man skär relativt mycket botten och låter basen mullra där nere istället. Ovanför 120 Hz ligger det ofta gitarrer och maskerar vad basen gör. Låt elbasen jobba ner mot 40 Hz och skär bastrumman högre.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Nordrack skrev:
Irbit skrev: Funkar sällan att köra fetfläsk i både basen och bastrumman. Försök få separation mellan bas och bastrumma istället för att låta dom konkurrera inom samma frekvensområde. Separation är a och o. Lägg bastrumman lite högre upp och basen lägre. Skulle jag nog rekommendera för tyngre musik. Så att basen får definition från bastrumman. Ta givetvis inte bort all definition från basen. Ha kvar lite kärna i låg mellanregistret så att man hör tonerna men få klippet i bastrumman och lägg basen lite lägre i frekvens. Om du förstår..... Jag skulle INTE försöka lösa någonting i mastringen. Mixa så att det låter bra från början. Lös problemen så gott det går INNAN mastering.

Sen finns det STORA fördelar med att inte samma snubbe både mixar och mastrar en platta. Kan vara bättre att plocka in någon bra mastringstekniker utifrån som kommer in med fräscha öron.... Jag totalvägrar att mastra för min personliga del. Jag gör det inte.
Jag har skurit bastrumman vid 45hz och bas från 30hz. Sen typ en dipp i basen runt 200, men "kan" inte mina högtalare trots att jag ägt dem en ca 12 år. Så de e så jäkla svårt att veta när det blir bra. Jag gör inte detta för ofta nuförtiden själv utan andra får mixa/mastra. Så detta är för skojs skull (ska dock bli vinylsingel).
Jag kanske ska trycka ut en bit ur låten så kanske man kan få feedback på´t?
Gör´t.
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Nordrack »

Toppen. E på jobbet nu men tar de när jag kommer hem
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Tarzan08 »

Fick ett bra tips av dereborn.... han sa kort och gott
dereborn skrev:know yer frequences
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Fick ett bra tips av dereborn.... han sa kort och gott
dereborn skrev:know yer frequences
Det där är ju självklart. Och ibland lättare sagt än gjort. Framförallt om man ska mixa med ett gäng idioter till musiker som skiter i helheten och bara bryr sig om hur det egna instrumentet låter solat......

Det stora problemet är att ALLA ska kunna sitt jobb vid en inspelning i dom bästa av världar. Dom som konstruerar och tillverkar akustiska instrument har ofta benkoll på frekvenser. Instrumenten inom blås- eller stråkfamiljerna låter strålande ihop rent akustiskt och dessa instrument klingar bra ihop utan att inkräkta på varandras frekvensområden. Instrumenten hittar sin egen plats i ljudbilden. Likaså med en dobro, en banjo eller andra instrument. Även dom första elförstärkta instrumenten/förstärkarna var byggda lite enligt samma princip. En basförstärkare på 50-talet placerade ljudkällan i sitt frekvensområde. Och en gitarrförstärkare på den tiden hade inte speciellt mycket botten så den klingade bra ihop med basen. Problemet började egentligen när det dök upp sjusträngade elgitarrer med gitarrförstärkare som hade så mycket botten att man fick problem med elbasen. Syntar som tog gigantiskt mycket plats i ljudbilden. Trumljudsideal där trummorna lät gigantiska. Och musikanter som inte fattade det här med separation. Helt plötsligt så grumlade olika ljudkällor ihop sig och det blev inspelningsteknikerns/mixarens jobb att lösa problemet. Och nu för tiden händer det ganska ofta att musik är klantigt arrad och/eller dåligt spelad så det krockar redan där. Som Lennart Östlund sa vid tillfälle; Ibland är det som att försöka få ner två liter mjölk i ett enliterspaket när man mixar. Det händer för mycket i ljudbilden, ljudkällorna är från början inte vettigt separerade för att man har en gitarrist med mycket botten i ljudet, ett trumljud som låter bombastiskt, på tok för mycket effekter som grumlar till det på olika ljudkällor redan vid inspelning, ibland slarvigt spelat etc. Och det är mixteknikern som i slutändan ska försöka få ordning på någonting som är fel gjort från början. Man måste separera ljudkällor. Tänk akustiska instrument. Dom är konstruerade för att låta bra ihop akustiskt från början. Det är inte alltid fallet med en 8-strängad elgitarr där gitarristen använder en baslåda till sin stärkare och samtidigt vrider på rejält med botten på stärkaren..... Då får man problem med separationen och då får man kompromissa med andra instrument i ljudbilden. Och då blir basisten sur och sen blir trummisen sur och det blir svårt att få sången att höras så då blir sångaren sur och sen en gitarrist och en keyboardist till på det så är kaoset ett faktum. Tänk separation. Tänk akustiska instrument. Tänk på arret. Bara där kan det skita sig. För mycket vad det gäller frekvenser och spel är inte alltid det bästa. Åtminstone inte om man sitter och ska mixa skiten......

Hur som. Bas och bastrumma. Separera skiten. Annars funkar det inte.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Nordrack skrev:Vår trummis har ett soloprojekt som jag lagt bas på. Jag ska även mixa/mastra detta. Stilen är Speed-metal.
Mixen låter bra förutom i bastrumma/basregionerna. Vet inte hur många ggr jag brännt ut låtarna på cd för att testa i andras stereo för att få det att lira. Nu börjar jag tröttna. Skulle önska att det som kom ur mina högtalare låter bra även i andra stereos. Som monitorer har jag Blue Sky mediadesk 2.1 (den äldre ver). Suben är ett problem då jag inte har nån mätutrustning för hur mkt sub de skall vara i förhållande till diskanterna.
Till mixen:
Antingen blir det för mkt bas och då oftast "bumlig" eller så blir den för tunn. Detsamma gäller bastrumman.
Jag får inte till det. Det som ska vara tryck blir bara otydligt och bas/bastrumma bråkar om uppmärksamhet. Jag lyssnar på andra skivor och försöker jämföra, men det blir bara skit. Jag vill ju ha både tryck och tydlighet!!
Är det en bra ide att mixa lite basfattigare i mixen och sen boosta på lite vid mastring?
Nån som har några riktigt bra tips så skulle jag bli mkt glad :D
Mvh Johan
har du testat att side-chain-komprimera basen? Lägg en kompressor på basen och välj baskaggens kanal som side-chain.
Då kommer inputen ifrån baskaggen att styra basens kompressor och i den bästa av världar så hittar du ett sweetspot där basen duckar undan precis rätt mängd vid baskaggens attack och sen leker du med releasetiden tills du hittar hur snabbt du vill att basens volym ska återgå till normalläget.
Funkar ibland. Funkar ofta om man tycker att det är ok att göra det "så att det hörs" . Sen kan du också styra ett av banden i en multibandslimiter med side-chain så att inte hela basens spektra duckar utan bara där du vill att den ska ducka.Jag har en plug som heter TrackSpacer där du väljer en side-chain in och sen ställer du mellan vilka frekvenser den ska ducka för inkommande missiler...;-)
Kostar en trehundring, har jag för mej. Kolla på Wavesfactory.com om du inte kan ladda ned en demo och testa fritt i 10 dagar....
Eller också göra som dom andra sagt. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jo men visst. Demo med ngt äckligt missljud var fjärde minut men den är värd att testa. 59 € kostade den visst.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har använt den till att få elgitarrer att ducka på fint sätt gentemot ackeguror också...fina krejer...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Nordrack »

Tackar för tipsen då jag är en glad amatör på området :)
Så här låter trummor och bas ihop nu https://dl.dropboxusercontent.com/u/684 ... %20bas.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummisen har lirat in detta i vår replokal med våra egna mickar som ett skoj-projekt så ni får ta det för va det är.
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Nordrack skrev:Tackar för tipsen då jag är en glad amatör på området :)
Så här låter trummor och bas ihop nu https://dl.dropboxusercontent.com/u/684 ... %20bas.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummisen har lirat in detta i vår replokal med våra egna mickar som ett skoj-projekt så ni får ta det för va det är.
Nu är det ju lite svårt att höra utan resterande ljud i ljudbilden.... Jag är en av dom som inte gärna sololyssnar. Men till att börja med så skulle jag höja basen ett par dB. Sen skulle jag ta bort lite tjockma från virvelkaggen. Den är för fläskig. Sen skulle jag ratta in lite mer "klick" i baskaggen så att tillslaget blir lite tydligare. Resten beror mycket på hur resterande instrument låter i ljudbilden. Basljudet i sig gillar jag av vad jag hör. LITE låg bas, som sagt. Men karaktären tycker jag personligen inte att det är något större fel på. Sen skulle du kanske kunna testa att komprimera trummorna mindre och skicka hela trumpaketet till en parallellkompressor. Parallellkomprimering, eller New York-komprimering som det också kallas ibland, rådiggar jag. Man får fläsk OCH dynamik på samma gång om man rattar rätt.

http://audio.tutsplus.com/tutorials/pro ... ion-trick/

Men, som sagt, svårt att ge några konkreta råd utan att höra resterande instrument i ljudbilden. Det är helheten som är det viktigaste och inte sololyssnade spår. Jag sololyssnar väldigt sällan. Åtminstone när jag mixar. Att leta efter puffar, knäppar eller andra fel på enskilda kanaler är det ju nödvändigt men vid mix ser jag sällan någon nytta med det. Helheten är det viktiga.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av joachime »

Låter som att det är basen du behöver jobba på. Finns säkert något fint klonk som går att lyfta fram.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Nordrack »

Har provat både sidechain och parallellkompressor nu. Fan va kul att lära sig nytt :)
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Nordrack skrev:Har provat både sidechain och parallellkompressor nu. Fan va kul att lära sig nytt :)
:tummenupp: :nickar:
Krillo
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 09:16

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Krillo »

Börja med de uppenbara grejerna och ta detaljerna sen. Virveln är för hög i mixen, basen är för låg, för mycket reverb. Virveln är som tidigare påpekats för fläskig. Kompressor på den för att få fram "snappet" så kan du lägga den lite lägre i mixen sen. Skär bas från reverbet, det kladdar över allt nu. Dämpa lite lågmid i överhäng, det maskerar det som händer i basen t ex. Sen gillar jag inte baskaggen. Klicket ligger för lågt i frekvens, det blir mer mid än klick.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har kass genrekoll,är jag rädd , men SKA inte trummor i sån där musik triggas?
Misstänker att det inte spelar ngn roll om du så hyr in den världsledande mixteknikern i genren till att mixa det där utan triggat för alla dom stora har väl gjort så ?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

f-bass skrev:Jag har kass genrekoll,är jag rädd , men SKA inte trummor i sån där musik triggas?
Misstänker att det inte spelar ngn roll om du så hyr in den världsledande mixteknikern i genren till att mixa det där utan triggat för alla dom stora har väl gjort så ?
Ursäkat att jag bryter in. Men triggningen har ju i sig ingeting med själva ljudet att göra. Att trigga är ju bara ett sätt att styra en ljudmodul. Det beror ju helt på vad man väljer för typ av ljud i själva ljudmodulen hur det låter i slutändan. Dock brukar man ju ofta välja ett ljud som låter så nära slutmålet som möjligt. Och i just sådan här musik brukar man ju ofta välja ett ljud( iaf för bastrumman) som är något basfattigare och har mest attack/klubbljud/"klick" och sen får basen sköta basregistret.

Oavsett om man väljer att trigga eller om man använder en "riktig" bastrumma så blir det en del mixning ändå om man vill att det ska sitta ihop. Och jag säger som många redan nämnt i tården, skär bort mycket av basfrekvenserna från bastrumman. Beroende på hur basig basen låter så kan man skär ganska mycket, mer än man tror, av basfrekvenserna i bastrumman. Men som alltid gäller det att använda öronen, bastrumma och bas ska komplettera varandra inte konkurrera om samma frekvenser. I klartext så ska basen sköta dom frekvenser som inte bastrumman sköter i basregistret och vice versa.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Triggning handlar ju ALLT om ljudet... Då menar jag inte ljudet "in på tape" utan slutprodukten....
Visst, om du spelar in hos ngn hårdrocksdemon så kanske det går att få till så att det låter rätt men bag skjlle vilja aätta rätt så mycket pengar på att alla dom stora plattorna i genren anno 2010--- har rätt så mycket triggade ljud som ligger och smäller... Det eller världens absolut jämnast slående trumslagare och tämligen läckfria mikar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

f-bass skrev:Triggning handlar ju ALLT om ljudet... Då menar jag inte ljudet "in på tape" utan slutprodukten....
Visst, om du spelar in hos ngn hårdrocksdemon så kanske det går att få till så att det låter rätt men bag skjlle vilja aätta rätt så mycket pengar på att alla dom stora plattorna i genren anno 2010--- har rätt så mycket triggade ljud som ligger och smäller... Det eller världens absolut jämnast slående trumslagare och tämligen läckfria mikar...
Som jag skrev så handlar det mycket riktigt om vilket ljud man väljer att trigga. Det jag ville ha sagt var att triggningen i sig låter inte mycket alls ty det är endast en midi-signal som kan styra en ljudkälla (läs: ljudmodul). Anledningen till att man väljer att trigga kan vara många, men efter som man har möjligheten att välja ett ljud så väljer man ju med fördel ett ljud som redan är så färdigmixat som det går. Men lite mixning vill jag påstå att det krävs ändå hur mycket du än triggar, för att få det att lira ihop med resten av mixen. Även om det kanske inte behöver användas lika mycket eq då det triggade ljudet är "förmixat" så att det ska låta bra för sig självt.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av GandhiMK2 »

Niklas_J_Blixt skrev:
f-bass skrev:Triggning handlar ju ALLT om ljudet... Då menar jag inte ljudet "in på tape" utan slutprodukten....
Visst, om du spelar in hos ngn hårdrocksdemon så kanske det går att få till så att det låter rätt men bag skjlle vilja aätta rätt så mycket pengar på att alla dom stora plattorna i genren anno 2010--- har rätt så mycket triggade ljud som ligger och smäller... Det eller världens absolut jämnast slående trumslagare och tämligen läckfria mikar...
Som jag skrev så handlar det mycket riktigt om vilket ljud man väljer att trigga. Det jag ville ha sagt var att triggningen i sig låter inte mycket alls ty det är endast en midi-signal som kan styra en ljudkälla (läs: ljudmodul). Anledningen till att man väljer att trigga kan vara många, men efter som man har möjligheten att välja ett ljud så väljer man ju med fördel ett ljud som redan är så färdigmixat som det går. Men lite mixning vill jag påstå att det krävs ändå hur mycket du än triggar, för att få det att lira ihop med resten av mixen. Även om det kanske inte behöver användas lika mycket eq då det triggade ljudet är "förmixat" så att det ska låta bra för sig självt.
Eeh...alltså...jag vet mycket väl varför iaf jag väljer att trigga och det är antingen för att dom inspelade sounden i sej är för kassa, att det inte går att få upp dom enskilda trummornas "bra" sound utan att dra upp för mycket av annat som då skapar kaos eller för att jag är ute efter ett sound som inte gick att ordna i studion jag spelat in i (slammer ifrån ett litet dämpat rum tex) och jag triggar aldrig med trigmikar utan i efterhand med slate trigger eller ngt liknande.
Antagligen var jag otydlig. Det jag menade var att den musiken som det refererades till(modern metal-ish-typ-ish) allt som oftast, av vad jag orkat lyssna mej till , triggar maskin-/samplade-/whatever-sound för att få till så mycket tryck som möjligt vilket faktiskt är lite svårt annars med tanke på allt läck som ändå går in i alla mikar.
Visst, ett enkelt virvelslag kan du komprimera tills du kräks och det låter as-hårt och långt eller kort , hur man nu vill , MEN addera en slamrig hihat bredvid virvelmiken och allt går fullständigt åt helvete.
Mixade en platta för ett par år sen där läckaget in i virvelmiken var skrattretande starkt (ifrån typ ALLT annat...) varpå jag mailade snubben som spelat in bandet och frågade om han kanske bussat nånting fel när han drog ned filerna men fick svaret att "dä ä bara å gäjta lite"....jo tjena....Låt gaten öppna sej på varje 2-4'a , addera lite smäll och topp och det låter som ett jävla vattenfall.Hip-hop från tidigt 90 hade det kanske passat i men... Det var bara att trigga mej blå...
Slipper dock helst...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av dereborn »

Niklas_J_Blixt skrev:... ett ljud som redan är så färdigmixat som det går....
???

ETT färdigmixat ljud?

Mixa = blanda.
Blanda ETT ljud?
Jag hajar inte.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:... ett ljud som redan är så färdigmixat som det går....
???

ETT färdigmixat ljud?

Mixa = blanda.
Blanda ETT ljud?
Jag hajar inte.
Många väljer tex trumsamplingar som låter så bra som möjligt ihop med det arr där samplingen ska användas. Oftast fixat och donat med så att man behöver göra väldigt mycket mindre med ljudet ifråga i jämförelse med om man spelat in ljudet själv. Vad är det som är svårt att haja?


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Irbit skrev:
dereborn skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:... ett ljud som redan är så färdigmixat som det går....
???

ETT färdigmixat ljud?

Mixa = blanda.
Blanda ETT ljud?
Jag hajar inte.
Många väljer tex trumsamplingar som låter så bra som möjligt ihop med det arr där samplingen ska användas. Oftast fixat och donat med så att man behöver göra väldigt mycket mindre med ljudet ifråga i jämförelse med om man spelat in ljudet själv. Vad är det som är svårt att haja?


----------
Tapatalk via mobilen

Exemplariskt förklarat, har aldrig själv behövt förklara detta själv tidigare då folk oftast fattar vad man menar med ett "färdigmixat" ljud.
Det jag egentligen menade var ett färdigprocessat ljud som redan är behadlat med eq, kompressor, gate, eventuellt reverb och så vidare. Men folk brukar oftast förstå det när man säger färdigmixat…

Men för att krångla till det lite så finns det gånger då man väljer att trigga ett ljud som är "uppbyggt" av olika ljud och då blir det ju defacto ett färdigmixat ljud i den meningen.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Skriv svar