Få bastrumma och bas att lira ihop...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

Irbit skrev:
dereborn skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:... ett ljud som redan är så färdigmixat som det går....
???

ETT färdigmixat ljud?

Mixa = blanda.
Blanda ETT ljud?
Jag hajar inte.
Många väljer tex trumsamplingar som låter så bra som möjligt ihop med det arr där samplingen ska användas. Oftast fixat och donat med så att man behöver göra väldigt mycket mindre med ljudet ifråga i jämförelse med om man spelat in ljudet själv. Vad är det som är svårt att haja?


----------
Tapatalk via mobilen

Exemplariskt förklarat, har aldrig själv behövt förklara detta själv tidigare då folk oftast fattar vad man menar med ett "färdigmixat" ljud.
Det jag egentligen menade var ett färdigprocessat ljud som redan är behadlat med eq, kompressor, gate, eventuellt reverb och så vidare. Men folk brukar oftast förstå det när man säger färdigmixat…

Men för att krångla till det lite så finns det gånger då man väljer att trigga ett ljud som är "uppbyggt" av olika ljud och då blir det ju defacto ett färdigmixat ljud i den meningen.
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

f-bass skrev:
Niklas_J_Blixt skrev:
f-bass skrev:Triggning handlar ju ALLT om ljudet... Då menar jag inte ljudet "in på tape" utan slutprodukten....
Visst, om du spelar in hos ngn hårdrocksdemon så kanske det går att få till så att det låter rätt men bag skjlle vilja aätta rätt så mycket pengar på att alla dom stora plattorna i genren anno 2010--- har rätt så mycket triggade ljud som ligger och smäller... Det eller världens absolut jämnast slående trumslagare och tämligen läckfria mikar...
Som jag skrev så handlar det mycket riktigt om vilket ljud man väljer att trigga. Det jag ville ha sagt var att triggningen i sig låter inte mycket alls ty det är endast en midi-signal som kan styra en ljudkälla (läs: ljudmodul). Anledningen till att man väljer att trigga kan vara många, men efter som man har möjligheten att välja ett ljud så väljer man ju med fördel ett ljud som redan är så färdigmixat som det går. Men lite mixning vill jag påstå att det krävs ändå hur mycket du än triggar, för att få det att lira ihop med resten av mixen. Även om det kanske inte behöver användas lika mycket eq då det triggade ljudet är "förmixat" så att det ska låta bra för sig självt.
Eeh...alltså...jag vet mycket väl varför iaf jag väljer att trigga och det är antingen för att dom inspelade sounden i sej är för kassa, att det inte går att få upp dom enskilda trummornas "bra" sound utan att dra upp för mycket av annat som då skapar kaos eller för att jag är ute efter ett sound som inte gick att ordna i studion jag spelat in i (slammer ifrån ett litet dämpat rum tex) och jag triggar aldrig med trigmikar utan i efterhand med slate trigger eller ngt liknande.
Antagligen var jag otydlig. Det jag menade var att den musiken som det refererades till(modern metal-ish-typ-ish) allt som oftast, av vad jag orkat lyssna mej till , triggar maskin-/samplade-/whatever-sound för att få till så mycket tryck som möjligt vilket faktiskt är lite svårt annars med tanke på allt läck som ändå går in i alla mikar.
Visst, ett enkelt virvelslag kan du komprimera tills du kräks och det låter as-hårt och långt eller kort , hur man nu vill , MEN addera en slamrig hihat bredvid virvelmiken och allt går fullständigt åt helvete.
Mixade en platta för ett par år sen där läckaget in i virvelmiken var skrattretande starkt (ifrån typ ALLT annat...) varpå jag mailade snubben som spelat in bandet och frågade om han kanske bussat nånting fel när han drog ned filerna men fick svaret att "dä ä bara å gäjta lite"....jo tjena....Låt gaten öppna sej på varje 2-4'a , addera lite smäll och topp och det låter som ett jävla vattenfall.Hip-hop från tidigt 90 hade det kanske passat i men... Det var bara att trigga mej blå...
Slipper dock helst...

Det kan också jag som överregerade lite, men har varit med om alldeles för många gånger att folk tror att tiggning i sig är ett speciellt ljud. Triggmickar används ju bara för att få en midi signal som man kan styra en ljudmodul med, jag har faktiskt använt triggmickar en gång för att styra gaten med så att. Och det är faktiskt ett bra trick för att får bra isolering mellan mickar om man nu är ute efter det.
Sen kan man mycket riktigt som du säger "trigga" i efterhand. Men som sagt triggningen i sig är ju ljudlös, man kan ju om man vill ställa in så att bastrumman låter som ett bräkande får om man är på det humöret beroende på vad man väljer för ljud.

PS. Du var kanske en smula otydlig. Sen kan jag inte hålla mig från att hytta med besserwisserfingret! ;) .DS
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Jan Hellman »

Niklas_J_Blixt skrev:Men som sagt triggningen i sig är ju ljudlös, man kan ju om man vill ställa in så att bastrumman låter som ett bräkande får om man är på det humöret beroende på vad man väljer för ljud.
Vi triggade virvlar och mixade in egensamplade pruppar i vartenda virvelslag på en hel platta en gång. Lät bra gjorde det också. Skojjigt.


----------
Tapatalk via mobilen
dereborn

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av dereborn »

Niklas_J_Blixt skrev: Det jag egentligen menade var ett färdigprocessat ljud som redan är behadlat med eq, kompressor, gate, eventuellt reverb och så vidare...
Jo, jag förstod det - ville mest peka på språkförbistringen.

Färdigprocessad trumsampling = OK!
Färdigmixad trumsampling = språkgroda - i min bok.

Petigt tycker vissa, men det är så mycket annat att förvirras av när vi ska förklara saker för varandra så jag tycker språket är viktigt!
Ta t.ex. när någon säger "jag tycker kaggen ska vara lite fetare" - och man fläskar till bastrumman, komprimerar ännu mer etc - för att sen få veta att det var virveln som avsågs...
Eller när folk försöker få hjälp med "brus" i en rigg, och det efter viss forskning visar sig att det är ett brum.
Liten skillnad i språket - stor skillnad i felkälla/felsökning/problem.

Språket är viktigt! (a propos besserwisserfingret... :-))

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
Niklas_J_Blixt
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 21:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av Niklas_J_Blixt »

dereborn skrev:
Niklas_J_Blixt skrev: Det jag egentligen menade var ett färdigprocessat ljud som redan är behadlat med eq, kompressor, gate, eventuellt reverb och så vidare...
Jo, jag förstod det - ville mest peka på språkförbistringen.

Färdigprocessad trumsampling = OK!
Färdigmixad trumsampling = språkgroda - i min bok.

Trevlig helg!
Håller helt med dig! Men som jag tidigare nämnde har jag allt för ofta stöter på folk som inte fattar vad man menar med färdigprocessad. Men det har ju oftast varit keyboardister, sångare/sångerskor mm. Ska tänkte inte på att jag skrev på ett forum ämnat för bassister, ni är ju smarta människor. :D MVH Trummis!
Niklas J. Blixt - Frilansande Trummis, mixare, producent m.m
Jag - http://niklasjblixt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt företag - http://njbmusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kan innehålla spår av F-skatt"
dereborn

Re: Få bastrumma och bas att lira ihop...

Inlägg av dereborn »

Niklas_J_Blixt skrev:
dereborn skrev:
Niklas_J_Blixt skrev: Det jag egentligen menade var ett färdigprocessat ljud som redan är behadlat med eq, kompressor, gate, eventuellt reverb och så vidare...
Jo, jag förstod det - ville mest peka på språkförbistringen.

Färdigprocessad trumsampling = OK!
Färdigmixad trumsampling = språkgroda - i min bok.

Trevlig helg!
Håller helt med dig! Men som jag tidigare nämnde har jag allt för ofta stöter på folk som inte fattar vad man menar med färdigprocessad. Men det har ju oftast varit keyboardister, sångare/sångerskor mm. Ska tänkte inte på att jag skrev på ett forum ämnat för bassister, ni är ju smarta människor. :D MVH Trummis!
:tummenupp:
Skriv svar