Ju förr ju bättre...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Man säger vilken skala och undefär hur snabbt man vill att den ska reagera och hur kraftigt...sen är det AUTO-jävlar...
Det där stämmer väl inte riktigt....

Bild

Det går att göra en hel del i Autotune också och programmet har definitivt närmat sig Melodyne vad det gäller hantering rejält.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av klasextas »

Tack för utförliga svar!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
f-bass skrev:Man säger vilken skala och undefär hur snabbt man vill att den ska reagera och hur kraftigt...sen är det AUTO-jävlar...
Det där stämmer väl inte riktigt....

Bild

Det går att göra en hel del i Autotune också och programmet har definitivt närmat sig Melodyne vad det gäller hantering rejält.
Jodå, det stömmer verkligen.Den jobbar helt automatiskt.
Sen KAN man leka melodyne i autotune också men det är ju knappast det som är det autotune som folk retar sej på, det kan du säkert hålla med om.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:
f-bass skrev:Man säger vilken skala och undefär hur snabbt man vill att den ska reagera och hur kraftigt...sen är det AUTO-jävlar...
Det där stämmer väl inte riktigt....

Det går att göra en hel del i Autotune också och programmet har definitivt närmat sig Melodyne vad det gäller hantering rejält.
Jodå, det stömmer verkligen.Den jobbar helt automatiskt.
Sen KAN man leka melodyne i autotune också men det är ju knappast det som är det autotune som folk retar sej på, det kan du säkert hålla med om.
Nu var det väl kanske inte vad folk retade sig på som det handlade om nu. Och Autotune är absolut inte bara AUTO-jävlar nu för tiden. Hyffsat komplett program vad det gäller pitch och även timing. Men du har väl som vanligt rätt med dina absoluta sanningar så jag tror att jag släpper det här nu. Det lär väl som vanligt bara bli en pissing contest av alltihop.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Är det SÄKERT?!? Är inte autotune bara automatiskt? Va? Oj.
Jag misstog mej när jag trodde att vi snackade om autotune i den där cher- eller brittney- eller t-pain-varianten där man knappast använder sej av autotunes melodyne-greja.
Ett misstag sker så lätt. Tur att du kan hjälpa oss förvirrade tomtar rätt i studiodjungeln.
Härligt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Är det SÄKERT?!? Är inte autotune bara automatiskt? Va? Oj.
Jag misstog mej när jag trodde att vi snackade om autotune i den där cher- eller brittney- eller t-pain-varianten där man knappast använder sej av autotunes melodyne-greja.
Ett misstag sker så lätt. Tur att du kan hjälpa oss förvirrade tomtar rätt i studiodjungeln.
Härligt.
Jag känner igen definitiva sanningar när jag ser dom. Ska jag klämma ur mig ett nidnamn också kanske? Nä, jag tror inte det.... Sov gott.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Kläm på. Inget kan vara lika elakt och gement som irrbritt,eller hur?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Kläm på. Inget kan vara lika elakt och gement som irrbritt,eller hur?
Sådär ja. Duktigt. Här har du kommit med absoluta sanningar där du haft fel och då åker nidnamnen fram. Igen. Hur som. Ha din pissing contest för dig själv. Inte intresserad av ditt mög. Men håll koll på fakta innan du drar iväg med absoluta sanningar.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Usch...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av fieldflower »

Lite ståpäls på denna här och där...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T2NEU6Xf7lM[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Lite ståpäls på denna här och där...
Kanon. Jättebra! Det finns många irriterande bra sångare och sångerskor.....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ya3yZJnbqWo[/youtube]

Själv kan man spela åttondelar på en elbas..... :lol:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av strummer »

Irbit skrev:
Bild
Gillar speciellt inställningen för throat length, jag har ofta tänkt att det vore tjusigt med lite längre hals:)

Funkar dessa program för bas också? Vore ju skönt om man slapp stämma;-)
Kompressor, det är livet!
dereborn

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av dereborn »

Cuba skrev:... desto bättre.

/Språkpolisen
Besserwisserenheten instämmer.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:
Irbit skrev:
Bild
Gillar speciellt inställningen för throat length, jag har ofta tänkt att det vore tjusigt med lite längre hals:)

Funkar dessa program för bas också? Vore ju skönt om man slapp stämma;-)
Funkar kanon på bandlös bas. Bandad har jag aldrig haft orsak att testa.... ;)


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Fluktbas »

Irbit skrev:Så fort direktgraveringen försvann så börjades det fuskas.

...

Spelar man in folkmusik eller annan musik som inte är renodlad hitlistepop så är det vanligast att inte folk vill använda autotune och så har det nog i STORT alltid varit.....
Det påstås ju att Robert Johnsons skivor såldes med något snabbare hastighet, för att man tyckte det blev lite mer i tryck i låten. Eller så råkade det bara bli lite snabbare. Eller så låter det som det gjorde från början. Inget vet väl riktigt. Så nog gick det att manipulera redan på den gamla goda tiden.

Ofta spelar folkmusiker lite utanför den etablerade skalan, det är väl närmast speciella skalor de håller på med?. Jazzsångare sjunger ofta lite vid sidan av tonen. Blues, osv. När jag tänker efter, sjunger inte Liam Callagher ofta lite lägre än var melodistämman ligger.

Hur fungerar en sån där Autotune/Melodymoj på en inspelning? Vore rätt spännande för oss som inte vet att köra Monica Zetterlund genom en sån där apparat, och se vad som kommer ut i andra änden.
Senast redigerad av Fluktbas den mån 24 jun 2013, 09:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Fluktbas »

Känner ni Irbit och f-bass varandra, eller är ni bara ovänner på forumet?
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Fluktbas »

Cuba skrev:... desto bättre.

/Språkpolisen
Eller om man så vill. Ju förr dess bättre.

/Språk polis
Skriv svar