Ju förr ju bättre...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Ok,Irrbritt . Då säger vi det. Du har ju örat tät emot branchen.
Ursäkta mig nu. Men VAD har jag gjort dig? Denna tråd är inte ett skit olika andra gånger då jag skrivit vad jag personligen tycker, tänker eller känner om saker och ting. Och utan att med ett ORD ha nämnt dig så kliver du in med häst och vagn och skövlar mig längs anklarna. VAD har jag gjort dig egentligen? Vad är det som gör att det är så otroligt viktigt för dig att hålla på så här? Att vräka ur dig att det handlar om "absoluta sanningar" när det handlar om personligt tyckande? Du behöver inte hålla med. Du får tycka precis vad du vill själv. Du och jag håller sällan på med samma musik även om det faktiskt hänt att även jag har haft schlagerfolk i studion. Vad är det som gör att du känner att det är så OTROLIGT viktigt för dig att ge dig på mig personligen trots att jag inte gjort dig ett piss? Är det för att du är så hårt hållen hemma att du knappt får lämna hemmet, handlar det om mindervärdighetskomplex eller är det något annat? Att du MÅSTE köra ner någon i skorna som är mindre etablerad än dig? OTROLIGT besynnerligt beteende. Och inte lär du sluta heller så, hej då.
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av inane »

Och som ett brev på posten dyker Joachime upp också... ;)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:Ett bra sätt att skilja på personliga upplevelser och etablerade sanningar är att skilja på jag och man.
Jämför: "Det är mer vanligt att man gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig." och "Jag brukar gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig."
Det var, om inte en absolut sanning, så åtminstone absolut en sanning.

Sen kan man ju alltid tänka själv, och det tror jag det flesta gör, och då förstår man väldigt enkelt den fakta som levereras till syvende sist är grundad i personliga erfarenheter och åsikter. Med andra ord, de flesta läser nog "man" när folk skriver "jag", vilket gör det hela till ett icke-problem. Att förvandla icke-problem till problem är en konst i sig.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Ett bra sätt att skilja på personliga upplevelser och etablerade sanningar är att skilja på jag och man.
Jämför: "Det är mer vanligt att man gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig." och "Jag brukar gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig."
Ja FÖRLÅT då att jag inte skrev "jag" vid ett enda tillfälle ungefär. Jag refererade till mig själv och andra som jag känner och jobbar med vid många tillfällen i det inlägget. Jag pratar GIVETVIS inte om precis allt och alla. Jag pratade om en "trend" som jag upplever. Trender handlar sällan om allt och alla utan en trend kan vara en liten förändring åt något håll. Det finns givetvis fortfarande många som hårdredigerar, autotune:ar och klipper ihop trumtagningar.....

HUR många gånger ska jag behöva skriva att det handlar om PERSONLIGA tankar? Och efter att ha refererat till kollegor så får man inte skriva "man" heller......
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Quote"ojojoj"endquote
Stackare. Bäst du får ha tråden ifred.
Berätta hur det går till där ute.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

Äh, gå ut och bränn upp några bilar eller gör något annat (i jämförelse) vettigt :roll:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Quote"ojojoj"endquote
Stackare. Bäst du får ha tråden ifred.
Berätta hur det går till där ute.
Jag såg minsann att du som vanligt flikade in ett litet nidnamn där i ditt tidigare inlägg. Och nu kom offermanteln på också..... Snyggt.

Jag tycker extremt illa om dig. Jag tycker att du är rakt igenom vidrig. Och det står jag för.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Tack.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

inane skrev:Och som ett brev på posten dyker Joachime upp också... ;)
Känner vi varandra?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

Mungi skrev:Att förvandla icke-problem till problem är en konst i sig.
Om du tror att det var det jag försökte så tror du fel. Ser mig mer som en hantverkare än en konstnär.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Ja FÖRLÅT då att jag inte skrev "jag" vid ett enda tillfälle ungefär.
Du behöver inte be om ursäkt för min skull. Du är inte på något sätt unik i detta, som Mungi var inne på.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:
Mungi skrev:Att förvandla icke-problem till problem är en konst i sig.
Om du tror att det var det jag försökte så tror du fel. Ser mig mer som en hantverkare än en konstnär.
Syftade ju förstås inte alls på dig. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig slarvigt så att du trodde det. Om det inte framgick ordentligt så höll jag med om det du skrev, men sen tror jag även att folk fattar sånt ändå när det skrivs "man" istället för "jag".
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

Mungi skrev:Om det inte framgick ordentligt så höll jag med om det du skrev, men sen tror jag även att folk fattar sånt ändå när det skrivs "man" istället för "jag".
Och jag håller med dig.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Cuba »

Senast redigerad av Cuba den sön 26 maj 2013, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

Cuba skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a5_QV97eYqM[/youtube]
Men... det här var ju för tusan ON TOPIC! :shock:

Jag har läst i Crosbys bioagrafi (tror jag det var) att det var någon kväll när CSN och Simon&Garfunkle spelade samma kväll på nåt ställe. Kvällen slutade med att dom jammade tillsammans. Tänk er vilka stämmor som togs där. Crosby var helt förbluffad över vilka stämmor Garfunkle kunde hitta.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25739
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av fieldflower »

Mungi skrev:
Cuba skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a5_QV97eYqM[/youtube]
Men... det här var ju för tusan ON TOPIC! :shock:

Jag har läst i Crosbys bioagrafi (tror jag det var) att det var någon kväll när CSN och Simon&Garfunkle spelade samma kväll på nåt ställe. Kvällen slutade med att dom jammade tillsammans. Tänk er vilka stämmor som togs där. Crosby var helt förbluffad över vilka stämmor Garfunkle kunde hitta.
Garfunkel var väl stämfetischisten av de 2.
Enligt utsago fick han dem att sitta öga mot öga och bara öva stämmor i pojkrummet innan de egentligen började göra låtar och komma ut.
Säga vad man vill men det lönade sig verkligen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:
Mungi skrev:
Cuba skrev:[youtube]Simon'n Garfunkel Cecilia[/youtube]
Men... det här var ju för tusan ON TOPIC! :shock:

Jag har läst i Crosbys bioagrafi (tror jag det var) att det var någon kväll när CSN och Simon&Garfunkle spelade samma kväll på nåt ställe. Kvällen slutade med att dom jammade tillsammans. Tänk er vilka stämmor som togs där. Crosby var helt förbluffad över vilka stämmor Garfunkle kunde hitta.
Garfunkel var väl stämfetischisten av de 2.
Enligt utsago fick han dem att sitta öga mot öga och bara öva stämmor i pojkrummet innan de egentligen började göra låtar och komma ut.
Säga vad man vill men det lönade sig verkligen.
Yepp
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EM1mJS5cnxQ[/youtube]

Det finns inte mycket som slår Ladysmith Black Mambazo vad det gäller stämsång. Om någon fick för sig att rätta den sången med Autotune eller Melodyne så skulle den personen nog få packa höns på Kronfågel resten av livet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Liten »

joachime skrev:
Irbit skrev:Ja FÖRLÅT då att jag inte skrev "jag" vid ett enda tillfälle ungefär.
Du behöver inte be om ursäkt för min skull. Du är inte på något sätt unik i detta, som Mungi var inne på.
Ni är inne på något jag gått och tänkt på en hel del på sista tiden. Det är förvånansvärt lätt att utrycka sig så det låter som absoluta sanningar. Jag vet att jag gjort det många gånger och det händer än idag att jag trampar på som om jag hade "alla" svaren.
Jag kan irritera mig ofantligt mycket på ett inlägg som har den tonen. Inte nödvändigtvis för att jag inte håller med, utan själva tonen det inlägget har skapat.
Jag gjorde ett tankeexperiment och läste ett inlägg en andra gång med "förlåtande" glasögon på mig. OJ vad bra det blev.
Tror vi alla kan tänka på HUR vi skriver saker. Och som Mungi säger, tänka lite själva.

Tack.. Ska slut älta nu. Natti natt! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av lowfreq »

Vi som är musiker, mer eller mindre, vet ju att autotune använts flitigt idag.. och, det tar ju bort lite av charmen, tycker jag. Bortsett från dom som satte sången 100%, Beatles och ett GÄNG andra på 60 och 70-talet, så kan det t.o.m. vara coolt och kul när en del halkar lite här o där, snubblar lite i intron eller nåt... mig gör det inget, det är ärligt och det kan vara hur bra som helst ändå.

Ren fulsång är dock ALDRIG roligt. Eller jo, ibland är det ju lite kul när någon sjunger falsk.. och fortsätter med det låten igenom. Men oftast lider man ju när det felar. - Men den stora massan, publiken, fattar inte när/om det är pitch-korrigerat. Mig gör det ingenting, jag väljer ju själv vad jag vill lyssna på.
Är det bra så är det bra, med eller utan autotune. Jag föredrar dock utan.

Det är ju ingen tillfällighet att många tycker att musiken var bra (bättre) på 60 och 70-talet,
det krävdes mer talang då såklart. Hur långt hade t.ex Britney Spears kommit på den tiden?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:Hur långt hade t.ex Britney Spears kommit på den tiden?
Längre än JLo!!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:
lowfreq skrev:Hur långt hade t.ex Britney Spears kommit på den tiden?
Längre än JLo!!!
Samma liga ja. "sorry sweetheart you look pretty but you have to sing too"

Några som hade grejat det däremot på 60's o 70's är t.ex Alicia Keys, Whitney Houston, Mariah Carey.
Don't mess with me, I do not want any treble!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av RolleHarris »

Liten skrev:
lowfreq skrev:Hur långt hade t.ex Britney Spears kommit på den tiden?
Längre än JLo!!!
Britney sjunger ju i stort sett inget live heller utan sången är i mångt och mycket förinspelad.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av peter_s »

lowfreq skrev:Ren fulsång är dock ALDRIG roligt.
Egentligen håller jag nog med, men ingen regel utan undantag. I mitt fall heter undantaget The Pastels. Det är ett av mina favoritband, mycket tack vare de olika medlemmarnas ofta svajiga sånginsatser. Såhär låter nya singeln, som kanske inte är jättekul, men den är åtminstone garanterat fri från Autotune o.dyl.:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sjxYLFWxR6E[/youtube]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

RolleHarris skrev:
Liten skrev:
lowfreq skrev:Hur långt hade t.ex Britney Spears kommit på den tiden?
Längre än JLo!!!
Britney sjunger ju i stort sett inget live heller utan sången är i mångt och mycket förinspelad.
Det där beror nog helt och hållet på tror jag. Dom har hävdat att det mesta är sjunget live men att dom ibland måste köra med förinspelad sång om hon får problem med rösten. Eller under väldigt krävande dansnummer. Jag är nog den sista som bör uttala sig om dans egentligen ( :lol: ) men jag skulle tro att det är väldigt svårt att sjunga bra och samtidigt köra några av dom dansnummer hon gör live. Så dom prioriterar dansen/det visuella och kör sången på backingtracks...... Det är för övrigt inte helt ovanligt att ha safe:at upp med sång på backingtracks. Det är inte bara Britney Spears som gör det. Det kostar VÄLDIGT mycket pengar att ställa in ett gig där x antal tusen personer förköpt biljetter och därtill hyrda arenor, ljud/ljus och alla som reser med under turnén om rösten skulle lägga av.... Så hon är inte ensam om att fake:a ibland.

Britney är ju inte en helt kass sångare till att börja dagen med heller. Personligen tycker jag att JLo och Madonna är skräp i jämförelse.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mK97hHCAg6o[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g8YV2EgzQ7g[/youtube]

Det där med sång och dans ÄR ett problem live. Men nog tycker jag att Britney kan sjunga. Hon hör inte till dom sämsta i alla fall. Tycker jag.
Skriv svar