Ju förr ju bättre...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Ju förr ju bättre...

Inlägg av lowfreq »

Förr behövdes ingen autotune eller pitch correction...
Varför används det såpass mycket nu ??

Lyssna från 5:05...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=egqC5GK1444[/youtube]
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Phear »

Förr gick man på ren talang? ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av fieldflower »

För att det inte fanns förr.
Hade det funnits hade det använts.

Så förr var man tvungen att ha talang...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Poester »

fieldflower skrev:För att det inte fanns förr.
Hade det funnits hade det använts.
+1
Många jag vet har använt det när vi har spelat in med bandet, har använt det som ett argument för att spara tid och slippa omtagningar. Dåligt argument, men man kaxar ju inte gärna med studioteknikern...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av BBQV »

Förr var det en ynnest att få spela in en skiva, bara de verkligt begåvade fick tillträde till studion. Nu kan vem som helst stylas och paketeras som artist. Klart som fan att det behövs idag!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

+1

Ingen autotune här heller:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-azgwfnZu7c[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lb6hUFlzM7Q[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aHdJEIEKxnU[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

Fina körer. Som FF skriver hade nog Beatles varit dom första att bruka/missbruka autotune om tekniken var tillgänglig på den tiden.

Det gick att göra relativt avancerad redigering med hjälp av rullband också. Klippa in och ut enstaka stavelser etc. Det finns acapellaversion av Bohemian Rapsody på tuben. Inte så tydligt kanske men om man lyssnar noga kan man höra klipp mellan tagningar. Allt är så klart sjunget utan pitchkorrigering men resultatet vi hör är ett montage av många tagningar. Är det mer äkta än autotune?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5fk0Y6Lu_uA[/youtube]

Redigeringstekniken ökade kraven/förväntningarna på framförandet och i mitten av 80-talet klippte man ibland så hårt mellan tagningar att resultatet blev autotune-liknande. Lyssna på Rock of ages med Def Leppard.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qR7ed75kKTc[/youtube]
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Cuba »

... desto bättre.

/Språkpolisen
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av inber »

Därför att det är viktigare att vara snygg idag. Om man ska sätta ihop ett band med folk som både har utseendet för sig och dessutom kan sjunga, så blir det ju inte många kvar att välja mellan. Den kommersiella framgången är sannolikt större om man tar en skitsnygg brud med stora tuttar och sen fixar hennes falsksång i studion...

/Bitter gubbjävel.

:wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

Här kan man snacka stämsång i pitch:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o1jo1gI0kJI[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Cuba »

Autotune-orgie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kfVsfOSbJY0[/youtube]
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

Cuba skrev:Autotune-orgie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kfVsfOSbJY0[/youtube]
Klarade inte av att lyssna tillräckligt länge för att sången skulle komma in. Huvudvärk fick jag iallafall. Usch, mår illa....Bild
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

Så fort direktgraveringen försvann så börjades det fuskas. Och konstigt nog var det inte inom populärmusiken detta tog fart först utan inom den klassiska genren och den största boven i dramat var nog Herbert von Karajan som väldigt tidigt tog till alla tekniska hjälpmedel som fanns för att få till det resultat han ville ha. Fullständigt kontrollfreak som pitchade bandare, klippte hej vilt i tagningar och i stort gjorde precis allt som gick tills han blev nöjd. Han var brutalärlig med att han tyckte att manipulering av inspelad musik genom att använda tekniken var att jämställa med hur han "manipulerade" orkestern med sin butan när han dirigerade under en konsert. Allt han gjorde handlade om att manipulera på olika sätt tills han vart nöjd. Och han var med all säkerhet inte den första heller. Så det var faktiskt inte Beatles som satte igång allt ihop även om många gärna hävdar detta. En klassisk inspelning jag gjorde vart det fix-fest utan dess like. Slog alla mer moderna inspelningar jag varit med om så det stod härliga till. Det vart hyffsat aggressiv stämning i studion många gånger under den inspelningen. Och då handlade det om några rejält välmeriterade svenska operasångare. Det värsta jag varit med om. Usch. Det vill jag VERKLIGEN inte vara med om igen.

Just vad det gäller popmusik och autotune så har jag känslan att det inte alls används lika mycket nu som under några år efter att Cher släppte "Believe". Då användes den ju som en ren effekt egentligen där det verkligen skulle höras hur den jobbade. Lite samma i Rebecca Black-videon. Sen finns det ju andra sätt idag att manipulera sång om man vill att det ska låta snyggt. Melodyne är i betydligt högre utsträckning ett verktyg som folk använder och om någon som är bra rättat en sångtagning i Melodyne så är det inte alltid helt enkelt att höra att det verkligen gjorts något. Men det händer faktiskt ganska ofta nu för tiden då artisten/gruppen verkligen säger ifrån att sångtagningar INTE ska fixas. Det är mer vanligt att man gör några extra tagningar och klipper om det nu är så att någon sångfras inte funkar. Själv har jag inte haft igång Auto-tune på åratal. Jag gillar inte skiten. Melodyne ibland men så sällan det bara går. En hel del av det jag spelar in mixas av någon annan och vad dom gör har jag sällan någon koll på men det jag mixar själv väljer jag oftast bort pitch korrigering. Spelar man in folkmusik eller annan musik som inte är renodlad hitlistepop så är det vanligast att inte folk vill använda autotune och så har det nog i STORT alltid varit.....
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

Ursäkta en okunnig stackare, men vad är Melodyne?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

Mungi skrev:Ursäkta en okunnig stackare, men vad är Melodyne?
En annan plugg för pitch-korrigering.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:Men det händer faktiskt ganska ofta nu för tiden då artisten/gruppen verkligen säger ifrån att sångtagningar INTE ska fixas. Det är mer vanligt att man gör några extra tagningar och klipper om det nu är så att någon sångfras inte funkar.
Oj. Is that a fact? Gäller det popbranschen i stort i världen eller lokalt i din studio? Med tanke på säkerheten i ditt uttalande,menar jag...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:Men det händer faktiskt ganska ofta nu för tiden då artisten/gruppen verkligen säger ifrån att sångtagningar INTE ska fixas. Det är mer vanligt att man gör några extra tagningar och klipper om det nu är så att någon sångfras inte funkar.
Oj. Is that a fact? Gäller det popbranschen i stort i världen eller lokalt i din studio? Med tanke på säkerheten i ditt uttalande,menar jag...
Det gäller dom jobb som JAG gör och efter att ha pratat med en del kollegor verkar det finnas någon form av trend även bland dom större skivbolagen och det som spelas på radion att vilja återgå till ett lite mer "naturligt" sound. "Perfektion" behöver inte per definition betyda "bättre" alla gånger. Lite som i den här tråden så reagerar folk på när det känns FÖR fixat. Personligen känner jag att det är en trevlig reaktion. Jag uppskattar den. Personligen. Då är jag ju samtidigt inte så där otroligt intresserad av den värsta hitlistepopen. Men gör givetvis som tekniker vad jag blir ombedd att göra vad det gäller jobb.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:Personligen känner jag att det är en trevlig reaktion. Jag uppskattar den. Personligen.
Tapatalk via mobilen
Vi har nog grymt olika folk vi jobbar med och åt.
Editeringen är inget jag någonsin diskuterat med någon förutom då jag var inhyrd som just editor åt Mika och det skulle vara A-T på för att man ville åt det soundet. (Först melodyne och sen at....?)
I övrigt så säger varken skivbolag eller artister jag jobbar med att "det ska vara si eller så". Dom vill ha bra sång och hur jag sen gjort för att det ska kännas kanon bryr dom sej inte om. Men så lämnar jag inte ifrån mej ngts som låter "Cher" heller...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:Personligen känner jag att det är en trevlig reaktion. Jag uppskattar den. Personligen.
Tapatalk via mobilen
Vi har nog grymt olika folk vi jobbar med och åt.
Editeringen är inget jag någonsin diskuterat med någon förutom då jag var inhyrd som just editor åt Mika och det skulle vara A-T på för att man ville åt det soundet. (Först melodyne och sen at....?)
I övrigt så säger varken skivbolag eller artister jag jobbar med att "det ska vara si eller så". Dom vill ha bra sång och hur jag sen gjort för att det ska kännas kanon bryr dom sej inte om. Men så lämnar jag inte ifrån mej ngts som låter "Cher" heller...
Men vad bra då.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev: Men vad bra då.
Ja, det är ju bra om dom som läser härinne inte tar det du säger för dom absoluta sanningar dom lätt framstår som...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Mungi »

f-bass skrev:
Irbit skrev: Men vad bra då.
Ja, det är ju bra om dom som läser härinne inte tar det du säger för dom absoluta sanningar dom lätt framstår som...
Folk härinne är nog tänkande människor och förstår det ändå skulle jag tro. :nickar:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev: Men vad bra då.
Ja, det är ju bra om dom som läser härinne inte tar det du säger för dom absoluta sanningar dom lätt framstår som...
Hur kommer det sig att du fått det jag säger som en absolut sanning? Du är mycket för dina absoluta sanningar du vad det gäller mig. Jag utrycker bara en personlig åsikt och det spelar ingen som helst roll hur ofta jag upprepar det. Du kommer med dina "absoluta sanningar" i alla fall. Den enda som pratar om någonting absolut och gjutet i sten är du. Och det är MIN uppfattning om att det faktiskt är någon form av "trend" att nödvändigtvis inte redigera prylar för hårt nu för tiden jämfört med hur det var för t.ex. 10 år sedan. OM det nu har med nedgången i branschen att göra och att det medfört att artisterna och grupperna kanske har lite mer kontroll nu för tiden vet jag inte. Men JAG är lite glad över att en låt som t.ex. "Let her go" med Passengers spelats så mycket på sistone. Det finns många fler exempel där den typen av musik faktiskt spelats väldigt frekvent även på stationer som i vanliga fall bara kör tuggummipop.

Nog om detta. Jag tänker INTE ge mig in i ytterligare en pissing contest med dig där du kommer och hävdar att jag säger "absoluta sanningar"......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av Jan Hellman »

Mungi skrev:
f-bass skrev:
Irbit skrev: Men vad bra då.
Ja, det är ju bra om dom som läser härinne inte tar det du säger för dom absoluta sanningar dom lätt framstår som...
Folk härinne är nog tänkande människor och förstår det ändå skulle jag tro. :nickar:
Schysst. :tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok,Irrbritt . Då säger vi det. Du har ju örat tät emot branchen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ju förr ju bättre...

Inlägg av joachime »

Ett bra sätt att skilja på personliga upplevelser och etablerade sanningar är att skilja på jag och man.
Jämför: "Det är mer vanligt att man gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig." och "Jag brukar gör några extra vändor med traktorn om det nu är så att sådden inte sätter sig."
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar