Nån som använder Jamstix ?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av Fernan »

Funkar det bra ? Verkar cool, och nåt trumset får jag inte plats med hemma..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av Jan Hellman »

Det ser ju löjligt likt EZ Drummer vad det gäller grafiskt gränssnitt....

Bild

Bild

I EZ Drummer får man fram mixern genom att trycka på en knapp......

Inte använt. Men använt EZ Drummer en hel del och även Superior. Bra. Säkert hyffsat like Jamstix. Eller tvärt om egentligen.... Fast EZ Drummer är svenskt.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av eeakga »

Jamstix är nog faktiskt äldre än EZ Drummer.
Jag använde den första versionen av Jamstix innan EX Drummer dök upp. Den hade dock ett annat gränssnitt då, utan fin bild på trumset, och var rätt instabil. Så jag bytte till EZD när den kom och har varit supernöjd med den sedan dess.

Jag skulle definitivt rekommendera EZD som mjukvarutrummis. Därmed inte sagt att Jamstix av idag är ett alldeles utmärkt program, det har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av eeakga »

Det jag har för mig att Jamstix hade som sin unika grej (enligt dem själva iaf) var att den "jammade" fram trumkompet. Alltså inte som i EZD mfl där man drag-n-droppar ur ett bibliotek med midifiler, eller spelar/redigerar in kompet själv. Så det blev aldrig helt lika två gånger i rad när man spelade upp sin låt.
Jag tror att man även kunde bestämma hur det skulle spelas via midi om man ville.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av Jan Hellman »

eeakga skrev:Så det blev aldrig helt lika två gånger i rad när man spelade upp sin låt.
Men......det låter väl inte direkt som ett vinnande koncept.... :o

Vid 100 tillfällen av 100 möjliga skulle den funktionen vara FULLSTÄNDIGT värdelös för mig till annat än leklåda. Hoppas att den går att stänga av.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av eeakga »

Hehe. Ja, användbarheten för en sådan funktion kan ju såklart diskuteras. Dock fanns en mängd parametrar som kunde justeras för att styra mängden och typen av variation, jag antar att syftet var att göra kompen mer "levande", typ en mer avancerad/tillkrånglad version av "humanize"-knappen i EZD.
Jag undrar om den inte rent av hade en funktion för att analysera resten av ljudbilden i låten och anpassa sina improvisationer efter det.
Jag har inte kört programmet sedan version 1, så jag vet inte alls hur mycket av det där som finns kvar eller hur det funkar idag.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av Fernan »

Vad jag förstår så kan man ställa graden av variation på kompet, komplexitet på fills m.m genom att välja olika "virtuella trummisar" och även skicka MIDI från Jamstix till ex EZDrummer om man vill ha andra ljud. Då jag har Drumagog så är jag i första hand ute efter nåt smidigt sätt att sätta ihop ett trumkomp utan att behöva klippa och klistra statiska MIDI-stycken. Ska ladda hem demon o testa.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Nån som använder Jamstix ?

Inlägg av Fernan »

Köpte basversionen för 670 spänn, ska försöka lära mig den nu då.
Skriv svar