Tips på simplaste hemmastudio för demos

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Tips på simplaste hemmastudio för demos

Inlägg av Mungi »

Som det är nu spelar jag in låtidéer på min iphone med Garageband. För sång och akustisk gitarr använder jag telefonens mick och elgitarr och bas använder jag iRig. För trummor använder jag dom loopar som finns i Garageband plus några jag hittade på nätet (men dom kan man inte ändra bpm på förstås).

En stor begränsing är att Garageband inte har trumloop för 6/8 (och jag skriver många låtar i 6/8. Sen blir det ju ganska simpelt i allmänhet. Skulle gärna ta emot tips på lite bättre alternativ, något steg uppåt men inte som en full hemmastudio med preamp, studiohögtalare och stormembransmickar hemma i vardagsrummet. Det blir för bökigt och tar för står plats.

Det ska vara enkelt att plocka fram och få undan, enkelt att snabbt få ner enkla demos med enkelt programmerade trummor. Och billigt förstås.

Garageband i ipad är min första tanke, men det finns väl inte 6/8 då heller (vet inte riktigt hur stor skillnad det är på Garageband in telefonen och i paddan).

Ser fram emot fantastiska kloka förslag från alla kunniga generösa människor! :nickar:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Tips på simplaste hemmastudio för demos

Inlägg av newheartshadow »

En laptop med ett enkanaligt externt ljudkort och Logic/Protools/Cubase med Ezdrummer eller likvärdig programvara för trummor.
Och så ett par hyggliga hörlurar att lyssna i.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tips på simplaste hemmastudio för demos

Inlägg av strummer »

newheartshadow skrev:En laptop med ett enkanaligt externt ljudkort och Logic/Protools/Cubase med Ezdrummer eller likvärdig programvara för trummor.
Och så ett par hyggliga hörlurar att lyssna i.
+1, så har jag, fast jag har addictive drums, lätt att plocka fram och snabbt att städa undan:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Tips på simplaste hemmastudio för demos

Inlägg av Doningen »

Mungi skrev: Garageband i ipad är min första tanke, men det finns väl inte 6/8 då heller (vet inte riktigt hur stor skillnad det är på Garageband in telefonen och i paddan).
Nej, det finns inte (har dubbelkollat). Eller alltså, taktarten 6/8 finns, men inga loopar.

Däremot finns ju den geniala appen Audiobus, som fungerar som en "länk" mellan olika ljudappar. Men den kan du t.ex använda en annan trummaskin eller loopsamling och "länka in" det ljudet in på ett spår i Garageband. Det du inte får med denna lösning är möjligheten att editera midi i efterhand, men om det mest handlar om att få in 6/8-delstrummor i Garageband kan detta kanske vara en lösning.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar