Waves passiv eq.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Waves passiv eq.....

Inlägg av Jan Hellman »

Waves har precis släppt en passiv EQ, RS56 i mjukvaruformat, i samarbete med Abbey Road studios.....

http://www.waves.com/content.aspx?id=12265

Spännande.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av B-Å Åhs »

På vilket sätt är mjukvara passivt ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av Jan Hellman »

B-Å Åhs skrev:På vilket sätt är mjukvara passivt ?
Det är en emulering av en passiv eq. En mjukvaruversion av en gammal RS56 som sitter i Abbey Road studion. ;) Lite som om man jämför en ToneStyler med dom aktiva tonkontrollerna i en Wal-bas. Man skulle kunna emulera båda dessa tonkretsar också och ToneStyler´n är passiv men Wal kör aktiv eq.....

Bild

En passiv eq går inte på ström. Att emulera passiva prylar är hyffsat nytt. Jag har säkert fel då det nog hänt tidigare men jag kan inte komma på någon annan passiv burk som faktiskt emulerats hittills. Möjligtvis några wah-wah-trampor eller annat i tramp-väg. Men ingenting så här pass udda och av större format. Jag har faktiskt sett RS56:an på riktigt för en massa år sedan då jag var på besök i Abbey Road-studion. Skojjigt. Det är ursprungligen en masterings-eq som egentligen användes vid gravering av vinylplattor framförallt men senare kom någon på att den hade den mest kraftfulla eq´n som fanns i studion så då börjades den användas även vid inspelning. På den tiden fanns det oftast bara en fast bas- och en fast diskantkontroll på mixerborden. Den här har tre band med fyra valbara frekvenser på varje band. Användbart då och användbart nu. Ska bli kul att testa mjukvaruversionen av den.

Lite roligt också att det faktiskt fortfarande finns en hel del gammal intressant skrot kvar att emulera. Skojjigt.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är fredag och jag har tråkigt , fin bild dock det va nog bättre förr i vissa avseenden.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av Jan Hellman »

B-Å Åhs skrev:Det är fredag och jag har tråkigt , fin bild dock det va nog bättre förr i vissa avseenden.
Ljudteknikerna hade labbrockar på den tiden. Och man var tvungen att skriftligen ansöka om tillstånd om man ville placera en mikrofon på ett sätt som inte var förenligt med den regelbok som fanns i Abbey Road-studion. Det var bättre förr.... :D
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Åhh, jag vill läsa regelboken för hur man placerar mikrofoner
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av Jan Hellman »

B-Å Åhs skrev:Åhh, jag vill läsa regelboken för hur man placerar mikrofoner
Det hade jag också velat göra! :) Gamla känsliga rör-/bandmickar på den tiden som faktiskt kräver kunskap för att dom inte ska gå sönder. Mikrofoner pallade mindre ljudtryck på den tiden i många fall. Så man fick inte sätta mikrofoner för nära ljudstarka ljudkällor. Och bandmikrofoner är väldigt känsliga för vind/blåst. Mina Coles 4038 har en mössa över som man ska använda när inte micken används på ett tag eller om man ska promenera med mikrofonen genom ett rum. Vinddraget när man går kan få bandet att gå av. Och micken har en rejält stark magnet som kan dra till sig järnfragment och då går mikrofonen sönder. Så då ska man använda "nattmössan"..... Hade några som hyrde studion i vintras och dom hade sönder båda mina Royer 121:or. Även dom bandmickar. Så nu måste dom skickas på ombandning. Skulle varit bra även för mig att ha till externa tekniker som hyr in sig. Inte alla har koll på mickars för-/nackdelar/svagheter/styrkor har jag märkt..... Och dom mickarna måste troligtvis skickas till USA för att bandas om verkar det som.....

Mikrofonregelbok. Borde skriva ihop en.....

Några coola intervjuer och annat om Abbey Road-studion......

http://www.philsbook.com/abbeyroad.html

http://www.soundonsound.com/sos/nov12/a ... e-1112.htm

http://www.guitarworld.com/interview-ab ... were-blast

Den här mikrofonlistan går inte av för hackor....!

http://www.abbeyroad.com/Page/21/Microphones
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Så då blev fredagen mindre tråkig , bara ett glas vin och krascha i soffan kvar ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Waves passiv eq.....

Inlägg av Jan Hellman »

B-Å Åhs skrev:Så då blev fredagen mindre tråkig , bara ett glas vin och krascha i soffan kvar ...
Ha ha ha! :nickar:
Skriv svar