Flerkanalsinspelning för dummies?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Guran »

Jag skulle behöva lite förklaringar, råd och tips angående det här med att spela in flera kanaler samtidigt.
Säg att jag vill kunna spela in med 8 mickar samtidigt, till en dator, och efter inspelningen sedan ha möjlighet att mixa dessa individuellt.
Vad krävs för utrustning, programvara, dator? Vad hamnar man på för kostnader?
Det är alltså inga värstingprylar vi pratar om, utan någon typ av bra "basnivå" att utgå från.
Tacksam för alla tips och idéer! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Jan Hellman »

Guran skrev:Jag skulle behöva lite förklaringar, råd och tips angående det här med att spela in flera kanaler samtidigt.
Säg att jag vill kunna spela in med 8 mickar samtidigt, till en dator, och efter inspelningen sedan ha möjlighet att mixa dessa individuellt.
Vad krävs för utrustning, programvara, dator? Vad hamnar man på för kostnader?
Det är alltså inga värstingprylar vi pratar om, utan någon typ av bra "basnivå" att utgå från.
Tacksam för alla tips och idéer! :tummenupp:
Du behöver ett ljudkort med antingen 8 interna mickpreaps (alternativt balanserade teleingångar och 8 externa preampar som t.ex. två styck TL Audio 5001 rack) och sen behöver du mickar, en dator och en DAW-programvara. Vilka prylar man väljer handlar helt om vilken nivå man vill lägga sig på kvalitetsmässigt/ekonomiskt. Och, ja, det är skillnad på billiga och dyra prylar även om det som är billigt idag inte alltid är lika dåligt som det var för 10 år sedan.

Två ständiga frågor.....:

1. Mac eller PC?

2. Vilken budget har du tänkt dig?

Jag kan ingenting om PC tyvärr. Ska man spara pengar föreslår jag beggade prylar hellre än att gå ner i kvalitet. Tycker jag personligen.....
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Guran »

Ah, tack för svaret!

Rent tekniskt, hur ansluter men en preamp till datorn? Det är ju inte USB utan en ren digitalutgång om jag fattar det hela rätt.

"DAW" betyder? Förstår att det är något "mixningsprogram" och där finns det väl en del olika alternativ.
Ingår väl i vissa fall när man köper andra ljudprylar? Är det nåt att ha?

I mitt fall är det i nuläget PC som gäller. Någon som kan säga vilka krav som ställs på en sådan för att hantera det jag är ute efter?

Har ingen budget, än så länge...Jag är mest ute och fiskar efter om det överhuvudtaget går att hamna på en rimlig prisnivå för hemma-/hobbybruk.
:vinkar:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av GandhiMK2 »

http://www.thomann.de/se/presonus_fires ... roject.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/stockholm/MacBook ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.apple.com/se/logicpro/" onclick="window.open(this.href);return false;
+ mikar för alltifrån 3 kr -200 000 st...<;-)4
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av shadowskimmer »

Jag spelar bara in ljud som hobby men såhär ser jag på det:

I sin enklaste form behöver du ett ljudkort som du kopplar in i datorn. Ljudkortet innehåller med fördel preamps (förförstärkare) som du kan koppla mikrofoner eller instrument till genom de vanliga tele eller XLR-ingångarna. Ljudkortet har också en output för line (till stereo eller annat) och en för hörlurar.

I datorn har du en programvara som kallas DAW. DAW betyder "Digital Audio Workstation" och är själva mixern och "bandaren".

Jag kör Windows 8/PC med programmen (DAW:arna) Reason (ca 3000:-) och Reaper ($60). De är bra på olika saker så det handlar litet om vad jag ska göra vilken jag väljer. "Rock" puttar jag oftast in i Reaper medan jag fipplar med elektronisk musik i Reason. Det har egentligen bara med hur själva användarinterfacen funkar - ljudet är ungefär samma och båda funkar bra på min nivå.

Det finns andra DAW:ar också - bland PC är det väl Cubase (2000-5000:- beroende på variant), ProTools (ca 5000:-) och Ableton (3000-6000:-) som är de vanligaste.

Som ljudkort har jag ett Propellerhead Balance. Det kom i paket (4000:-) med en enklare version av Reason och är väldigt enkelt och flexibelt men har bara stöd för inspelning på två kanaler samtidigt. För låtskisser och hemmabruk funkar det utmärkt men vill du kunna spela in åtta samtidigt behöver du hitta ett annat kort. Det kan säkert någon annan tipsa dig om.

Att jag valde Balance-kortet och Reason + Reaper berodde helt på att jag ville ha en simpel lösning med tillräckligt mycket inbyggda ljud och effekter som är enkel att komma igång med. Ljudkvaliteten är definitivt tillräckligt bra - det är aldrig den som ställer till problem. Dessutom är Balance-kortet ett externt USB-kort vilket innebär att jag kan stoppa ned det i väskan med laptopen eller ha det till min stationära dator hemma alltefter humör och tillfälle.

Prestandamässigt klarar du dig förmodligen med valfri "ny" dator med flerkärnig processor. Det viktiga att ha är mycket minne - minst åtta GB men minne är billigt så fläska på med 16GB på en gång. Du behöver också en stor och snabb disk för att kunna spela in/upp så många kanaler som möjligt samtidigt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av inber »

Jag har en föreställning om att man helst inte bör spela in på systemdisken, speciellt inte med många samtidiga kanaler.

Köpte jag en ny dator skulle jag personligen snegla på en SSD-disk, dvs en disk utan rörliga delar. (De funkar ungefär som ett USB-minne, men sitter såklart permanent inne i datorn.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Jan Hellman »

Guran skrev:Ah, tack för svaret!

Rent tekniskt, hur ansluter men en preamp till datorn? Det är ju inte USB utan en ren digitalutgång om jag fattar det hela rätt.

"DAW" betyder? Förstår att det är något "mixningsprogram" och där finns det väl en del olika alternativ.
Ingår väl i vissa fall när man köper andra ljudprylar? Är det nåt att ha?

I mitt fall är det i nuläget PC som gäller. Någon som kan säga vilka krav som ställs på en sådan för att hantera det jag är ute efter?

Har ingen budget, än så länge...Jag är mest ute och fiskar efter om det överhuvudtaget går att hamna på en rimlig prisnivå för hemma-/hobbybruk.
:vinkar:
DAW = Digital Audio Workstation och innebär programmet som man spelar in i. Några exempel är Cubase, Logic, Digital Performer, Acid, Cakewalk Sonar, Protools, Reaper, Ableton Live etc. Kostar från gratis till runt 3.500 kronor vanligtvis. Det är vanligt att det ingår något DAW-program när man köper ett ljudkort men inte alltid. Jag brukar ofta förespråka att skaffa ett program som många andra använder. Både för att det är lättare att få support från polare + för att vara kompatibel. Kör på det polarna kör på.....

Vad det gäller lite enklare/billigare ljudkort brukar man vanligtvis koppa dom till datorns USB- eller Firewire-portar. 8-kanalskort som inte är fullständig skräp brukar börja från 3.000 kronor och uppåt mot 10´- 15.000:-.

Idag finns det en uppsjö med billigare mickar som är helt ok eller till och med riktigt bra. Jag brukar nog tycka lika här att man inte ska köpa det absolut billigaste. Men man behöver verkligen inte heller köpa det dyraste. Sen beror det mycket på vad man tänkt sig att spela in. Ska man micka upp trummor klarar man sig hyffsat på en lämplig baskaggemick, fyra Shure SM-58 för virvel och pukor, två Line Audio CM-3 för överhäng och kanske en kondensatormikrofon för distansmickning. Kondensatormikrofonen kan man även sjunga i vid pålägg och vad det gäller rock så är även SM-57:an en ypperlig sångmik. Skulle nog säga att man klarar sig bra med en påse mickar för 6 - 7.000:- som grund. Billigare om man köper beggat.

Någon form av grundinvestering kan nog hamna någonstans runt 10.000:- för mickar, ljudkort, DAW-program om man börjar från noll och med lite tur kan man köra på den dator man redan har om den inte är FÖR gammal.

Några tankar om detta.....

MVH//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Jan Hellman »

inber skrev:Jag har en föreställning om att man helst inte bör spela in på systemdisken, speciellt inte med många samtidiga kanaler.
Om detta håller jag med. :) Undvik att spela in på systemdisken.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av GandhiMK2 »

inber skrev:Jag har en föreställning om att man helst inte bör spela in på systemdisken, speciellt inte med många samtidiga kanaler.

Köpte jag en ny dator skulle jag personligen snegla på en SSD-disk, dvs en disk utan rörliga delar. (De funkar ungefär som ett USB-minne, men sitter såklart permanent inne i datorn.)
Det FUNKAR ju att spela in på systemdisken men det är ju smart att spela in på en annan. Förr om åren så spelade jag ibland , i min gamla g4'a , spela in på systemdisken och när man kom upp i seriöst track count så kunde det bli angst...
Härom dagen spelade jag in sång på systemdisken i min macbook fr 2010 av ren slöhet och trots 30 kanaler samtidigt så rörde sej hd-mätaren i logic knappt öht...kanske uppe på 5 % ...kanske....men då har jag en ssd i den också...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Guran »

Tusen tack för all input i frågan!
Läget har klarnat betydligt.
Nu ska vi bara räkna och fundera lite så får vi se var vi hamnar.
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av kjello »

Jag har själv sneglat på ett sånt här ljudkort: http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har spelat in sång med "lillebrorsan" med bara två ingångar och jag tycker det har blivit väldigt bra

Det ljudkortet någon shure sm 57 och några hyffsat billiga trummickar kommer man nog rätt långt med
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Tarzan08 »

Jag har en iMac G5, ett Elevenrack, ett axiom 49.... Protools 8LE och en SE 2200a. Funkar fint för hemmabruk.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Flerkanalsinspelning för dummies?

Inlägg av Wizball »

Irbit skrev:Kondensatormikrofonen kan man även sjunga i vid pålägg och vad det gäller rock så är även SM-57:an en ypperlig sångmik. Skulle nog säga att man klarar sig bra med en påse mickar för 6 - 7.000:- som grund. Billigare om man köper beggat.
Sen om man vill köra billigt BILLIGT så finns det ju trummicks-"paket" från t.ex. Thomann och Jam där man får en hel uppsjö kinamickar för runt tusenlappen. Det KAN ju räcka om man vill testa och känna sig för lite. Det är naturligtvis en helt annan kvalite vi pratar då, men det är väl ingen överraskning. Det låter bättre än mickar man inte har råd med, det vågar jag nog lova utan att ha testat dem själva.

Och vad gäller flerkanalsljudkort kan det vara värt att kolla lite äldre prylar, vi kör själv i replokalen med ett uråldrigt Layla och en gratis-PC som var stenålder för tio år sen - men den Pentium III:an klarar 8 kanaler i fantastiska 20 bittar utan (nästan) några problem. 8 kanaler är faktiskt inte så mycket.
Skriv svar