Protools 11.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Protools 11.....

Inlägg av Jan Hellman »

Någon som testat nya Protools 11 än? Jag har kört ner en demo men kunde inte aktivera skiten för att iLok brakat ut pga överbelastning efter dom senaste ändringarna. Verkar som att folk är skiförbannade. Och Protools har lämpligt nog uppfunnit en ny plugin-standard vilket gjort att det knappt finns några pluggar än.....

Vart på en demo under senaste LLB-mässan men inte någon vidare koll. Någon som kört med programmet lite mer? Värt att uppdatera eller ska man vänta?

//J
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Protools 11.....

Inlägg av drop A »

Jag kommer uppdatera efter sommaren, men bara på en dator först och testa. Och givetvis den dator jag inte är beroende av att den ska funka fullt ut.
Kommer säkert ta minst 6 månader innan alla mina pluggar funkar bra, igen...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Protools 11.....

Inlägg av joachime »

Pluggstandarden AAX introducerades i och med lanseringen av Pro Tools 10. Det som är nytt för elvan är att programmet inte längre har stöd för RTAS och inte heller 32 bitar. Kaos med andra ord.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Protools 11.....

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Pluggstandarden AAX introducerades i och med lanseringen av Pro Tools 10. Det som är nytt för elvan är att programmet inte längre har stöd för RTAS och inte heller 32 bitar. Kaos med andra ord.
Jo kaos är bara förnamnet. Och precis vid lansering kraschade iLok också.... :lol: En av mina kollegor och jag satt och slet vårt hår i helgen. Han hade en väldigt tight dead-line gällande mix och fick inte igång programmet. Trodde att det var något strul med programmet länge men efter en sökning visade det sig att det var iLok som strulade. Dom verkar ha fått allt att rulla sedan igår igen tydligen. Och jag själv inte hunnit registrera min demoversion av 11 men polaren hade gigantiskt problem innan iLok-strulet släppte. Och sen är det väl inte så många pluggar som är tillgängliga heller än. Bl.a. har väl Universal Audio bestämt att inte släppa några UAD-pluggar över huvudet taget som stödjer AAX dsp. Läste om det i vintras. Det lär kanske ställa till det för en del Protools-folk.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Protools 11.....

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:
joachime skrev:Pluggstandarden AAX introducerades i och med lanseringen av Pro Tools 10. Det som är nytt för elvan är att programmet inte längre har stöd för RTAS och inte heller 32 bitar. Kaos med andra ord.
Jo kaos är bara förnamnet. Och precis vid lansering kraschade iLok också.... :lol: En av mina kollegor och jag satt och slet vårt hår i helgen. Han hade en väldigt tight dead-line gällande mix och fick inte igång programmet. Trodde att det var något strul med programmet länge men efter en sökning visade det sig att det var iLok som strulade. Dom verkar ha fått allt att rulla sedan igår igen tydligen. Och jag själv inte hunnit registrera min demoversion av 11 men polaren hade gigantiskt problem innan iLok-strulet släppte. Och sen är det väl inte så många pluggar som är tillgängliga heller än. Bl.a. har väl Universal Audio bestämt att inte släppa några UAD-pluggar över huvudet taget som stödjer AAX dsp. Läste om det i vintras. Det lär kanske ställa till det för en del Protools-folk.
Enligt Universal Audios hemsida jobbar man på AAX-versioner men går inte ut med datum när det ska vara klart. De har förmodligen 64-bitarslanseringen i färskt minne. Den gången blev det ganska stort tidsglapp mellan annonsering och faktiskt uppdatering.

Jag tror det vore dumt för ett företag som Universal Audio att inte erbjuda sina pluggar i AAX-format. Det exkluderar ju en stor del av den amerikanska marknaden.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar