Ny dator.. förslag??

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Ny dator.. förslag??

Inlägg av hankhell »

Hej allihopa.


Skall köpa en ny dator och undrar om ni har några förslag eller tips om vad jag skall tänka på.

Vill helst ha en laptop så jag kan ta med den till replokalen. Jag spelar in mixar och producerar musik men det är inte på någon proffs nivå utan mest för att jag tycker det är kul.. Problemet är att min budget är väldigt begränsad (ungefär 5-6000:-) så jag letar väl kan man säga efter det bästa jag kan få tag i för de pengarna. Tar gärna emot tips på stationära oxå.. Tack på förhand..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Eagle Hazze »

Laptopar finns det så mycket av, batteritid, hårddiskstorlek, prestanda processsortyp, ljudkort har nog inga laptops särskilt bra, men det går ju bra med ett externt. Antar att du kommer köpa en PC då man säkert kan hita en del för 6000 kr. Jag tycker man ska gå och känna på olika live. Tycker det kan skilja sig mycket i hur de ergonomiskt är uppbyggda. Skärmstorlek kan vara en tanke om du nu vill redigera musik på den. Sedan så gör det inget att den också är snygg.
Du hittar hur mycket som helst i den prisklassen.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop ... 6872.3003/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop ... 2767.5055/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men som sagt jag tror på att känna live på en dator innan köp.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av shadowskimmer »

Jag håller med Hazze, ergonomin i form av tangenter och skärm är viktigt. Förutom det kan man prioritera internminne och lagring tycker jag.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Eagle Hazze »

shadowskimmer skrev:Jag håller med Hazze, ergonomin i form av tangenter och skärm är viktigt. Förutom det kan man prioritera internminne och lagring tycker jag.
:tummenupp:
SSD diskar kan vara en ledstjärna när det gäller lagring.
Snabbare, mindre stötkänsliga, drar mindre ström när man kör batteri.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Poester »

Skaka ihop några kronor till o köp en mac. Värt varenda öre!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Dan the Man »

Poester skrev:Skaka ihop några kronor till o köp en mac. Värt varenda öre!
Absolut Mac. Plastiga PC som knakar när man flyttar dom - fyfan!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av hankhell »

tack för tipsen.. mac är väl bra men de kostar ju dubbelt så mycket som min budget.. skall kolla de förslagen som du la upp eagle haze.. tack för att ni tagit er tid allihopa
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Poester »

hankhell skrev:...mac är väl bra men de kostar ju dubbelt så mycket som min budget...
Eller så tänker man som jag gör... Köpte 2 datorer på 7 år, båda dog. Köpte en mac, den har jag haft i 6 år och inga som helst problem. Kostnaden är ändå lägre med sin 17 loppor för macen mot de 20 jag betalade för de andra datorerna. Jag fattar att det är dyrare, men det blir mer ekonomiskt försvarbart i längden. OM man känner att man kan lägga ut de pengarna. Men det är ju MIN sida av myntet...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av eeakga »

Poester skrev:
hankhell skrev:...mac är väl bra men de kostar ju dubbelt så mycket som min budget...
Eller så tänker man som jag gör... Köpte 2 datorer på 7 år, båda dog. Köpte en mac, den har jag haft i 6 år och inga som helst problem. Kostnaden är ändå lägre med sin 17 loppor för macen mot de 20 jag betalade för de andra datorerna. Jag fattar att det är dyrare, men det blir mer ekonomiskt försvarbart i längden. OM man känner att man kan lägga ut de pengarna. Men det är ju MIN sida av myntet...
+1

Och, en annan vinkel på det; eftersom Macar verkar åldras bättre än PC så kan man faktiskt överväga att köpa begagnat för att spara några kronor. En 2 år gammal Mac har mycket kvar att ge, och kommer utan problem orka med moderna musikprogram och ljudhantering.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Liten »

Howdy.
Pysslar en del med videoredigering. Sitter idag på en HP-workstation som är 5år gammal. Helt kass.
Behöver bärbar så jag gick och kollade på macbook pro.. Fyfan vilken maskin..
Mellan 70-80% bättre prestanda än min nuvarande maskin.. i en bärbar.. Kan jobba på 3 externa skärmar + den på laptopen.. Lägg till kontrollbordsappen ctrl console till iPad när den kommer så är man ju "in heaven"... Snacka om GAS. Jag är så trött på PC..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av bjelkeman »

Jag köpte den första platta Mac skärmen, en 22 tums Cinema Display år 2000, den används fortfarande och satt på min arbetsdator tills förra året. Fortfarande en riktigt bra skärm, 13 år senare. Min Mac Pro köpte jag 2006, har uppgraderat grafikkort och minne, och den är fortfarande min arbetsdator. Ska bytas i höst mot en ny Mac Pro. Likt Liten så var jag sjukt trött på PC strulet. Nu är jag inte det. Väl värt varje krona.

Skulle själv lätt köpa en begagnad MacBook Pro istället för en ny PC, men det är jag. :)

Edit:rätt nick på Liten nu
Senast redigerad av bjelkeman den mån 01 jul 2013, 09:49, redigerad totalt 2 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Mr Praline »

Poester skrev:
hankhell skrev:...mac är väl bra men de kostar ju dubbelt så mycket som min budget...
Eller så tänker man som jag gör... Köpte 2 datorer på 7 år, båda dog. Köpte en mac, den har jag haft i 6 år och inga som helst problem. Kostnaden är ändå lägre med sin 17 loppor för macen mot de 20 jag betalade för de andra datorerna. Jag fattar att det är dyrare, men det blir mer ekonomiskt försvarbart i längden. OM man känner att man kan lägga ut de pengarna. Men det är ju MIN sida av myntet...
Jag har ungefär samma erfarenhet. Hade jag köpt en Mac direkt hade jag faktiskt sparat pengar...

En begagnad Macbook Pro skulle jag satsa på om jag var du!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Liten »

Skönt att läsa.
Lät säljaren på digitalinn dema burken. Han slog igång alla program i maskinen på samma gång. Flashdisken bidrog till att alla program va igång på under minuten.. Sick..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av joachime »

Välkommen tebaka Liten! :)

Back on topic:
Vill man jobba med prestandakrävande applikationer som musik eller video finns det inget som heter för kraftfull dator. Så mitt tips får bli att skaffa en dator med så hög prestanda som möjligt. Och då gäller det att inte stirra sig blind på enbart hastigheten på processorn eller arbetsminne. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Det är något man får erfara när man låter datorn jobba på sin maximala kapacitet. Saker som kan strula är operativsystem (Win 7 eller 8, 32 eller 64 bitars etc), drivrutiner, gränssnitt till extern hårdvara såsom USB, firewire etc.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Liten »

Är inte tillbaka, ska ta paus/sommarlov som jag sa tidigare. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av bootsy »

Välkommen tillbaka Liten!

OnT:
För mig är valet solklart när jag läser hur du ska använda den: köp en begagnad MacBook Pro och sopa i maximalt med internminne och hårddisk. Macarna är stadiga och välbyggda, de tål betydligt mer slit och släp än 99% av alla plastiga PC-laptops. Musikprogrammen och tillbehören till Mac funkar oftast också enligt min erfarenhet bättre ihop med varandra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av eeakga »

http://www.greentech.se/sv/begagnade-da ... p-s1%2F127" onclick="window.open(this.href);return false;

i7-processor, 4GB minne och knappt tre år gammal, och lär funka alldeles utmärkt för musikproduktion om man inte har helt extrema krav. Går nog att hitta ännu billigare om man letar lite. (Tex om man kan leva med 13" istf 15")
Lägg sedan en slant på att byta disken mot en SSD så blir den ännu bättre.
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av hankhell »

e lite nojjig när det gäller begagnade datorer men såg att det finns imac minis som ligger inom det prisområde jag siktat in mig på.. kanskr skall satsa på en sådan och strunta i bärbarheten??
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av bjelkeman »

Har du en duglig skärm? Då kan det vara ett alternativ. Många tycker att bärbarheten är viktig, men det kan du bara bestämma själv.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ny dator.. förslag??

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag kör med en en mini som musikdator utan problem min är tre år gammal.Redigerar även film på den med FCP Studio utan problem om man klarar lite längre rendreringstider på tunga plugins. Men för musik, inga problem och utan latency. Din fråga var om pc bärbara så jag gick inte in på en Apple dator, men jag håller med om att en bättre beg. Apple skulle jag personligen föredra. Var bara lite noga med att kolla flera likvärdiga annonser. Det finns en lätt överprisbild på beg. Appledatorer, speciellt på bärbara. Det kan skilja en del i pris mellan olika annonsörer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar