Reaper-användare?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Reaper-användare?

Inlägg av Mungi »

Är det nån här inne som använder Reaper härinne och kan säga något om Reaper vs andra daw?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Reaper-användare?

Inlägg av shadowskimmer »

Jag använder Reaper en del och tycker det är enklare att använda än Cubase. Det har mer features än Cubase Elements (som matchar prismässigt) och jag tycker nog det är mindre prestandakrävande.

Edit: Glömde ju - en supersmidig grej är att man kan göra en portabel installation. För mig innebär det att jag har programmet + pluggar och filer på en usb-sticka. Sen kan jag bara ta med mig stickan och mitt usb-ljudkort och plugga in i valfri dator och köra det direkt från stickan.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Reaper-användare?

Inlägg av Mungi »

Det verkar smidigt!

Funkar Reaper bra med Kontakt 5 free?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Reaper-användare?

Inlägg av shadowskimmer »

Mungi skrev:Funkar Reaper bra med Kontakt 5 free?
Jag har inte provat men det borde inte vara något problem. Kontakt har en VST-del och andra pluggar (Guitar Rig och Action Strings) från Native Instruments har jag testat och det gick bra.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Reaper-användare?

Inlägg av Mc Green »

Jag har kört en hel del Reaper i flera år med lite varierande hårdvara till. Det kräver lite resurser och craschar nästan aldrig, är lite bakvänt jämfört med Cubase och de andra som jag testat, men sedan man väl kommer på hur man ska göra vill man aldrig byta tillbaka.
Jag har inte fått de nyare Waves pluggarna att fungera, vilket jag förstått är ett generellt problem, men de som följer med bildar en bra grund att stå på. Finns även en hel del gratispluggar som är riktigt bra.
Vill man ha ett bra program till låg kostnad så är Reaper the shit!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Reaper-användare?

Inlägg av HirYoshima »

Jag kör också Reaper, men på en väldans hobbynivå. Har inte haft några plugproblem hittills. Finns en videoserie som heter "Reaper Explained" som förklarar allt så att även de som ser en DAW första gången kan hänga med.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Reaper-användare?

Inlägg av Mungi »

HirYoshima skrev:Jag kör också Reaper, men på en väldans hobbynivå. Har inte haft några plugproblem hittills. Finns en videoserie som heter "Reaper Explained" som förklarar allt så att även de som ser en DAW första gången kan hänga med.
Tack för det tipset! Jag är en riktig idiot på sånt här, mest för jag tycker det är så förbannat tråkigt med allt det tekniska med inspelning. Har alltid haft andra som gjort allt. Det enda jag vill kunna göra är att utveckla låtidéer och göra hyfsade demos hemma så jag kan presentera nya låtar för bandet. Jag vill inte lägga ner för mycket pengar på det (det är ju roligare att köpa basar ju). Men Abbey Road 60s Drummer ska jag investera i tänkte jag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Reaper-användare?

Inlägg av Doningen »

Har också testat Reaper och tycker att det var väldigt enkelt att använda, förutom i MIDI-delarna. Men det kan ha ändrat sig i senare versioner, detta var några år sedan. Då tyckte jag i alla fall att det var mer lätthanterligt än Cubase och betydligt stabilare. Plus som sagt att programmet tar lite plats. Nu kör jag som Mac-användare Logic sedan några år.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Reaper-användare?

Inlägg av basmartin »

Jo jag har Reaper. Är ett program som kan göra mycket, men det är inte så himla intuitivt... De har helt egna termer på massor av funktioner vilket gör att det tar ganska mycket tid innan man blir snabb på att använda det. Det jag gillar är att GUI är customiserbart och det finns jäkligt många snygga. Jag använder ett som heter Dead Ringer och har man en stor skärm så finns det ett som heter Imperial som är grymt tjusigt.

Det är ett bra program som man måste sitta med och lära sig, för att uppskatta det. Protools och Studio One är de DAW:s som jag tycker är mest användarvänliga, som man kommer igång snabbt med. De flesta viktiga funktionerna finns framför ögonen, medan hos Reaper och Logic måste man in i menyer rätt ofta, innan man lär sig/eller assignar kortkommandon till de funktioner man vill ha.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar