Cubase strul

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Cubase strul

Inlägg av Hugo Drax »

Mitt Cubase 5 har slutat att fungera. Får upp ett "systemfel"-meddelande när programmet laddat en stund som säger att en dll-fil saknas. klickar jag "ok" kommer bara en ny ruta med ett annat fil-namn upp. exempel på filer som saknas är:
imfc0.dll
QtWebKit4.dll
QtCore4.dll
xvidcore.dll
QtGui4.dll
immexif0.dll
libmmd.dll
Någon som stött på liknande problem eller vet hur fan man fixar det? redan försökt avinstallera och installera om programmet.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Cubase strul

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har du provat på Steinbergs hemsida om det finns något att uppdatera. Något tillägg till ditt program.
Ingemar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Cubase strul

Inlägg av TDHP »

Har du nyligen avinstallerat nåt annat program, tex ett antivirusprogram?

TDHP from da phön!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Cubase strul

Inlägg av eeakga »

Har du sökt på hårddisken om filerna den klagar över saknas på riktigt?
Se till att sökningen är inställd på att söka även i systemmappar.

Om du söker av hela systemet och filerna verkligen inte finns så är det nog inget annat än att installera om programmet som gäller.
Sedan varför de har försvunnit är ju en annan fråga. Kan ju vara som TDHP skriver om du avinstallerat något annat program som har tagit med sig de filerna.

Om filerna finns på disken men programmet ger felmeddelande ändå så vet jag inte vad det kan vara.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Cubase strul

Inlägg av eeakga »

Filerna som saknas är ju QuickTime-relaterade, om det kan vara någon ledtråd.

EDIT: Jag var för snabb på den. Det verkar inte som att alla filerna har med QuickTime att göra.
Jag såg att någon av dem hade det och drog slutsatsen att det gällde samtliga, men så är det alltså inte. Sorry.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Cubase strul

Inlägg av Eagle Hazze »

Tror att om du nyligen har kört zett antivirusprogram så kan det har lagt dessa filer i karantän då den filtypen kan bli angripen av trojaner. Tror att de tillhör diretct X normalt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Cubase strul

Inlägg av Hugo Drax »

Blev en omformatering istället, får se om det fungerar när jag installerat det igen <:
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Cubase strul

Inlägg av Eagle Hazze »

Det gör det säkert, man får se upp med hur antivirusprogram är inställda, det optimala är att köra en musikdator som inte har internetacces och kan man inte det så se till att det finns en brandvägg i routern och ett antivirusprogram som är inställt på att inte per automatik lägga misstänkta infekterade systemfiler i karantän. Men det blir som sagt ett moment 22 om man inte på annat sätt kan bli av med infektionen än att deleta filen.Så börja med att uppdatera system med alla säkerhetsuppdateringar innan du börjar installera cubase.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Cubase strul

Inlägg av Hugo Drax »

Ja, skulle gärna haft en mac med logic på, Men samvetet tillåter inte riktigt det då jag inte spelar in så pass mycket att det skulle vara värt det :/
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Cubase strul

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja mac är klart okänsligare för trojaner och annan skit och audio core i systemet är stabilt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar