Byta studiomiljö

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Står i begrepp att skifta miljö i min lilla hemstudio, och behöver bolla några tankar.

Lite bakgrund först:
Kör idag på stationär PC, PCI-anslutet ljudkort & en äldre version av Cubase.
Kommer att gå över till bärbar Mac och har planerat att switcha till Logic, trots att jag måste lära mig det från scratch. Rätt stort hopp alltså. :)

Jag spelar in på hobbynivå, datorn kommer 80% av tiden stå hemma i min "studio" och ibland tas med till replokalen eller nåt livesammanhang för inspelning "på fältet" eller uppspelning av musikbakgrunder. Mina Cubase-projekt har sällan varit över 30 spår, blandat audio och mjukvaruinstrument. Jag kör i dagsläget inte heller några monsterpluggar. Det jag använder mest är EZDrummer.


Jag kom över en beggad MBP 15" från 2011, med i7:a, 4GB minne och en vanlig 500GB-disk i, så det är en rätt så trevlig grund att bygga på.

Min plan, som jag vill ha synpunkter på, är som följer:

Byta ut disken mot en SSD och sätta nuvarande disken i ett USB-skal. Spela in mina projekt mot SSD:n (jag räknar med att en SSD ska palla det trots att den är systemdisk) och sedan ha USB-disken för arkivering av projekt samt lagring av eventuella samplingsbibliotek.
Verkar det vettigt? Finns det bättre varianter?


Jag måste ju också ha ett nytt ljudkort. Idealet vore ju såklart ett firewirekort, men hur strikt ska man vara på det? Tyvärr är ju utbudet och variationen betydligt större på USB-kort. Jag köper gärna begagnat för att få kvalitet till rätt pris, men både beggat och nytt så verkar det oftast finnas mer att välja på om man tittar på USB-kort.
Vinner man såpass mycket på att köra firewire så att det är värt besväret att leta upp ett sådant kort? Jag vill ha möjligheten att spela in 6-8 samtidiga kanaler med bra latency, samt spela upp och mixa mina projekt stabilt utan prestandaproblem.


Jag byter grejor väldigt sällan, så jag vill ha prylar som räcker länge, utan att betala en förmögenhet. det är trots allt bara en hobby. :) Min nuvarande studio-PC har jag haft i 7 år, med lite minnesuppgradering, byte av ljudkort och en ominstallation längs vägen.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av xfredrikx »

Byt ut CD-läsaren mot en ssd istället så har du ssd+vanlig hårddisk internt. Googla hur du gör.

Finns separat cd-lösare att köpa till Mac om du skulle behöva det.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Ja, det är ju ingen dum idé alls, det har jag ju faktiskt sett att en del gör, men jag tänkte inte på det ändå. Då slipper man ju dra runt på ett externt chassi och får bättre prestanda också.

Men då kommer jag nog ändå byta ut systemdisken mot en SSD och flytta originaldisken till superdrive bay:en
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av bjelkeman »

Apogee USB och FireWire korten är kanske inte billigast men de är onekligen bra.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Apogee gör jättefina prylar, men de ger tyvärr för få in/utgångar för pengarna för mina syften.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av GandhiMK2 »

eeakga skrev:Apogee gör jättefina prylar, men de ger tyvärr för få in/utgångar för pengarna för mina syften.
Hur många behöver du? Jag har 32 in och 32 ut...räcker det? ;-)
http://www.ebay.com/itm/Apogee-AD-16x-w ... 2a2f5e70fa" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Haha, nä men det jag skrev var ju "de ger tyvärr för få in/utgångar för pengarna för mina syften."
Med det menar jag att för mig som simpel hobbypulare så är de för dyra. Väljer jag andra märken så får jag betydligt fler in/ut för mindre pengar, och ändå en kvalitet som duger åt mig.

Mitt spörsmål är ju då mest som jag skrev i mitt första inlägg; behöver jag med mina behov vara hård på att köra firewire av prestandaskäl, eller klarar jag mig lika bra med usb?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av GandhiMK2 »

;-)
Jag har ingen koll på usb-fräs så jag håller käft.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av Eagle Hazze »

Det har nog ingen betydelse om du kör med USB eller firewire i de sammanhangen.

USB 2, 480 Mbit/s (60 MB/s)

Firewire 400, 393.216 Mbit/s

Ungefär likvärdigt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Ja, men grejen är ju den att det är mer än bara överföringshastigheten som spelar in. Firewire har egna styrkretsar och kan skicka data i en jämnare ström oavsett övrig datorlast, medan usb tidsdelar datorns huvudprocessor med allt annat som datorn pysslar med.
Det gör att redan fw400 i praktiken oftast upplevs som snabbare, och Macarna har dessutom fw800, vilket bör göra ännu större skillnad.

Så, att fw är en bättre teknik för ljudkort verkar vara en ganska spridd uppfattning, även om usb på en modern dator antagligen räcker rätt långt. Frågan jag har är ju då om någon har praktisk erfarenhet av ungefär var gränsen går och om jag med min kravspec ligger på usb- eller firewiresidan.

Just nu lutar det mest åt att jag satsar på ett fw-kort för att vara säker, men om någon bekräftar att man utan problem kan spela in och upp min typ av projekt på ett usb-kort så öppnar det ju upp för ett betydligt större urval av kort. :)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av Eagle Hazze »

Vi kör i repet med en usb ljudkort som kör16 kanaler in och 8 kanaler ut Cubase, förvisso en pc vi har aldrig upplevt några problem. Troligen så går det ljudkortet i apples audio core utan problem.
Hemma kör jag med en raidad 4 TB FW 800 extern disk och en mycket billigt usb ljudkort M-Audio in och ett billigt usb ljudkort ut som kör sex kanaler, ingen lagg vid inspelning eller avspelning. Innan hade jag ett FW ljudkort (400) gick även det som på räls. Jag brukar ligga mellan 8-25 kanaler i ett projekt (endast audio)utan några problem. Jag anvämder en mac mini.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Ja, men det låter ju ganska precis som det jag själv pysslar med i storlek. Det var goda nyheter. :)
Då känns det ju som att jag definitivt kan titta både bland usb- och fw-kort utan problem, och då finns det ju genast betydligt mer att välja på.

Det var precis den typen av info jag var ute efter. Tack!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av Hellish »

USB2 funkar nästan lika bra som firewire om man spelar in kanske upp till tolv kanaler samtidigt. Fler kanaler än så - firewire.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Byta studiomiljö

Inlägg av eeakga »

Ok, då kommer jag garanterat klara mig med ett usb-kort.
Får väl se vilken typ jag får tag på först. Ska börja leta begagnat.

Tack för feedback allihop.
Skriv svar