Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Inlägg av BaktaktsBilly »

Leker med tanken att slippa en SM57 på git-stärken när det ska repas med högljudd trummis, giggas och eventuellt som extra kanal vid inspelning. Speciellt i vår trånga repa och på nån liten scen.

Högtalaren i combon är "hardwired" till förstärkaren och det är trixigt att komma åt att koppla in en Redbox lite smidigt mellan stärk och Greenback när den ska användas. Lite grejande med högtalarkabel skulle krävas. Om jag kan lämna stärkaren omoddad vore det gött.

Så, kabel från "extension speaker out" till Redbox och sen ut till FOH/PA? Skulle det funka utan att lura rörstärken att släppa ut röken?

Den högtalarutgången är parallellkopplad med interna högtalaren som hela tiden är igång och stärken har alltså sin vanliga last att jobba med. "Försvinner" det effekt ut till Redboxen eller blir det som jag tror, att Redboxen bara blir en öppen slinga som inte påverkar stärkaren eller högtalaren?


Bild
http://www.voxshowroom.com/northcoast/i ... 1_rear.jpg
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Inlägg av Musikanten »

Nej, förstärkaren går inte sönder så länge den är belastad med den inbyggda högtalaren.
Men finns det ingen Line-out på förstärkaren där du kan plocka signalen?
Berätta lite om hur Redbox funkar!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Inlägg av BaktaktsBilly »

Tack för svar,
Nä, det finns ingen Line Out på de där. Ingen effektloop heller. Gammskoleförstärkare för oss bakåtsträvare! Alltså borde jag bara skruva upp eller mic'a upp egentligen :D

Hughes & Kettner Redbox finns i en massa varianter men kan funka som en vanlig Line Box till FOH men också som en DI-box som placeras mellan Speaker Out på förstärkaren och högtalarkabinettet. Palmer PDI-09 är en liknande pryl som också går att köra på båda sätten om jag förstått det hela rätt. H&K Redbox Pro är väl mest lik PDI-09 (passiv).
Båda har högtalarsimulering vilket är anledningen till att jag kollat på dom. Speciellt gitarr behöver ett lågpassfilter runt 4-5 kHz (som annars högtalaren utgör).
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Inlägg av bassmayhem »

En av mina gitarrister har monterat en RedBox Pro fast i sin Super Reverb -65. Det låter så otroligt mycket mer Fenderstärkare ut i PA än med en SM-57:a Som ovan nämnts: Du MÅSTE ha högtalaren ikopplad!

Det finns bara ett problem: Alla ljud(o)tekniker kommer dragandes med sin sketna SM-57:a i alla fall "för det blir nog bättre ändå". Det är bara att stå på sig och säga: "Jag har rätt och du har fel! Koppla in och lyssna!" Sen brukar de ge sig...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Obs! Obas. AC15c1 + Redbox/PDI-09?

Inlägg av BaktaktsBilly »

bassmayhem skrev:En av mina gitarrister har monterat en RedBox Pro fast i sin Super Reverb -65. Det låter så otroligt mycket mer Fenderstärkare ut i PA än med en SM-57:a Som ovan nämnts: Du MÅSTE ha högtalaren ikopplad!

Det finns bara ett problem: Alla ljud(o)tekniker kommer dragandes med sin sketna SM-57:a i alla fall "för det blir nog bättre ändå". Det är bara att stå på sig och säga: "Jag har rätt och du har fel! Koppla in och lyssna!" Sen brukar de ge sig...
Hehe, då ska jag ju inte köpa en Redbox Pro, jag vill ju att det ska låta Vox :lol:
Nå, fint att höra att det verkar funka angående ljudet iaf. Som sagt, högtalaren skulle vara inkopplad.
Iofs tycker jag att en SM-57 kan låta ok om den står på rätt plats och nån som vet hur man EQ:ar den å sånt. Nåväl.

Svar från Palmer (hen skrev AC30 men de har samma "speaker out" på baksidan):

"Yes, the AC30 offers two speaker outputs.
1) External speaker: Using this jack will disconnect the internal speaker of the amp and you would need to have another suitable load connected.
2) Extension cabinet: The internal speaker keeps running. Since the impedance of the PDI09 is so high, you can safely connect the unit here without harming the amp in any way.
In this setup the internal speaker keeps running as always and you have an additional simulated out which you can take to the FOH- Mixing desk, PA or wherever."

Jag gillar hängslen och livrem så jag ska försöka med att kolla med Vox också...
Skriv svar