Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Bowser
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 21:27

Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av Bowser »

Hej! Fråga!

Ska spela in lite nya låtar och måste utveckla basljudet som varit ruttet på gamla inspelningar (när vi linat rakt in i ljudkortet). Behöver expertishjälp. Vad tror ni blir bäst av följande 2 alternativ och vad blir skillnaden?

1. bas - topp (EBS-CL450) - ljudkort - guitarrig - inspelat
2. bas - ljudkort - guitarrig - inspelat

Alltså vad fyller toppen för funktion i alternativ 1?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av Jan Hellman »

Bowser skrev:Hej! Fråga!

Ska spela in lite nya låtar och måste utveckla basljudet som varit ruttet på gamla inspelningar (när vi linat rakt in i ljudkortet). Behöver expertishjälp. Vad tror ni blir bäst av följande 2 alternativ och vad blir skillnaden?

1. bas - topp (EBS-CL450) - ljudkort - guitarrig - inspelat
2. bas - ljudkort - guitarrig - inspelat

Alltså vad fyller toppen för funktion i alternativ 1?
Personligen skulle jag strunta i att köra med toppen om du kör med förstärkaremulering i datorn. Jag skulle däremot köra med en bra linebox mellan datorn och ljudkortet. Min favvoplug till bas är Ampeg SVX. Har aldrig kör Guitarrig till bas.
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 29 sep 2013, 02:10, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av Aslan »

Toppen använder du bara om du vill ha med karaktären från toppen och då använder du inte GuitarRig.
Eller använder du, som Irbit sa, en bra DI-box utan toppen och använder GuitarRig (eller annan förstärksimulator).
Använda båda två blir lite kaka på kaka.

Har du möjlighet att spela in två kanaler skulle jag spela in både toppen och en DI-signal samtidigt så kan du välja sen vad som passar bäst i mixen.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av Dansk_se »

Jag brukar spela in på ett gäng kanaler samtidigt:
1. Basrigg, mickad med en SM57:a
2. Basrigg, mickad med en SM52:a (eller lämplig annan baskaggemick)
3. Gitarrigg, typ marsall eller annat för extra skitigt, mickad med SM57
4. DI som man kan mecka med sen ifall allt annat skiter sig
Bas.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av Jan Hellman »

Irbit skrev:
Bowser skrev:Hej! Fråga!

Ska spela in lite nya låtar och måste utveckla basljudet som varit ruttet på gamla inspelningar (när vi linat rakt in i ljudkortet). Behöver expertishjälp. Vad tror ni blir bäst av följande 2 alternativ och vad blir skillnaden?

1. bas - topp (EBS-CL450) - ljudkort - guitarrig - inspelat
2. bas - ljudkort - guitarrig - inspelat

Alltså vad fyller toppen för funktion i alternativ 1?
Personligen skulle jag strunta i att köra med toppen om du kör med förstärkaremulering i datorn. Jag skulle däremot köra med en bra linebox mellan datorn och ljudkortet. Min favvoplug till bas är Ampeg SVX. Har aldrig kör Guitarrig till bas.
Och där ljög jag lite. Åtminstone retroaktivt. Ampeg SVT-pluggen i 64-bitar är nu inkluderad i GuitarRig. Uppdaterade härom dagen då jag rensat bort 32-bitars pluggarna ur datorn. Så NU kör jag GuitarRig..... :lol:

Funkar guldfisk, för övrigt.
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Inspelning via EBS-topp samt guitarig?

Inlägg av kjello »

Det här är ju nästan samma sak som jag undrar i en annan tråd. Har kommit fram till att en uppmickad förstärkare samt en ren signal samtidigt vore kanon

Men har någon tips på någon vettig DI-box för ändamålet?
Skriv svar