Hur klippa bort läckage?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

Ja, hur gör man egentligen? Jag leker med Cubase...
Hade för mig att ni proffs kallar det korvklippning, men jag lyckas inte söka rätt på några vettiga trådar i detta ädla ämne...
Jag har använt pennan och markerat nivå mellan full och helt av mellan varje anslag, men har svårt att får till en hyfsad balans mellan naturligt baskaggeljud och acceptabel läcknivå.
Provade först med noise gate, men inser att det nog är manuell hantering som gäller, eller finns det kanske bättre automatiserade sätt?
Ska köpa en bok om Cubase, tekniknörd som jag är finner jag detta med att spela in otroligt fascinerande, och det är kul att bara hoppa i mitt i helt utan förkunskaper:D

Alla tips mottages tacksamt, jag vet att det finns massor på tuben men jag ska ärligt säga att just när det gäller att klippa bort läckage vet jag inte ens vad jag ska söka på, har ingen aning om vad det kallas på engelska...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av B-Å Åhs »

Spela in igen med mindre läck om du vill ha det sterilt. Läckage och rumsljud tycker jag bara tillför bra saker
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av bassace »

I fallet baskagge kan tricket vara att vid inspelning skärma av kaggen från omvärlden medelst en filt eller ett täcke.

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av Jan Hellman »

Jag bryr mig inte så mycket om läck så länge det inte handlar om klick in i sångmickar. Det har hänt att jag har automatiserat volymen på klicket så att det inte ska läcka under tystare partier. Annars är jag helt på B-Å Åhs linje. Läckage kan tillföra bra saker. Lär dig att utnyttja läcket. Annars är det oftast enklare att gate:a bort ljud från t.ex. bastrumman. Är det för mycket Hihat i virvelmicken så testa att lägga deesser på virveln. Pukor brukar gå snabbt att bara klippa bort allt förutom där trummisen spelar på pukorna. Vanligtvis inte så ofta. Gate:ar var vad man använde förr om åren för att få bort läck. Funkar fortfarande. Fast nu med den fördelen att man kan automatisera gate´n så att den öppnar och stänger rätt i olika dynamiska partier i en låt. Men personligen gillar jag läck. Men det beror sig ju på lite vilken musikstil man håller på med också.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av basmartin »

Här ska ru se http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... eQ-Y#t=195" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

Tack boys, er kan man lita på, jag tar till mig och får dessutom kolla in om läck verkligen är av ondo för mig:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:Tack boys, er kan man lita på, jag tar till mig och får dessutom kolla in om läck verkligen är av ondo för mig:)
Läck kan vara som kryddor i maten..... ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Läck för mej är ofta lika med o-kontroll och sabbar mest så att jag inte kan få det tryck jag vill ha utan för många jävligt negativa bieffekter...Väldigt ofta som jag triggar nu för tiden....Iaf så fort jag vill ha ordentligt smack i virvlar och baskaggar...
Och då menar jag inte att jag ERSÄTTER dom riktiga ljuden med samplingar utan att jag hjälper dom riktiga ljuden på traven med fett, smäll, ambience eller vad det nu är jag tycker behövs.
Slates trigger har blivit så jävla lätt att ha att göra med nu när den skapar en midifil. Tack tack tack.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

Slate är alltså en plugin som "läser" audiospår och ger midispår?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Slate är företaget som tillverkar Trigger,bla.
Trigger innehåller en massa sounds också men det som ör skönt med att generera en midifil är ju att du vid "inläsning" kan slla en låg tröskel vilket gör att allt finlir kommer med. Dock triggar den då på allt annat mellan himmel och jird men det kan du ju gå in och editera bort ur midifilen i efterhand. Enklare att styra över dynamiken också. Kostar typ en lök. K Ö P !
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Hur många kanaler trummor har du? Skulle kunna demonstrera hur det kan bli om du skickade över 8 takter.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

f-bass skrev:Hur många kanaler trummor har du? Skulle kunna demonstrera hur det kan bli om du skickade över 8 takter.
Jag har 10 kanaler: virvel ö/u, 4 tom, kagge, hi-hat, 2xOH.

Vore grymt kul att höra hur det blir, ska packa ihop en snutt!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av lars-på-bas »

vilken version av cubase kör du? från o med 6:an el. 6.5 finns en export midi funktion
du går altså in på detect hitpoints,ställer in hitpints som du vill ha exempelvis kaggen..sen trycker du export midi..sen väljer du bara kaggen du vill ha

annars e det väl bara att klippa bort allt mellanrum mellan anslagen och spara rumsmicken
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

lars-på-bas skrev:vilken version av cubase kör du? från o med 6:an el. 6.5 finns en export midi funktion
du går altså in på detect hitpoints,ställer in hitpints som du vill ha exempelvis kaggen..sen trycker du export midi..sen väljer du bara kaggen du vill ha

annars e det väl bara att klippa bort allt mellanrum mellan anslagen och spara rumsmicken
Ok, det där måste jag ju kolla in!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

strummer skrev:
lars-på-bas skrev:vilken version av cubase kör du? från o med 6:an el. 6.5 finns en export midi funktion
du går altså in på detect hitpoints,ställer in hitpints som du vill ha exempelvis kaggen..sen trycker du export midi..sen väljer du bara kaggen du vill ha

annars e det väl bara att klippa bort allt mellanrum mellan anslagen och spara rumsmicken
Ok, det där måste jag ju kolla in!
Logic har också den där funktionen men den har inte direkt funkat fläckfritt vilket gjort att det blivit lite flam's och skit men cubase kanske är bättre på det.

Att klippa bort allt mellan slagen är inte alltid fungerande. Speciellt inte med virveltrumma som har massa hihat-läck i sej. Blir lätt något av en på och av-vattenkran i dom lägena...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Strummer,skicka mej 8 takter av alla trumfilerma så ska jag ge dej ett par smakprov på vad man kan göra.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev: Logic har också den där funktionen men den har inte direkt funkat fläckfritt vilket gjort att det blivit lite flam's och skit men cubase kanske är bättre på det.[...]
Den funktionen verkar vara förbättrad i Logic X. Testade inte för så längesedan och det blev faktiskt inga flams, alls... Så det var skönt. Det väger dock inte upp att resten av programmet är buggigt och fungerar dåligt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

f-bass skrev:Strummer,skicka mej 8 takter av alla trumfilerma så ska jag ge dej ett par smakprov på vad man kan göra.
Ska bli!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

Fick exempel av F-bass, riktigt häftigt, så jag handlade och slate är ju alldeles magiskt.
Allt från att "bara" tajta till lite till att helt ersätta enskilda trummor går som en dans, och bäst av allt är att det var lätt att begripa.
Tack för demon f-bass!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:Fick exempel av F-bass, riktigt häftigt, så jag handlade och slate är ju alldeles magiskt.
Allt från att "bara" tajta till lite till att helt ersätta enskilda trummor går som en dans, och bäst av allt är att det var lätt att begripa.
Tack för demon f-bass!
Coolt!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Grymme! Underlättar ett gäng.
Det lättaste är ,tycker jag , att ställa gränsvärdet lite flr lågt så att man får med the occational baskaggeslag i virveltriggen ,spela igenom tracket och sen dra ut den genererade midifilen till ett miditrack och gå igenom och ta bort eventuella feltriggningar och knasig dynamik och sen köra sin bästa trumplugg.
Passar ett controlfreak som undertecknad. :-)
Jag kopierar ofta spåret jag vil trigga så att jag kan normalisera det ,om det är svagt inspelat.(som dina tracks var)
Rent teoretiskt,om man har hur mycket ork som helst, så kan man ju få grymt spund om man spelar in med 2 jävligt bra overhead,kopierar tracket x ggr och klipper upp virvelslagen ,baskaggen pukorna och triggar... Tar en stund men det kan det kanske vara värt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av GandhiMK2 »

Amy Winehouse's Rehab är inspelad i mono m en mik.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

f-bass skrev:Grymme! Underlättar ett gäng.
Det lättaste är ,tycker jag , att ställa gränsvärdet lite flr lågt så att man får med the occational baskaggeslag i virveltriggen ,spela igenom tracket och sen dra ut den genererade midifilen till ett miditrack och gå igenom och ta bort eventuella feltriggningar och knasig dynamik och sen köra sin bästa trumplugg.
Passar ett controlfreak som undertecknad. :-)
Jag kopierar ofta spåret jag vil trigga så att jag kan normalisera det ,om det är svagt inspelat.(som dina tracks var)
Rent teoretiskt,om man har hur mycket ork som helst, så kan man ju få grymt spund om man spelar in med 2 jävligt bra overhead,kopierar tracket x ggr och klipper upp virvelslagen ,baskaggen pukorna och triggar... Tar en stund men det kan det kanske vara värt.
Ja jag har redan börjat rycka i grejer som cowbell, och tittat lite skrajset på overheaden:-)
Otroligt gra gate också, på det hela taget en extremt användbar pryl!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av Hugo Drax »

Snor tråden lite nu. Det där Steven Slate programmet, funkar det typ som EZdrummer eller är jag helt ute och cyklar? alltså, kan man som jag brukar göra rita in trumspåren på en midikanal och använda det som EZdrummer eller måste man ha triggrejer från vanliga trummor?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:Amy Winehouse's Rehab är inspelad i mono m en mik.
SM57 i en replokal?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar