Hur klippa bort läckage?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av strummer »

Hugo Drax skrev:Snor tråden lite nu. Det där Steven Slate programmet, funkar det typ som EZdrummer eller är jag helt ute och cyklar? alltså, kan man som jag brukar göra rita in trumspåren på en midikanal och använda det som EZdrummer eller måste man ha triggrejer från vanliga trummor?
Jag har ingen aning om det går att köra typ som EZ, till det har jag Addictive Drums, men F-bass gjorde demospår till mig med Slate-ljud så jag gissar att det funkar, bara det att jag inte hunnit så långt i programmet ännu.

Det här har jag fattat hittills om Trigger 2:
Trigger går i realtid, och du kan ha upp till 8 ljud på varje trumma (kanal). Det finns en massa kontroller för att triggningen ska funka rätt, bland annat möjlighet att "side-chaina" tex baskaggen så att baskaggeläck på andra kanaler inte triggar även om nivån går över threshold. Annars ställer man först volym (in-nivå) och triggnings-känsligheten, sedan kan man använda en jättebra gate för originalljudet och så finns balans mellan slate-ljud och originalljud.

På det sättet blir det fin-fint trumljud.

Sen kan man dra en genererad midi-fil till exempelvis Addictive Drums som jag har, och man ska komma ihåg att stänga av "snap to" i cubase (jäklar vad jag led innan jag fattade var felet låg...), och den midifilen är såklart plättlätt att editera, den är för-ritad sas. En annan sak man ska komma ihåg är att i förväg ändra midi ut till rätt tangent, det fattade jag inte först...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur klippa bort läckage?

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
f-bass skrev:Amy Winehouse's Rehab är inspelad i mono m en mik.
SM57 i en replokal?
http://www.soundonsound.com/sos/aug07/a ... k_0807.htm
Skriv svar