Grötigt värre!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Kurisawa skrev:Jag har ett Lexicon Alpha.
Prova med att låna en linebox av någon och koppla in gitarren i den och sedan koppla ingången till canon-kontakten som det står "Mic" under på ljudkortet.

Bild

Gärna i kombination med åtminstone inte skitdåliga kablar.. Då BÖR du få åtminstone lite rätsida på brum..... Kan vara värt ett försök i alla fall.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Grötigt värre!

Inlägg av HirYoshima »

Kurisawa skrev:Ja vrida ner på disten ska jag prova, men det är ju så gött att spela med fläskdist.
Jag förstår ju att resultatet kommer bli sådär i och med att jag har dålig och billig utrustning men ändå kul att försöka få det så bra som möjligt
Visst, det håller jag med om. Men målet är ju att helheten ska låta bra, inte varje instrument för sig... Det där är någonting som många gitarrister har svårt att ta till sig har jag märkt.

(tack irbit, nu känns det som att jag lärt mig nåt om inspelning faktiskt! :D :heart: )
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Pelleper »

Off topic: Är det en egen låt? En väldigt bra låt tycker jag i vilket fall som helst.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

HirYoshima skrev:Det där är någonting som många gitarrister har svårt att ta till sig har jag märkt.

(tack irbit, nu känns det som att jag lärt mig nåt om inspelning faktiskt! :D :heart: )
Försök spela Stick i samma band som en gitarrist. Det går inte ens att tänka tanken att lägga en liten enstaka ton på melodisträngarna utan att få onda ögat.... :D

Alltid kul att hjälpa till om man kan. Kunskap är till för att delas! Ibland är det svårt att förklara i skrift dock men blir det luddigt så fråga igen!
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Prova med att låna en linebox av någon och koppla in gitarren i den och sedan koppla ingången till canon-kontakten som det står "Mic" under på ljudkortet.

Bild

Gärna i kombination med åtminstone inte skitdåliga kablar.. Då BÖR du få åtminstone lite rätsida på brum..... Kan vara värt ett försök i alla fall.
Tror jag ska skita i stratan. Sololyssnade på dom olika spåren och det var bara på stratakanalen det var brum och metronomläck. Dom andra lät rätt så bra.

Tror inte att en linebox blir aktuellt eftersom det bara är på extrem hobbynivå. Löser det genom att köra med min Höfner Verythin standard Ct istället för J&D stratan. Får prova olika mickinställningar och att dra ner på disten när jag spelar punkrock med dubbla guror.
Tack för alla svar!
Nu ska jag grotta ner mig i kompressorer, så ni kan nog räkna med lite frågor om det.
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Pelleper skrev:Off topic: Är det en egen låt? En väldigt bra låt tycker jag i vilket fall som helst.
Tack och bock!
Ja det är det. Alla misstag beror på att jag mer eller mindre bara spelade något random när jag spelade in.
Kanske skulle styra upp det och faktiskt göra något av det?
Skriv svar