Grötigt värre!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Tjenis. Sitter hemma vid datorn och försöker spela in lite musik. Kör allt via ett billigt Lexicon Alpha ljudkort. Använder Addictive drums och Gitarrplugins.

Nu till mitt problem.

Om jag har ett spår trummor och ett spår distad gitarr och vill lägga till en distad gitarr till, så drunknar allt ljud bort och det blir bara grötigt. Det blir lite bättre om man "Panar" gitarrerna åt olika håll men inte tillräckligt. Hur ska man göra för att få ljuden att stå ut och bli mer tydliga.
Lite svårt att förklara men hoppas att ni förstår.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Jepp. Förstår precis. Vanligt problem och det stavas "separation". Låt oss säga så här. Det finns ofta en orsak till att två gitarrister som spelar i samma band vanligtvis inte spelar på likadana gitarrer. Det grötar sig och det är svårt att särskilja gitarrerna om dom låter snarlikt. Det här är en vanlig bild.

Bild

Bild

Det är inte en tillfällighet att inte båda spelar Strata samtidigt.

Om man bara har en gitarr så kan man testa att lägga ena gitarren med halsmicken och den andra med stallmicken. Alternativt spela in med två olika gitarrer. T.ex. en tele och en Gibson med humbuckers..... Alternativt köra med ett skitigt och ett renare ljud. Försöka att få ljudkällorna att låta olika. Eq:a så att den ena gitarren låter spretigare och den andra lite mer lågfrekvens. Inte panna båda gitarrerna i mitten etc..... Separera gitarrerna. Det finns många sätt att göra det på. Det enklaste är att spela in med flera gitarrer där den ena kanske har single coil-mickar och den andra humbuckers.....

My two cents.....
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Har använt olika gitarrer. Basen drunknar också bort. Det är precis som att trummorna äter upp allt annat ljud. Sänker man dom så är det nåt annat instrument som tar över.
Kan det ha nåt med datorn att göra? Ljudkortet?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Grötigt värre!

Inlägg av newheartshadow »

Vad lyssnar du igenom?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Kurisawa skrev:Har använt olika gitarrer. Basen drunknar också bort. Det är precis som att trummorna äter upp allt annat ljud. Sänker man dom så är det nåt annat instrument som tar över.
Kan det ha nåt med datorn att göra? Ljudkortet?
Ok. Nu fattar jag inte alls längre. Glöm allt jag skrev tidigare...... :lol: :lol:

Ljudklipp?
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Genom ett par trådlösa hörlurar. Sony tror jag att det är. Jag kanske kan fixa ljudklipp till imorrn.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av basmartin »

Testa att skära bort lite grand från det låga mellanregistret. Grötar ofta till det när det gäller gitarrer tycker jag. Man spelar gärna in med jordens fetaste ljud för att få feeling, men det blir lätt grötigt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Tarzan08 »

Har fått lära mig den hårda vägen att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Eller som en gammal forummedlem uttrycker det:

-know yer frequenses
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Tja nu har jag kommit en bit på vägen i min resa på att mixa. Har läst en del om Eq i en gammal Studio tidning. Spelade in en liten trudilutt bara för att försöka få ordning på Eq-n.
(Ni får ursäkta alla misstag. Av nån anledning så kan jag inte
spela ordentligt så fort jag har tryckt på Rec)
Nåt jag behöver tänka på när man använder Eq? På nån vänster har metronomen letat sig in i ljudet. Nån som vet hur man kan få bort det? Även surret från gitarren.[soundcloud]https://soundcloud.com/mad-karma/dont-u2[/soundcloud]

Är tacksam för tips, men försök förklara så att en femåring förstår.
Senast redigerad av Kurisawa den tis 29 okt 2013, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Kurisawa skrev:Tja nu har jag kommit en bit på vägen i min resa på att mixa. Har läst en del om Eq i en gammal Studio tidning. Spelade in en liten trudilutt bara för att försöka få ordning på Eq-n.
(Ni får ursäkta alla misstag. Av nån anledning så kan jag inte
spela ordentligt så fort jag har tryckt på Rec)
Nåt jag behöver tänka på när man använder Eq? På nån vänster har metronomen letat sig in i ljudet. Nån som vet hur man kan få bort det? Även surret från gitarren.[soundcloud]https://soundcloud.com/user211366568/dont-u2[/soundcloud]

Är tacksam för tips, men försök förklara så att en femåring förstår.
Går inte att lyssna på ljudfilen. Du har troligtvis gjort den privat så att inte andra kan lyssna.
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Går inte att lyssna på ljudfilen. Du har troligtvis gjort den privat så att inte andra kan lyssna.[/quote]

Funkar det nu?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av basmartin »

Låter inte så dumt. Låter som att du är ganska snäll med kompressorn. Testa någon 1176-aktig kompressor på kompgitarren, med långsam attack och snabb release. Eller om du inte har någon 1176; 1 ms attack och 50 ms release.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Har inte använt nån kompressor än. Jag får ta och läsa på lite om det. Duger kompressorn som är inbyggd i cubase?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Brummet i gitarren låter som något jordrelaterat strömproblem eller något lysrör som stör. Alternativt dåliga kablar. Svårt att ge råd om hur du ska lös detta förutom att anlita någon som är bra på den här typen av problem. Jag har inga problem alls med brum i studion personligen. Inte ens med single coil-mickar. Vi vart noga när vi drog ström, inga dimmrar som stör och inga lysrör.

Hur har du lagt upp klicket? Internt i datorn och att du lyssnar i lurar? Måste veta mer om hur du kopplat innan jag kan säga mer. Men så fort öppna mickar är med i inspelningen finns det risk för läck från klicket från lurarna och in i micken om man kör för starkt klick i lurarna. OM detta är problemet här vet jag inte men om så är fallet så måste du skaffa mer slutna lurar alternativt sänka klicket. Eller både och. Det är inte helt ovanligt att jag automatiserat volymen på klicket till lyssningen beroende på hur ljudstark bakgrunden är och helt enkelt automatiserat en volymsänkning av klicket under lugnare partier av låten för att det inte ska läcka in från lurarna till micken. Om du kört ut klicken från datorn till en mixer för att kunna ställa lyssningsvolym på klicket så kan jag säga att det inte alls är helt ovanligt att billigare mixrar (läs Behringer och andra skitprylar) är så dåliga att ett klick kan läcka mellan kanalerna och även leta sig tillbaka till datorn via en tappning på mixern vid inspelning. Skitelektronik i mixrar. Inte optimalt alla gånger. Annars tycker jag inte att det låter helt dåligt. Har mer problem med tekniska brister vid inspelning såsom brum och lite felspel ;) än hur det faktiskt låter. Enklare att mixa när det är ett så pass sparsmakat arrangemang än när det handlar om 40 kanaler kör, stråkar, fyra gitarrer, 8 keyboardspår etc. Ju mer som ska få plats i ljudbilden, desto svårare att få det att låta bra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av basmartin »

Detta är en stygg programvara för att ta bort oljud. http://www.izotope.com/products/audio/rx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aldrig testat, men sett demo. Bra för att ta bort klick o annat.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Detta är en stygg programvara för att ta bort oljud. http://www.izotope.com/products/audio/rx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aldrig testat, men sett demo. Bra för att ta bort klick o annat.
Det är lite så med den typen av program att dom urlakar ljudfilerna lite. Givetvis fantastiskt att kunna få bort oönskade ljud men alltid bättre att göra rätt från början så att man inte får med klick eller annat oönskat.
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Tack för svar! Pluggar guran rätt in i ett externt ljudkort och in i datorn. Kör med Cubase och använder plugins för gitarr och bas. Metronomen är ju standard ifrån cubase. Gitarrbrummet är nog en kombo av kass kabel, kass gura med singlecoil mickar. Kan man använda metronomen på nåt annat vis för att slippa läck?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Kurisawa skrev:Tack för svar! Pluggar guran rätt in i ett externt ljudkort och in i datorn. Kör med Cubase och använder plugins för gitarr och bas. Metronomen är ju standard ifrån cubase. Gitarrbrummet är nog en kombo av kass kabel, kass gura med singlecoil mickar. Kan man använda metronomen på nåt annat vis för att slippa läck?
Prova att låna en linebox av någon och kör in gitarren via en balanserad ingång i ljudkortet istället. Och prova med en bättre kabel. Bästa sättet att få bort brum är att se till så att man inte har något brum redan när man spelar in. ;)

Angående klicket..... Om du kör klicket internt i programmet så bör det omöjligt vara så att du har något läck internt i programmet. Har du kört klicket starkt genom högtalarna när du spelat in? Det har hänt mig några få gånger att jag fått in klick via mickarna på instrumentet. Ena gången på en gitarr som haft kassa mickar och en gång med min Stingray då jag körde ett starkt klick genom högtalarna och samtidigt spelat väldigt svagt. Båda gångerna löste jag "problemet" genom att sänka klicket och spela in igen. Gitarrmickar kan plocka upp starka och perkussiva ljud om det vill sig illa. En gammal fiolbas jag hade för en evighet sedan kunde man skrika in i mikrofonen på och det hördes klart och tydligt genom förstärkaren. :lol:
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Aha. Kan ju tänkas att det är min stratakopia av sämre kvalisort som är boven i dramat. Kanske ska slänga ner den i källarn istället.
Nu är ju denna låten som sagt ett enkelt arrangemang, men hur eq-ar man bäst om man har två distade gitarrer som ligger och pumpar rockackord (typ skatepunk)? Tack förr svaren förresten. Känns ju som att man börjar fatta LITE grann iallafal.
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Vad menas med balanserad ingång i ljudkortet förresten?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

Antingen balanserad tele eller canon. Mikrofonkabel. Trepolig. Om nu ljudkortet har en balanserad mickpreamp. Vad har du för ljudkort?
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Jag har ett Lexicon Alpha.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Grötigt värre!

Inlägg av HirYoshima »

Det finns lika många här på forumet som är bättre än mig som det finns forummedlemmar när det gäller sånt här, men jag tänkte stryka under på att köra stallmick på en inspelning och halsmick på en annan för att få lite olika karaktär på ljudet. Kör du typ skatepunk så blir det nog bra med lite kompressor, och dista lite mindre än vad du tycker låter bra när du spelar utan andra instrument.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Kurisawa »

Ja vrida ner på disten ska jag prova, men det är ju så gött att spela med fläskdist.
Jag förstår ju att resultatet kommer bli sådär i och med att jag har dålig och billig utrustning men ändå kul att försöka få det så bra som möjligt
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Grötigt värre!

Inlägg av Jan Hellman »

HirYoshima skrev:Det finns lika många här på forumet som är bättre än mig som det finns forummedlemmar när det gäller sånt här, men jag tänkte stryka under på att köra stallmick på en inspelning och halsmick på en annan för att få lite olika karaktär på ljudet. Kör du typ skatepunk så blir det nog bra med lite kompressor, och dista lite mindre än vad du tycker låter bra när du spelar utan andra instrument.
Håller med om allt! Och man får oftare motsatt vad folk vanligare tror skitigare ljud om man håller igen på gain:en.
Skriv svar