Spela in cover (how to) och publicera på youtube

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
slappis
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 10:16

Spela in cover (how to) och publicera på youtube

Inlägg av slappis »

Hej,

Jag har precis provat att spela in min bas till en låt där man även hör basisten spela.
Mitt bekymmer är att om jag inte spelar precis som basisten, dvs om jag vill improvisera, så hör man förstås två basgångar.
Jag använder garageband och har inte så bra koll på teknik. Hur bär sig dom rutinerade åt för att få till bra covers som man kan se på youtube? Är det meningen att man via equalizer ska sänka kurvan för bas? Eller finns det någon mer raffinerad lösning.

/Håkan

Utrustning: zoom b3 med inbyggt ljudkort, macbook med garageband.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Spela in cover (how to) och publicera på youtube

Inlägg av Hugo Drax »

Försök hitta låten utan bas? finns en hel drös sådana om man googlar lite
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Spela in cover (how to) och publicera på youtube

Inlägg av Riboe »

slappis skrev:Är det meningen att man via equalizer ska sänka kurvan för bas? Eller finns det någon mer raffinerad lösning.
Jag vet inte vad Garageband kan eller hur folk brukar göra, men med Audacity har jag experimenterat lite på detta tema. Det är lättare att ta en eller flera kopior på spåret och ta bort allt utom de frekvenser som basen använder. Fasvänd spåret/spåren och prova att klicka in det/dem och experimentera med nivån till maximal undertryckning. I bästa fall blir även baskaggen kvar.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in cover (how to) och publicera på youtube

Inlägg av EADGC »

Riboe skrev:
slappis skrev:Är det meningen att man via equalizer ska sänka kurvan för bas? Eller finns det någon mer raffinerad lösning.
Jag vet inte vad Garageband kan eller hur folk brukar göra, men med Audacity har jag experimenterat lite på detta tema. Det är lättare att ta en eller flera kopior på spåret och ta bort allt utom de frekvenser som basen använder. Fasvänd spåret/spåren och prova att klicka in det/dem och experimentera med nivån till maximal undertryckning. I bästa fall blir även baskaggen kvar.
+1

För 25 år sedan byggde jag en analog burk för att göra ovanstående. Idag går det ju lättare.

Bas och leadsång är oftast inspelat i mono och ligger centerpanorerat. Genom att bilda skillnadssignalen (L - R) trollar man bort dem båda (rester av stereoreverb, chorus el dyl blir dock kvar), medan signaler som är okorrelerade mellan kanalerna (t ex gitarr i L och piano i R) inte kancelleras. För att i huvudsak bli av med bas eller sång, får man göra tricket inom ett visst frekvensområde. Som Riboe säger får man laborera litet till dess att det blir bra.
Skriv svar