Spela in bas....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Jo... men visst...


Det här med hemmastudiobiten är en otroligt trist grej...
Är totalt ointresserad, spela in är en sak, i en studio... men att sitta hemma och pilla är jag otroligt ointresserad av..


Hur som helst så ska det spelas in platta snart + att jag skulle vilja kunna pilla lite enkelt - men bra hemma...
Sedan skulle det vara bra att ha nåt sätt att spela in nå´t med... om man skulle få för sig att dema prylar etc...



Hur pass billigt ljudkort kommer man undan med för att ändå få det riktigt bra?
Kollar väl mest på Focusrite 2i2 för tillfället...

Ni som jobbar mycket hemifrån, har ni nå´n fet preamp och externa kompressorer och grejer eller kör via ljudkortet och sedan får det mixas genom andra prylar externt?


Latency vill jag inte ha heller... Kommer man undan det utan att spendera en förmögenhet på prylar?

Hur pass mycket prestanda krävs det av en bärbar PC för att det ska funka någorlunda bra?


Jag vet.
Det här ska jag veta redan eftersom jag äger musikaffär... men jag försöker hålla koll på allt annat och bollar över hemmastudiofrågorna på kollegan...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Spela in bas....

Inlägg av TDHP »

Jag kör basen rakt in via inbyggda preampen i ljudkortet. Brukar bli bäst.
Behövs det kan man ju lägga MXR D80 före, men det är bara för att hjälpa en ev svag output från basen.
Ofärgat vinner i längden!

Hemma har jag byggt en dator för ändamålet. Inget märkvärdigt, PC med Dualcore och 3MB RAM.
Kostade väl ca 5000 att bygga. Kör ett M-audio Fastr track Ultra 8R, kostade ca 4000. Ville ha minst 8 kanaler in för att kunna spela in trummor. Funkar kalas eftersom det har 8st helt ok preampar inbyggt. Cubase 3. I stort sett ingen latency och orkar med tillräckligt många pluggar för att det ska gå att mixa hyfsat.

Jag har även en gammal Dell-laptop med Cubase 5 och ett M-audio Fast Track Pro.
Datorn har jag fått, ljudkortet köpte jag beggat för 800 spänn. Funkar kalas om man vill spela in nåt enstaka, åka hem till nån och lägga om ett solo tex. Också nästan ingen latency. Orkar inte om man börjar applicera för många pluggar men duger utmärkt som "portastudio".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Spela in bas....

Inlägg av RolleHarris »

Jag är precis som du totalt ointresserad så jag köpte en lite porta. En BOSS Micro BR-80. Den kan även funka som ljudkort. Nu spelar jag in grejer hela tiden hemma ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Jag skulle hellre satsa på färre kanaler på ljudkortet men med hög kvalitet på ad/da-konvertrarna. Om du nu är så ointresserad lär du kanske inte sätta igång och mixa och hålla på med flerkanalsinspelningar och då behöver du inte så många kanaler. Du kan fortfarande spela in stereospår om du behöver. Men det är konvertrarna som kostar pengar i ett ljudkort. Färre omvandlare, billigare kort. Men satsa på kvalitet på omvandlarna. Kolla lite på ett Focusrite Forte istället. Det bör du kunna få för lite pengar via butiken. BRA omvandlare och funkar både till Mac och PC. Om du bounce:ar ner stereospår med trummor, gitarr, klaviatur, sång från studioinspelningarna kan du sitta hemma och pilla i allsjöns ro och sen bara ta med dig den färdiga basen och dunka ner i studiodatorn. Sp skulle jag resonera. Forte har också en mjukvarumixer på samma sätt som Apogee´s kort så att man kan köra low latency. Tror att Forte slår 2i2 på fingrarna här.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Hm....

Får kolla upp det.


Tänkte ju att man kör 2 spår på en gång, en signal från MXR Di:n och en helt ren som man kan reampa sen utifall det blir skit med ljudet via MXR:en.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

Irbit skrev:Jag skulle hellre satsa på färre kanaler på ljudkortet men med hög kvalitet på ad/da-konvertrarna. Om du nu är så ointresserad lär du kanske inte sätta igång och mixa och hålla på med flerkanalsinspelningar och då behöver du inte så många kanaler. Du kan fortfarande spela in stereospår om du behöver. Men det är konvertrarna som kostar pengar i ett ljudkort. Färre omvandlare, billigare kort. Men satsa på kvalitet på omvandlarna. Kolla lite på ett Focusrite Forte istället. Det bör du kunna få för lite pengar via butiken. BRA omvandlare och funkar både till Mac och PC. Om du bounce:ar ner stereospår med trummor, gitarr, klaviatur, sång från studioinspelningarna kan du sitta hemma och pilla i allsjöns ro och sen bara ta med dig den färdiga basen och dunka ner i studiodatorn. Sp skulle jag resonera. Forte har också en mjukvarumixer på samma sätt som Apogee´s kort så att man kan köra low latency. Tror att Forte slår 2i2 på fingrarna här.

+1 Dock har jag själv blandade erfarenheter av Focusrite: I min B-rigg för location recording har jag två generationer av Saffire och jag har brottats med skakiga drivisar, synkproblem både via Word Clock och ADAT, pre-ampar med undermålig CMRR (senate generationen är dock bättre) osv. Focusrite slår mynt av gamla meriter och modellnamn och skriver "Award winning Focusrite pre-amps" (läser man det finstilta hittar man dock formuleringar som "based on" och öppnar man till sist locket hittar man chip för några kronor...). "Riktiga" Focusrite Forte är f.ö. detta monster:

Bild

På pluskontot skall nämnas att Focusrite har bra supportkillar i England -- och dyrmodellerna är säkert bra fortfarande. Kanske är "lilla" Forten bra också -- vet ej.

Avslutningsvis vill jag rekommendera RME som jag kör i A-riggen och som är mycket stabilt och pålitligt samt välljudande. Babyface skulle kunna vara något för dig, parkas (eller vad säger du Irbit?):

Bild

Jag försöker iaf numera själv undvika att köpa allt två gånger -- den billiga modellen och den som faktiskt går att använda...
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Sv: Spela in bas....

Inlägg av LarsGBG »

Det kanske inte är det du söker, men jag spelar lätt in basen med min zoom b3. I mina öron låter det helt ok.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in bas....

Inlägg av Jan Hellman »

EADGC skrev:Avslutningsvis vill jag rekommendera RME som jag kör i A-riggen och som är mycket stabilt och pålitligt samt välljudande. Babyface skulle kunna vara något för dig, parkas (eller vad säger du Irbit?):

Bild

Jag försöker iaf numera själv undvika att köpa allt två gånger -- den billiga modellen och den som faktiskt går att använda...
Focusrite har skärpt till sig på sistone vad det gäller sina ljudkort men jag skulle inte köpa det billigaste dom säljer, 2i2. Forte är ett rejält steg upp. MEN RME har alltid hållit hög klass och Babyface är ett väldigt bra ljudkort. Som funkar till både PC, Mac OCH iOS-prylar. Bra att du tog upp RME. Jag håller med. Nu när Parkas nämnde Focusrite så tänkte jag mest fortsätta på det spåret av någon anledning. Focusrite gör rackarns bra prylar vad det gäller inspelning över nätverk. Men inte allt dom gör är top of the line. RME är ett strålande alternativ!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Vad kostar en sån där rackare då?
RME-prylarna jag kikat på åt kunder har ju varit apdyra...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Spela in bas....

Inlägg av Simon Andersson »

billigt, enkelt och bra: skaffa en presonus audiobox. så får du med inspelningsprogram också, vilket kan vara smart om man ska spela in...

gör det enkelt: bas - ljudkort - dator. räcker gott och väl. att krångla med konverterare, signaler, externa burkar och sånt är för de som vet vad de håller på med ;)

detta är inspelat hos mig. rockbass 5:a - focusrite saffire 56 - pro tools. mixat av "en som kan". JAG kan då fan inte höra om det är inspelat med eller utan DI-box, vad det är för kHz eller om kompressorn är en hård- eller mjukvara...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rks09aMma-g[/youtube]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in bas....

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Vad kostar en sån där rackare då?
RME-prylarna jag kikat på åt kunder har ju varit apdyra...!
Men Parkas....!! Du äger en MUSIKAFFÄR!! :lol: :twisted: :lol:

Soundware har agenturen nu för tiden om jag inte minns fel och ett Babyface brukar ligga runt 4.800:- listat. Dra av runt 30 % på det så har du ditt inköpspris...... ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Hehehe....


Jo, hade inte tid att kolla pris, hade inte koll på den där rackarn heller, annars brukar jag ha ett ungefärligt hum i huvudet.
Säljer mest Presonus och Focusrite.


Fitzpatrick som har RME btw, 4795:- listar den.
Känns lite för saftigt för min del just nu, även om man drar moms/rabatter.

Ska ju lägga bas till en platta iofs och vill ha BRA prylar men jag kan å andra sidan låna kollegans studio ev. och lägga basen där, alt hos en polare med HD-prylar alt. hos gitarristen där hela förra plattans gitarrer/bas spelades in, dock inte av mig.



Anledningen till att jag vill köra 2 signaler är för att jag tycker det låter bra direkt ur MXR DI:n, men jag TROR att jag hellre vill reampa skiten sedan, men vill ha valmöjligheter helt enkelt.


Har ju både Scarlet 2i2 och Audiobox med mick och skit, hur långt kommer man egentligen med ett sådant kort?

Mick är inte alls dumt nämligen... även om man kan köpa nåt annat förstås...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in bas....

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Hehehe....


Jo, hade inte tid att kolla pris, hade inte koll på den där rackarn heller, annars brukar jag ha ett ungefärligt hum i huvudet.
Säljer mest Presonus och Focusrite.


Fitzpatrick som har RME btw, 4795:- listar den.
Känns lite för saftigt för min del just nu, även om man drar moms/rabatter.

Ska ju lägga bas till en platta iofs och vill ha BRA prylar men jag kan å andra sidan låna kollegans studio ev. och lägga basen där, alt hos en polare med HD-prylar alt. hos gitarristen där hela förra plattans gitarrer/bas spelades in, dock inte av mig.



Anledningen till att jag vill köra 2 signaler är för att jag tycker det låter bra direkt ur MXR DI:n, men jag TROR att jag hellre vill reampa skiten sedan, men vill ha valmöjligheter helt enkelt.


Har ju både Scarlet 2i2 och Audiobox med mick och skit, hur långt kommer man egentligen med ett sådant kort?

Mick är inte alls dumt nämligen... även om man kan köpa nåt annat förstås...
Jag har använt en Scarlet 2i2 en enda gång och om man jämför med Apogee-konvertrarna i studion så låter det inte bra. Har spelat in MYCKET med RME och det har funkat strålande. Men samtidigt har folk spelat in plattor på cassette-portor så man gör ju som man vill. Men min uppfattning är VERKLIGEN att ljudkort och omvandlare är den enskilt viktigaste delen i signalkedjan nu för tiden. Så OM man nu ska köpa ett ljudkort, köp ett med bra omvandlare. Om du redan köpt ett så använd det men kolla med dom i bandet om dom tycker att det duger eller om dom vill att du ska spela in igen på bättre prylar. Helt ärligt, det händer ibland att folk kommer med filer som är inspelade på sämre ljudkort och ska fortsätta inspelningarna här i studion. Och det är inte helt kul att mixa sen. Man hör en rejäl skillnad på ett dåligt ljudkort och ett bättre ljudkort. På dynamiken framförallt. Ju fler kanaler det handlar om, desto större skillnad hör man. Så JAG personligen skulle kanske inte köra på det billigaste kortet som Focusrite tillverkar.

Soundware har tagit över RME´s premiumprodukter. Trodde att det var hela agenturen men det var det ju inte. Fitzpatrick har kvar den stora delen av sortimentet fortfarande. Du har rätt!

http://www.soundware.se/page599.aspx?do ... chword599=
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

På tal om Apogee: De har ju den lilla Duet i överkomlig prisklass:

Bild

Ytterligare en möjlighet är MOTU Track 16:

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Duet funkar väl bara till Mac har jag för mig?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

Japp, det stämmer. Jag surfade just runt och jämförde features. Här är en liten sammanfattning:

Kod: Markera allt

   
Apogee Duet......Mac.......USB 2..............2xIn: 2M, ............4xUt: 2L+HT   
Focusrite Forte..Mac & PC..USB 2..............2xIn: 2M, ............4xUt: 2L+HT
MOTU Track 16....Mac & PC..USB 2 & FireWire..16xIn: 2M+2G+4L+ADAT, 14xUt: 4L+ADAT+HT  
RME Babyface.....Mac & PC..USB 2.............10xIn: 2M+ADAT, ......12xUt: 2L+ADAT+HT

där

M = Mik
L = Line
HT = Hörtelefon  
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

Jag antar att vi skall stryka Duet från listan då? Forte är ett renodlat tvåkanalkort medan Babyface och Track 16 har goda expansionsmöjligheter. Båda skulle kunna utgöra hjärtat i en respektabel liten hemstudio om man inte behöver jättemånga kanaler.

En finess med RME är f.ö. programmet TotalMix. Om man t ex bygger ut Babyface med ett 8-kanalsinterface får man en 10 in / 12 ut digitalmixer, vilket ju kan räcka för enklare PA-mix (inklusive golvmonitorer och in-ear monitors om man så vill) och liveinspelning av en kvartett, allt styrt via laptop. Själv kör jag UFX utbyggt till 30 in / 30 ut och är väldigt nöjd med systemet!

Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas....

Inlägg av strummer »

Fan vad ni kan, jag läser och lär mig, och skäms lite över att jag, som ändå jobbar med audiofilgrejer till vardags, har ett Tascam 1800-ljudkort, 16 kanaler totalt/8 micpreamps och typ 3000 kr. Aja, för mig är det ju en kul hobby, och i det läget funkar tascam kanon:-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

strummer skrev:Fan vad ni kan, jag läser och lär mig, och skäms lite över att jag, som ändå jobbar med audiofilgrejer till vardags, har ett Tascam 1800-ljudkort, 16 kanaler totalt/8 micpreamps och typ 3000 kr. Aja, för mig är det ju en kul hobby, och i det läget funkar tascam kanon:-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Inget ont om hobby- och semipro-grejerna. Det är fantastiskt vad mycket man får för pengarna och letar man, kan man hitta riktiga guldkorn vad gäller ljudkvaliteten också. Ur mitt perspektiv ligger den viktigaste skillnaden i tillförlitligheten. Sitter man hemma på kammaren är det väl inte hela världen när något strular. Tar man däremot betalt för sina tjänster är läget ett annat och ibland hänger det bokstavligen på sekunderna. En kvalitetsprodukt håller dessutom ofta mycket längre. (Ljudkort är väl iofs inte det bästa exemplet eftersom utvecklingen går så fort på området och grejerna blir obsoleta innan de går sönder...)

När det gäller parkas och hans deklarerade ointresse, tänkte jag att det kan vara idé att slanta upp litet extra för att minska risken för krångel eller behov att uppgradera inom några år. "Nobody was ever sorry they bought the best" för att citera en gammal Acoustic-slogan.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Spela in bas....

Inlägg av EADGC »

Priser:

Kod: Markera allt

					Sweetwater			Thomann
Apogee Duet 2.......USD 649.............SEK 4372
Focusrite Forte.....USD 500 (749 list)..SEK 3494
MOTU Track16........USD 549 (595 list)..SEK 5066 	 
RME Babyface........USD 749 (799 list)..SEK 4697
För de pengarna kan man förstås också få ett enklare 8-kanalskort. Om du är ÅF av Focusrite och Presonus finns väl f.ö. något i butiken du kan testa först?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Vi är en för liten butik för att kunna ha demoprylar på sånt här dessvärre.

Har iofs ett Presonus Audiobox som ligger som är reklamerat av någon anledning...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas....

Inlägg av strummer »

Köp ett RME Babyface nu, det skulle jag göra om jag hade degen (skulle behöva ett OctaMic också då, och då blir det lite mer pengar...)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spela in bas....

Inlägg av blackparkas »

Hä köster för mycke pengar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Spela in bas....

Inlägg av strummer »

Gäst skrev:En gammal Rickenbacker är överlägset i konstruktion och spelkänsla! men det kan vara svårt att få rätt sound...
Då rekommenderar jag tascam us-122, 900 kr. Låter ok för demo typ, lr så kan du låtsas att du gillar lo-fi!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Spela in bas....

Inlägg av Simon Andersson »

Simon Andersson skrev:billigt, enkelt och bra: skaffa en presonus audiobox. så får du med inspelningsprogram också, vilket kan vara smart om man ska spela in...

gör det enkelt: bas - ljudkort - dator. räcker gott och väl. att krångla med konverterare, signaler, externa burkar och sånt är för de som vet vad de håller på med ;)
blackparkas skrev:Har iofs ett Presonus Audiobox som ligger som är reklamerat av någon anledning...
case closed..?
Skriv svar