insert/inspelnings fråga

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

insert/inspelnings fråga

Inlägg av slarvid »

har ett sånt här bord http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/ ... G16_4E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Samt en zoom 16kanals porta.
Nu har vi tänkt lira in lite. Frågan/taktiken. Bas linea eller micka, elgura likaså. Trummor blir 2 stormembranare enligt beatles princip tror jag.
Sen är det akke, samt 3 sång.
Kan jag få ut dom separat ur bordet in i portan för att fortfarande höra sång och acke i pa?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av EADGC »

Det finns flera sätt att lösa detta.

Om du har mikrofoningångar på portan, kopplar du förstås först de signaler som inte skall ut i PA:t direkt dit. Om det är acceptabelt att hårdpanorera sången, kan du använda de två tappningarna (Aux 1 & 2) samt subgruppen (2 kanaler) för att få ut fyra separata signaler, t ex

Vox 1: ST & GR, Pan Left, tappa via GR Left
Vox 2: ST & GR, Pan Right, tappa via GR Right
Vox 3: ST (ej GR), Pan valfritt, tappa via Aux 1
Git: ST (ej GR), Pan valfritt, tappa via Aux 2

Annars går det alltid att använda insertjackarna, men då behöver du returnera signal in i bordet också för medhörningen. Antingen kan detta göras via portan (typ "lyssning före band") eller så får du löda litet (jumper mellan T och R).

Ytterligare en möjlighet (i princip) kan vara att göra lyssningsmixen i portan (vet ej vad Zoomen förmår).
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av slarvid »

Nu är annan musiker i min släkt smartare än jag. Kör allt in i portan, ta ljud från portan ut i pa. Sen dra ner regel på de kanaler man inte vill ha ut.
Så kan man ju göra, men det är ju inte helt rätt
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av EADGC »

slarvid skrev:Nu är annan musiker i min släkt smartare än jag. Kör allt in i portan, ta ljud från portan ut i pa. Sen dra ner regel på de kanaler man inte vill ha ut.
Så kan man ju göra, men det är ju inte helt rätt
Det var det jag menade med sista exemplet ovan, men jag är inte bekant med din porta. Du behöver kunna reglera inspelningsnivå och lyssning separat. Om portan har Aux tappning(ar), kan du göra lyssningsmix med dessa (regel styr antagligen inpelningsnivån).

Vad är det för modell på portan?
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av slarvid »

Tror det. Har en ratt för gain och regel tror jag är för ut bara. Zoom hd 16 cd heter den
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av Jan Hellman »

Ett annat tänk är att skaffa signalsplitters så att ni inte behöver strula till signalkedjan. Två sådana här till exempel.....:

http://www.thomann.de/se/the_tracks_eight.htm

Eller kanske hitta någon firma som hyr ut något liknande om ni inte vill köpa. Kan vara vettigt att hyra om man tänker sig att spela in live ibland bara. Blir lätt komplicerat med komplicerade kopplingar. Hör kör ni in mickarna och får ut två kanaler per ingång. En till livemixern och en till inspelning. Då kan ni ställa helt separata nivåer för livemixer och för inspelning utan att behöva oroa er för att det händer konstigheter.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av EADGC »

slarvid skrev:Tror det. Har en ratt för gain och regel tror jag är för ut bara. Zoom hd 16 cd heter den
Jag hittar inget blockschema och jag orkar inte läsa manualen (det är ditt jobb :wink: ), men om AD-omvandlaren plockar sin signal före regel (motsvarar direktutgången på ett "riktigt" mixerbord) är det ju bara att göra som din släkting föreslår och mixa lyssningen som ni vill med reglarna.
Senast redigerad av EADGC den mån 04 nov 2013, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av EADGC »

Irbit skrev:Ett annat tänk är att skaffa signalsplitters så att ni inte behöver strula till signalkedjan. Två sådana här till exempel.....:

http://www.thomann.de/se/the_tracks_eight.htm
Transformatorbaserade splitters är ofta bra att ha! Vet du om den där låter hyfsat? Den lär väl duga till enklare demos, men jag drar öronen åt mig när det är billigt. (Lundahltrafar för ändamålet kostar c:a 500:- plus moms per kanal...)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av Jan Hellman »

EADGC skrev:
Irbit skrev:Ett annat tänk är att skaffa signalsplitters så att ni inte behöver strula till signalkedjan. Två sådana här till exempel.....:

http://www.thomann.de/se/the_tracks_eight.htm
Transformatorbaserade splitters är ofta bra att ha! Vet du om den där låter hyfsat? Den lär väl duga till enklare demos, men jag drar öronen åt mig när det är billigt. (Lundahltrafar för ändamålet kostar c:a 500:- plus moms per kanal...)
Ingen aning. Det var lite därför jag skrev att man kan hyra. Klark Teknik säljer liknande 12-kanals-splitters med fantommatning och dom kostar över 42.000 spänn. ;)

Behringer har åtminstone tidigare tillverkat någon som kostade hälften av den i första länken. DEN vet jag lät för jävligt! Och sönder gick dom också!!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av strummer »

EADGC skrev:
Annars går det alltid att använda insertjackarna, men då behöver du returnera signal in i bordet också för medhörningen. Antingen kan detta göras via portan (typ "lyssning före band") eller så får du löda litet (jumper mellan T och R).
På min mackiemixer kan man sätta in mono-tele i insert och bara trycka in dem till första klick (return). Då får man ut signalen samtidigt som den går vidare i bordet. När jag kollar i Yamaha-bruxen står det inget om detta, men jacket är kopplat så samma vis så det går väl att åtminstone testa? Så gör i alla fall jag när jag spelar in från min livemixer...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: insert/inspelnings fråga

Inlägg av slarvid »

Jaha, på nått sätt så funkade inte min teori med att dra ner reglarna och skicka resten till pa. Men men, jag panorerade trummor, bas, elgura helt åt höger, sång och akke i vänster. Sen ryckte jag ur det högra jacket på rca, så var det löst!
Starkare: ardbeg, springbank
Skriv svar