Monitorer?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Monitorer?

Inlägg av Dregg »

Jag har fått helryck på dom sunkiga monitorerna jag har just nu som jag fick låna av min bror. "Skräp" sa han, men jag trodde de skulle funka för en nybörjare i studiosammanhang som mig. Fel fick jag. De distar och har sig och nu hör jag ett jäkla brus hela tiden vilket driver mig till vansinne.

Så jag tänkte införskaffa några nya schysta, gärna något från tysken. Däremot har jag inte susning om vad man ska tänka på (ifall det är något speciellt). Några tips utifrån deras rea-sektion?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

http://www.thomann.de/se/adam_a7x.htm?s ... 682881c0e7" onclick="window.open(this.href);return false;
Adam är grymma.Misstänker att det är styckpris, dessvärre.
Dom här har jag aldrig testat men jag kan lätt föreställa mej att dom låter fint.
http://www.thomann.de/se/adam_f5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Adam kör med banddiskanter vilket iaf jag upplever som jävligt musikaliskt. Vet inte om dom har det i alla sina.
Hur stort rum sitter du i? Spelar du skitstarkt med en jävla massa bas? Isf kanske dom är för små. Jag sitter och mixar plattor på 5-tummare men det har hänt att jag, innan jag skaffade sub'en som jag bara kopplar in när jag ska kolla efter knas, kommit till mastring med mögel-sub som jag inte uppfattat. Samtidigt så går det ju att få en någorlunda god bild av låga frekvenserna genom att kolla lite på en spektralanalysator.
SÅ, skulle jag köpa grisen i säcken bland dom där så skulle jag köpa Adam. Rakt av.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

Sen finns ju en annan grej också....Vad har du mellan ditt ljudkort och högtalarna? Den delen kan sabba en hel del också , ska gudarna veta.
Jag testade en någorlunda välrennomerad lyssningsstation mitt när jag satt och mixade en låt och tyckte att "men faan...blev inte allt lite mattare nu? vad hände med den fina öppna diskanten...? " och mycket riktigt, den snodde både bredd och topp så...AKTA SEJ! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Monitorer?

Inlägg av Dregg »

Jo, jag har funderat lite på Adam. I en liknande tråd på Studio:s forum hade någon tipsat om Adam F7 (http://www.thomann.de/se/adam_f7_bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) som han var riktigt nöjd med. Jag är väl ute efter något för 4000-5000 så det skulle passa rätt ok. Lite mastigt kanske, men monitorer är inte billiga har jag märkt.

Jag sitter i vardagsrummet så det är väl i runda slängar 8x4m. Snorhögt kommer jag nog inte lira, det har jag hörlurar för, men dessa nuvarande kommer man nog inte över en 50 db innan det börjar dista (jag höftar rejält nu).

Har inget mellan ljudkort och högtalare. Däremot får ljudkortet ström ifrån datorn (och datorn får ström från samma uttag som högtalare) och jag läste något om att sånt kan skapa oväsen också; är det nys eller ligger det något i det?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

Dregg skrev:Jo, jag har funderat lite på Adam. I en liknande tråd på Studio:s forum hade någon tipsat om Adam F7 (http://www.thomann.de/se/adam_f7_bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) som han var riktigt nöjd med. Jag är väl ute efter något för 4000-5000 så det skulle passa rätt ok. Lite mastigt kanske, men monitorer är inte billiga har jag märkt.
Styck...väl?
Anyway, om du kör fr ljudkort rakt in i högtalarna så blir det säkert fint, antar jag. Ampere och ohm är andra bättre på..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Monitorer?

Inlägg av Dregg »

Nä, jag tänkte för ett par. Men som sagt, som jag förstår så får man lägga ut en del på bra monitorer så jag får nog omvärdera det.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

Dregg skrev:Nä, jag tänkte för ett par. Men som sagt, som jag förstår så får man lägga ut en del på bra monitorer så jag får nog omvärdera det.
Japp. Samtidigt så kan jag säga att dom monitorer jag jobbar i kostade mej 1500 kr...för ett par..;-) Sen hade jag turen att ett elektrnikgeni råkade titta in i en sån som jag har och upptäcka lite knas i konstruktionen och bytte lte hit och dit och lödde bort lite filter och VIPS så spöade dom skiten ur mina genelecar...som stod på golvet i 1 år och som nu är utlånade t kompis. =)
Men som sagt, dom går inte att köpa, tyvärr..Plus att modellen utgått. Lite deppigt. Men jag får vara försiktig om mina!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Monitorer?

Inlägg av blackparkas »

OM jag får lägga mig i som inte vet ett skit så skulle jag säga att börja kika på M-audio BX5/BX8 alt. Focusrites "Eris" (5" el 8")

JA, Adam är skitbra prylar, men om du är nybörjare och vill ha ok ljud så tror jag du kommer rätt långt med dessa.
BX5/BX8 är ju riktigt riktigt billiga prylar, men jag tror det är svårt att hitta något lika bra från något annat fabrikat i samma prisklass...



Sedan är jag lite skeptisk till det där "Gärna från tysken"
Varför vill du GÄRNA spendera pengarna i utlandet istället för att handla för samma pengar i Sverige och hjälpa till med återväxten i branschen + att du ev. har möjlighet att faktiskt lyssna på prylarna innan du köper....
Borde vara värt besväret att masa sig till en butik och handla istället för att låta nazisterna (oj, sa jag det där högt?!) få dina pengar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:OM jag får lägga mig i som inte vet ett skit så skulle jag säga att börja kika på M-audio BX5/BX8 alt. Focusrites "Eris" (5" el 8")

JA, Adam är skitbra prylar, men om du är nybörjare och vill ha ok ljud så tror jag du kommer rätt långt med dessa.
BX5/BX8 är ju riktigt riktigt billiga prylar, men jag tror det är svårt att hitta något lika bra från något annat fabrikat i samma prisklass...



Sedan är jag lite skeptisk till det där "Gärna från tysken"
Varför vill du GÄRNA spendera pengarna i utlandet istället för att handla för samma pengar i Sverige och hjälpa till med återväxten i branschen + att du ev. har möjlighet att faktiskt lyssna på prylarna innan du köper....
Borde vara värt besväret att masa sig till en butik och handla istället för att låta nazisterna (oj, sa jag det där högt?!) få dina pengar...
Jag har ju moddade bx5a men dom finns inte längre. =/ Frågade Roger om den nya modellen lät lika bra och fick för mej att man inte kunde göra samma sak som på den gamla..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Monitorer?

Inlägg av blackparkas »

Tänkte mest att om man är nybörjare så duger nog de rätt fint! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer?

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Tänkte mest att om man är nybörjare så duger nog de rätt fint! :D
Säkert. Jag har inte hört dom men det är fullt möjligt. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Monitorer?

Inlägg av Jan Hellman »

Yamaha HS8 eller även 7:orna är inte pissdåliga. LITE NS10 över dom men likt NS10:orna så måste man kämpa lite för att få det att låta bra. Det som kännetecknar NS10:orna är i stort att om man får det att låta bra i ett par NS10:or så låter det fantastiskt i andra högtalare. Och HS8:orna är lite åt det hållet fast dom har mer naturlig topp och bättre botten. Men man får kämpa lite. Och det är inte alltid en nackdel. Man ska ALLTID lära sig sin lyssning och skaffa sig erfarenhet genom att referenslyssna lite här och var. En HS8:a ligger runt 2,500 styck både här hemma och hos Thomann. Jag är helt på Parkas linje. Ge svenska butiker en chans. Vi musiker behöver ett fungerande återförsäljarnät här på hemmaplan. Och jag tror nog att dom flesta butiker kan matcha Thomann´s priser nu för tiden. Och ofta även ligga lägre i pris även om det aldrig handlar om några stora skillnader. Men ge dom svenska butikerna en chans.

Om jag själv skulle köpa ett par studiomonitorer idag och priset ska hamna runt 5 för ett par så skulle jag kolla in Yamaha NS8. Dom efterträdde HS50 som var väldigt uppskattade och omtyckta. Yamaha vet vad dom håller på med.

MVH//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 04 dec 2013, 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Monitorer?

Inlägg av Jan Hellman »

Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Monitorer?

Inlägg av Dregg »

Tack för alla tips. Ska kolla igenom det senare men angående Thomann så kändes det som ett enkelt val att bara dra till närmsta postavdelning (vilket är knappt 5 min härifrån) plus att Thomann har hittills ALLTID varit billigare på vad jag än köpt i musikväg här i Sverige, och det inte med lite marginal. Nu kan iofs priserna ligga lägre på just studioutrustning, men jag ser ingen poäng med att t.ex. köpa en bas i en svensk butik om jag kan få den en tusenlapp eller två billigare utomlands, oavsett hur mycket det gynnar branschen.

Men ni är inte helt ute och cyklar så jag kikar på det där.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Monitorer?

Inlägg av lowfreq »

Kör på Adam A7X så behöver du inte fundera mer på den saken!
Är grymt nöjd med mina, yada yada.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Monitorer?

Inlägg av Hellish »

Och jag kan rekommendera KRK. Har några olika KRKmonitorer på jobbet och samtliga låter finemang.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Monitorer?

Inlägg av trikloretylen »

Har ett par bx5a dom låter helt ok omoddade!
Tyvärr så har en av dom släppt ut röken :(
Tror iofs att det går att laga . Men jag är inte rätt person för just det.
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Monitorer?

Inlägg av strummer »

Gammal tråd, men jag måste rekommendera mina nyss införskaffade Dynaudio DBM50, 5 500 kr för två stycken är fan ett kap!

Samlar till ett par Genelec 8240A, men tills dess sitter jag nöjd med mina nya Dynaudio:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Monitorer?

Inlägg av bjelkeman »

Själv köpte jag ett par begagnade KRK Rokit 8 G2 för 2500 kr. Riktigt bra tycker jag och min musikmakarkumpan, för det priset
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
pellesanslös
Medlem
Inlägg: 370
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 10:55
Ort: Stockholm (Bandithagen)

Re: Monitorer?

Inlägg av pellesanslös »

Jag kör Genelec 8030. Funkar fin-fint.
Fender Precision AV '62 | Fender Precision (Japan) | Fender Kingman
Orange AD200b MKIII | Orange OBC115 | Orange OBC210
Skriv svar