Sitter på ett flyg och har tråkigt, så jag skriver lite. Det kanske vore roligt att få läsa lite mer om de kriterier som ligger bakom studiobyggandet för att förstå varför vi gör som vi gör med "studion". Jag sätter studion inom situationstecken då jag inte på något sätt inbillar mig att det blir en professionell studio. Lite info nedan blir repetition från tidigare.
Jag jobbar med en annan musiker som är duktig på att skriva låtar, texter, göra arrangemang mm. Men vi behöver ett arbetsrum och något som är mer som en studio än en replokal. Jag har två utrymmen i källaren som finns tillgängliga, men som har flera saker som gör dem svåra att bygga en bra studio i. Men målet är ett lämpligt arbetsutrymme som är skilt från andra utrymmen i huset, det behöver inte bli en perfekt studio. Jag vill kunna ha grejer stående framme och uppkopplade hela tiden, då det annars tar mycket tid att arrangera arbetsmiljön varje gång man ska jobba.
Vi har jobbat i mitt arbetsrum på övervåningen tidigare, men där måste man sätta upp grejer varje gång och dessutom på övervåningen så hör man Arlanda Express tågen ganska tydligt när de åker förbi, vilket är rätt irriterande när man spelar in sång.
Så vi bygger en liten studio, lämpligt för att spela in sång, gitarr, bas, akustiska instrument, dock ej trummor, utrymmet är inte stort nog för att rymma ett trumset. Dock skulle man kunna ha trummor i ett rum bredvid, men det rummet har en mejlserver som aldrig slås av, så det funkar inte. Trummor skulle man kunna spela in i vardagsrummet en våning upp, när det behövs, mellan Arlanda tågens passager.
Vi har två rum i källare. Det större rummet är sexton kvadratmeter, och kommer att användas som lyssningsrum. Där står dator, ev. mixer, studioutrustning, monitorer, arbetsbord, soffa mm. Rummet har en del intressanta aspekter. Rummet är för lågt i tak för att det ska vara bra, bara 210 cm. Det är ett stengolv och ett trätak. Det går att få någorlunda bra symmetri i den "döda" delen av rummet, den del där monitorerna står. Men den "levande" delen, bakre delen av rummet, har en trappa och ena väggen har en öppen spis i sten. Två väggar, en sidovägg och den bakre väggen är dessutom i exponerad granit. Väggarna är en meter tjocka granitblock. De funkar bra som diffusorer (de sprider ljudet) men man kan omöjligt få samma sak på båda sidorna, och granitväggarna ska inte täckas permanent.
Man skulle kunna tänkt sig göra en sånghörna i lyssningsrummet rummet istället för att ha ett inspelningsbås, men det blir trångt att ha det uppe hela tiden, då lyssningsrummet också är genomfartsled för tillgång till studions bas-/gitarrworkshop, vedlagring, tvättstuga och frysen.
Det andra rummet är en två kvadratmeter gammal bastu, som blir ett inspelningsbås. Mellan båset och lyssningsrummet så är det delvis en murad och putsad vägg och en lättbetong vägg. I lättbetong delen av väggen så har vi sågat upp ett fönster som ska göra det möjligt att se in i inspelningsbåset, främst för kommunikation med en sångare.
När vi började bygga så bestämde vi oss att "tillräckligt bra" är kriteriet. Vi vill kunna spela in hyfsade demoinspelningar, men ska det bli mer än så så räknar vi med att använda en ordentlig studio. Vi vill inte helt störa de som är på övervåningen, men ljudisolering för att inte störa är inte en viktig del av arbetet. Det viktigaste är att inte få in massa skräpljud i sångmicken, som tågljud, oljud från värmepump och medhörning från lyssningsrummet. Jag gillar att spela in med medhörning i monitorer i stället för hörlurar, då man kan sitta flera samtidigt att lyssna då på ett naturligare sätt än att alla ha på sig hörlurar.
Jag räknar med att behöva akustikbehandla lyssningsummet för att få någon ordning på akustiken och vi kommer förmodligen att "döda" akustiken i inspelningsrummet, då jag förstår att det inte är lätt att få bra akustik i ett så litet rum.
Dubbla skiljeväggen mot lyssningsrummet var kanske inte helt nödvändigt, men jag ville få ett ordentligt djup för fönstret, då ett större avstånd mellan glasskivorna är bättre. Och det var ganska enkelt att bygga en vägg där, så vi gjorde det. Dessutom så drar vi igenom kablarna igenom lättbetongväggen, och jag ville ha gott om plats att bygga en sandlåda att dra kablarna igenom, inne i väggen för att ha en ljudfälla i sanden. Jag tror det blir ett effektiv sätt att stoppa ljudläckage runt kabeldragningen. Vi får se hur det blir.
Som Björn Melander så trevligt och riktigt påpekar så finns det en hel del man kan fundera på för att få det bättre. Golvbjälklagret mot våningen över innehåller förmodligen samma isolering som vi har mellan de andra våningarna, 30 cm koks (utbränt stenkol). Vi har aldrig upplevt att det transfererar jättemycket ljud, men man hör lågfrekventa ljud. Men det räcker nog som det är. Dubbla (eller fler) lager gips är bra råd, men vi känner att vi nått "tillräckligt" bra.
Ljudisolering runt fönster, dörrar, skruvhål från tidigare behandlas extra noga, som Björn påpekar. Efter flera ljudtester vi gjorde innan vi började, så visade det sig att lite hål och springor här och där var det största problemet. Vi tror vi kommer att ta hand om det så som Björn beskriver.
Hoppas det vart lite bättre förklarat.