Spela in i 48khz eller 44.1?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av bt »

Jag håller på att lira in basspår hemma för vidareskick till polaren. Nu visade det sig att det ska spelas in i 48khz, vilket inte är några tekniska problem, men filerna som ska skickas blir ju större än min lägenhet....
Räcker det inte att spela in i 44.1? Blir ljudskillnaden så stor? CD ligger väl på 44.1, så i slutändan så måste väl alltihop konverteras ner ändå? Eller? Hur går det till i riktiga studios?



bas
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av bjelkeman »

44.1 jämfört med 48 kommer inte att göra sådär jättestor skillnad i filstorlek tror jag. Men om allt annat spelas in på 48 kHz så bör du göra det med, annars så måste det samplas om (tror jag) innan det går att mixas ihop.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av bt »

bjelkeman skrev:44.1 jämfört med 48 kommer inte att göra sådär jättestor skillnad i filstorlek tror jag. Men om allt annat spelas in på 48 kHz så bör du göra det med, annars så måste det samplas om (tror jag) innan det går att mixas ihop.
Jo, den tabben har jag redan klarat av, skickade rubbet i 44.1 först.... :) Grejen är att jag spelade in en snutt i 48 bara för att kolla så det funkade den här gången och den snutten blev 1/3 av storleken på det jag hade skickat tidigare, vilket var 3 hela låtar.



bas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av BBQV »

CD-kvalitet är 44,1 kHz, men ju högre kvalitet på delarna desto bättre ljud vid den slutliga konverteringen. Är det många kanaler som ska mixas ihop så kan den totala mängden missljud bli ganska stor i slutänden.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av bt »

Aha. Ja det låter vettigt.


bas
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av Jan Hellman »

Det viktigaste är att spela in i 24 bitar och inte 16. Bitupplösningen är viktig. Att säga att CD-kvalitet är 44.1 är att inte säga hela sanningen. CD-kvalitet är 44.1 kHz, 16 bitar. Det är en otrolig skillnad mellan 16 bitar och 24 bitar vad det gäller dynamik och headroom. Samplingsfrekvensen är lite mindre viktig men den stora fördelen med högre samplingsfrekvens är att man får lägre latency vid inspelning. Om man spelar in på 96 kHz istället för 48 så mer eller mindre halveras latency´n. Jag själv spelar in på 44.1, 24 bitar. I moderna inspelningsprogram är det oftast inga problem att blanda ljudfiler med olika upplösning. Spela inte in på 16 bitar. Skillnaden är inte så värst stor vad det gäller storlek på filer mellan 44.1 och 48. Lennart Östlund brukar spela in på 48 vanligtvis av vad jag minns. Jag brukar spela in på 44.1. Sen finns det dom som spelar in på 88.2 eller 96. Ska man göra musik till film så ska man spela in på 96 kHz, 24 bitar då detta är standard på en DVD.

Några ord om detta.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jan Hellman skrev:Det viktigaste är att spela in i 24 bitar och inte 16. Bitupplösningen är viktig. Att säga att CD-kvalitet är 44.1 är att inte säga hela sanningen. CD-kvalitet är 44.1 kHz, 16 bitar. Det är en otrolig skillnad mellan 16 bitar och 24 bitar vad det gäller dynamik och headroom. Samplingsfrekvensen är lite mindre viktig men den stora fördelen med högre samplingsfrekvens är att man får lägre latency vid inspelning. Om man spelar in på 96 kHz istället för 48 så mer eller mindre halveras latency´n. Jag själv spelar in på 44.1, 24 bitar. I moderna inspelningsprogram är det oftast inga problem att blanda ljudfiler med olika upplösning. Spela inte in på 16 bitar. Skillnaden är inte så värst stor vad det gäller storlek på filer mellan 44.1 och 48. Lennart Östlund brukar spela in på 48 vanligtvis av vad jag minns. Jag brukar spela in på 44.1. Sen finns det dom som spelar in på 88.2 eller 96. Ska man göra musik till film så ska man spela in på 96 kHz, 24 bitar då detta är standard på en DVD.

Några ord om detta.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av bt »

Tack för svaren. Att det ska vara så mycket att hålla reda på.... :)



bas
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av strummer »

Jan Hellman skrev: Om man spelar in på 96 kHz istället för 48 så mer eller mindre halveras latency´n.
Följdfråga på det: Drar det mer processor att spela in i 96kHz jämfört med 48? Drar pluggar mer processor i 96 än i 48?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av joachime »

strummer skrev:
Jan Hellman skrev: Om man spelar in på 96 kHz istället för 48 så mer eller mindre halveras latency´n.
Följdfråga på det: Drar det mer processor att spela in i 96kHz jämfört med 48? Drar pluggar mer processor i 96 än i 48?
Ja. Så vill du jobba i 88,2 kHz kommer pluggarna kräva dubbel CPU jämfört med om du jobbar i 44,1 kHz.

Dessutom tror jag 48 kHz än så länge är standard vid filmproduktion. Även om flera format idag har stöd för 96 kHz. Men det där kan ju ändras över tid.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av strummer »

joachime skrev:
strummer skrev:
Jan Hellman skrev: Om man spelar in på 96 kHz istället för 48 så mer eller mindre halveras latency´n.
Följdfråga på det: Drar det mer processor att spela in i 96kHz jämfört med 48? Drar pluggar mer processor i 96 än i 48?
Ja. Så vill du jobba i 88,2 kHz kommer pluggarna kräva dubbel CPU jämfört med om du jobbar i 44,1 kHz.

Dessutom tror jag 48 kHz än så länge är standard vid filmproduktion. Även om flera format idag har stöd för 96 kHz. Men det där kan ju ändras över tid.
Ok, då antar jag att det är samma sak med bitdjupet också?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Spela in i 48khz eller 44.1?

Inlägg av joachime »

strummer skrev:Ok, då antar jag att det är samma sak med bitdjupet också?
De flesta musikprogram jobbar internt med ett bitdjup på 32. Så upplösningen spelar mindre roll för processorn. Däremot kräver ljudfiler med högre upplösning mer plats på hårddisken.
24 bitar är alldeles tillräckligt för de flesta tänkbara ändamål.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar