Spela in bas direkt i externt ljudkort

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

Hej!

Jag har för närvarande ett gammalt Emu 0404 USB som jag använder när jag spelar in. Det funkar OK för att koppla in mickar med XLR-kontakt och sedan micka upp förstärkare, men av någon anledning är det helt omöjligt att spela in bas direkt in i kortet. Man måste i stort sett dra ner volymen till noll, och det låter bara skit. Är det något jag missar här? Ingångarna ska vara Hi-Z, så det borde ju funka...? Är det kanske ett preampproblem? Måste man omvandla instrumentsignalen till t.ex. line? Jag har provat att köra line out från min förstärkare, men det är samma sak.

Funderar på t.ex. ett Focusrite 2i4 om det skulle funka bättre...?

Hälsningar,
K
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av eeakga »

Finns det inte någon omkopplare, antingen fysiskt på kortet eller i mjukvaran som hör till, där man kan ställa om ingångsnivån?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av strummer »

Det ser ut som om ingången är en sån där kombo som blir rätt hur man än gör typ. Alltså stoppar du in en xlr blir det micknivå och kör du gitarrplugg blir det instrumentnivå. Kanske kan vara något som har hakat upp sig i kontakten, jag vet inte riktigt hur såna funkar, men har du testat båda?
Kompressor, det är livet!
Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

Hej!

Tack för svar. Ja, eftersom det är en Hi-Z-ingång (bl.a.) ska det ju gå att köra instrument rakt in. Jag har provat båda ingångarna, och det är exakt samma problem. Baserat på era svar antar jag att det normalt sett ska vara möjligt att spela in instrument som elbas rakt in i ljudkort i alla fall? Det kan ju vara så att båda preampsen gett upp. Tyvärr hittar jag inget sätt att justera inputnivån, i ljudkortets kontrollpanel kan man endast ställa in t.ex. sample rate.

En kort fråga: jag använder högtalare med en vanlig 3.5 mm-kontakt när jag endast kör t.ex. Spotify, och det här ljudkortet har en dedikerad out som är 3.5 mm. Skulle det vara OK att köra högtalarna i en hörlursutgång på ett potentiellt nytt ljudkort, eller blir det skumt då (antingen 3.5 mm eller med telekonverter)?

Hälsningar,
K
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av eeakga »

Jag antar att det du har är högtalare med inbyggd förstärkare. Typ "PC-högtalare"?
Jag kan tänka mig att utsignalen från en hörlursutgång är för stark för att det ska bli bra att mata sådana högtalare. Hörlurssignalen är ju redan förstärkt, om än med en ganska liten effekt, så risken finns väl att det kan dista och låta illa. Det är ju egentligen inte riktigt den typen av högtalare som man normalt ansluter till externa ljudkort.
Men det är väl bara att testa.
Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

Ja, det stämmer att de är vanliga PC-högtalare. Jag får prova med mitt nuvarande ljudkort och kolla helt enkelt, tack.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av strummer »

Krasnojarsk skrev:Hej!

Tack för svar. Ja, eftersom det är en Hi-Z-ingång (bl.a.) ska det ju gå att köra instrument rakt in. Jag har provat båda ingångarna, och det är exakt samma problem. Baserat på era svar antar jag att det normalt sett ska vara möjligt att spela in instrument som elbas rakt in i ljudkort i alla fall? Det kan ju vara så att båda preampsen gett upp. Tyvärr hittar jag inget sätt att justera inputnivån, i ljudkortets kontrollpanel kan man endast ställa in t.ex. sample rate.

En kort fråga: jag använder högtalare med en vanlig 3.5 mm-kontakt när jag endast kör t.ex. Spotify, och det här ljudkortet har en dedikerad out som är 3.5 mm. Skulle det vara OK att köra högtalarna i en hörlursutgång på ett potentiellt nytt ljudkort, eller blir det skumt då (antingen 3.5 mm eller med telekonverter)?

Hälsningar,
K
Justera inputnivån gör du ju med rattarna för detta på ljudkortets ovansida, till vänster (antar att det inte är detta du menar, men ändå...). Lagom insignal är det när typ den gula näst överst blinkar till varje gång du slår an en sträng hårt.

Aktiva högtalare kopplar du in på baksidan av ljudkortet, det finns ett par phono samt en 3.5 mm-utgång för det där. Hörlurarna kopplas på framsidan.
Kompressor, det är livet!
Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

Tack för svar! Ja, problemet är just att inputvolymen nästan är noll, men det blir ändå helt överstyrt. Det känns helt enkelt som att signalen är för het när den kommer in. Vissa ljudkort har switchar så att man kan välja om ingången ska vara line, Hi-Z etc. Det vore bra med något sådant för att vara säker på vad som händer.

Så, för två monitorer så är det helt enkelt en phonokabel till höger resp. vänster monitor? Jag funderar på att skaffa några så jag slipper PC-högtalarna helt tror jag, men jag är inte så hemma på det området.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av strummer »

Krasnojarsk skrev:Tack för svar! Ja, problemet är just att inputvolymen nästan är noll, men det blir ändå helt överstyrt. Det känns helt enkelt som att signalen är för het när den kommer in. Vissa ljudkort har switchar så att man kan välja om ingången ska vara line, Hi-Z etc. Det vore bra med något sådant för att vara säker på vad som händer.

Så, för två monitorer så är det helt enkelt en phonokabel till höger resp. vänster monitor? Jag funderar på att skaffa några så jag slipper PC-högtalarna helt tror jag, men jag är inte så hemma på det området.
Vad jag kan läsa mig till ska ditt ljudkort hantera sånt automatiskt, så det känns ju som om något är lite fel, trastigt eller så...

Angående monitorerna så är det oftast så, ja.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av newheartshadow »

Vad har du för bas?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

OK, det är skönt att veta. Då kanske det ordnar sig om jag skaffar nytt ljudkort i framtiden. Får nog skaffa några monitorer också, eftersom de flesta jag hittat endast verkar ha sådana outputs.

Jag har provat både med en Yamaha RBX170 och en Am Std Fender P, så det är blandat. Men som sagt, det måste ju vara något problem med att hantera högimpedanssignalen.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av strummer »

Hittade manualen...
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 8121,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen aning om detta hjälper dig, men det finns ett gäng länkar sist i manualen till ofrum, support och liknande:)
Lycka till!
Kompressor, det är livet!
Krasnojarsk
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 04 jan 2014, 21:23

Re: Spela in bas direkt i externt ljudkort

Inlägg av Krasnojarsk »

Grymt, tack så mycket! Om det är hårdvaruproblem antar jag dock att jag får göra slag i saken och skaffa den RME Babyface (eller Focusrite Forte) jag skulle vilja uppdatera med...
Skriv svar