DAW-kontroll? (Cubase)

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

Jag börjar känna behovet av lite bättre kontroll än mus och tangentbord (inte minst en skön regel...), och har kollat på Steinberg CC121, men kanske finns det andra kontrollers som är bättre? Inget svindyrt, det är ju hobby:)
Jag kör cubase, och har ingen plan på att byta.
Tacksam för alla tips!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av GandhiMK2 »

Lägg inte pengar på det!
Om du inte är Bruce Swedien och har spenderat 40 år av ditt liv med att automatisera med motoriserade reglar så tycker jag inte att det finns ngn som helst anledning att börja nu.
På riktigt. Lägg pengarna på ngt annat och rita kurvor i Cubase istället. Tidsbesparande och fan så mycket mer exakt, om man är inne på precision.
Om du növdändigtvis måste ha en regel så skaffa ett usb-keyboard med reglar för 3 och femtio men inte ngn daw-kontroller. Helt meningslöst in my ytterst humble och erfarenhetsbaserade opinion. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

GandhiMK2 skrev:Lägg inte pengar på det!
Om du inte är Bruce Swedien och har spenderat 40 år av ditt liv med att automatisera med motoriserade reglar så tycker jag inte att det finns ngn som helst anledning att börja nu.
På riktigt. Lägg pengarna på ngt annat och rita kurvor i Cubase istället. Tidsbesparande och fan så mycket mer exakt, om man är inne på precision.
Om du növdändigtvis måste ha en regel så skaffa ett usb-keyboard med reglar för 3 och femtio men inte ngn daw-kontroller. Helt meningslöst in my ytterst humble och erfarenhetsbaserade opinion. ;-)
Tack, uppskattas!
Det jag alltså skulle vilja är bara att välja en kanal och justera volymen på ett exakt och skönt sätt. Med mus blir det lite krampigt, och så blir jag förbannad, pausar och skriver in det numeriska värdet i stället. Tar tid och känns trist.
Ska kolla om jag kan få mitt usb-keyboard att funka till det, tack för tipset!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av GandhiMK2 »

strummer skrev:
GandhiMK2 skrev:Lägg inte pengar på det!
Om du inte är Bruce Swedien och har spenderat 40 år av ditt liv med att automatisera med motoriserade reglar så tycker jag inte att det finns ngn som helst anledning att börja nu.
På riktigt. Lägg pengarna på ngt annat och rita kurvor i Cubase istället. Tidsbesparande och fan så mycket mer exakt, om man är inne på precision.
Om du növdändigtvis måste ha en regel så skaffa ett usb-keyboard med reglar för 3 och femtio men inte ngn daw-kontroller. Helt meningslöst in my ytterst humble och erfarenhetsbaserade opinion. ;-)
Tack, uppskattas!
Det jag alltså skulle vilja är bara att välja en kanal och justera volymen på ett exakt och skönt sätt. Med mus blir det lite krampigt, och så blir jag förbannad, pausar och skriver in det numeriska värdet i stället. Tar tid och känns trist.
Ska kolla om jag kan få mitt usb-keyboard att funka till det, tack för tipset!
Jag tror inte att jag hajar riktigt vad du menar med "exakt och skönt" ..;-) Skönt , kanske men EXAKT...well well.
Jag hade en usb-keyboard med bara en regel och den styrde automatiskt just volymregeln på den kanal som var markerad. Så med lite tur...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

GandhiMK2 skrev: Skönt , kanske men EXAKT...well well.
Haha, nä precis, exakt blir det ju inte alls, men SKÖNT:)
Ska testa keyboarden i kväll!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av TDHP »

Hm...
De flesta muskontroller har ju scroll-hjul, där skulle man väl tekniskt sett kunna sätta en liten regel istället?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av bjelkeman »

Skulle inte en sådan här fungera kanske, eller något liknande? Griffin Powermate. Jag har en som du kan få prova. http://store.griffintechnology.com/powermate" onclick="window.open(this.href);return false;

Dyrare :)
Behringers nya (hittade inte spec): http://forum.studio.se/index.php/page/n ... mixen-r324" onclick="window.open(this.href);return false; Eller, (jahaja svindyrt...) http://www.slateproaudio.com/products/raven-mti/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av bjelkeman »

Bättre Behringer X-Touch länk. http://www.musicradar.com/news/tech/nam ... ers-592989" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:Skulle inte en sådan här fungera kanske, eller något liknande? Griffin Powermate. Jag har en som du kan få prova. http://store.griffintechnology.com/powermate" onclick="window.open(this.href);return false;

/
Den där vore kanske helt rätt, kan du inte ta med den till träningen nån gång så kan jag komma förbi och plocka upp den? Eller om vi ska fixa här på jobbet, var ju länge sedan:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av joachime »

Jag har en Beringer B-Control Fader ståendes i studion. Använde den för att grovmixa och ställa lyssningsnivåer tidigare. Funkade fint till någon uppdatering av OS X då jag ställde bort den och har nu vant mig av vid den. Du kan få den för en billig styver.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

TDHP skrev:Hm...
De flesta muskontroller har ju scroll-hjul, där skulle man väl tekniskt sett kunna sätta en liten regel istället?
Scroll funkar i cubase, men det blir ingen feeling...

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av TDHP »

strummer skrev:
TDHP skrev:Hm...
De flesta muskontroller har ju scroll-hjul, där skulle man väl tekniskt sett kunna sätta en liten regel istället?
Scroll funkar i cubase, men det blir ingen feeling...

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jo jag vet, men jag tänker mig att man sätter dit en regel istället för hjulet!
Om det inte finns dvs!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

TDHP skrev:
strummer skrev:
TDHP skrev:Hm...
De flesta muskontroller har ju scroll-hjul, där skulle man väl tekniskt sett kunna sätta en liten regel istället?
Scroll funkar i cubase, men det blir ingen feeling...

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jo jag vet, men jag tänker mig att man sätter dit en regel istället för hjulet!
Om det inte finns dvs!
Kanske det, men det känbs väldigt pilligt:-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av bjelkeman »

strummer skrev:
bjelkeman skrev:Skulle inte en sådan här fungera kanske, eller något liknande? Griffin Powermate. Jag har en som du kan få prova. http://store.griffintechnology.com/powermate" onclick="window.open(this.href);return false;

/
Den där vore kanske helt rätt, kan du inte ta med den till träningen nån gång så kan jag komma förbi och plocka upp den? Eller om vi ska fixa här på jobbet, var ju länge sedan:)
Jag kommer förbi dig på jobbet nästa onsdag?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:
strummer skrev:
bjelkeman skrev:Skulle inte en sådan här fungera kanske, eller något liknande? Griffin Powermate. Jag har en som du kan få prova. http://store.griffintechnology.com/powermate" onclick="window.open(this.href);return false;

/
Den där vore kanske helt rätt, kan du inte ta med den till träningen nån gång så kan jag komma förbi och plocka upp den? Eller om vi ska fixa här på jobbet, var ju länge sedan:)
Jag kommer förbi dig på jobbet nästa onsdag?
Kanon!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av newheartshadow »

Den här tycker jag är rätt schysst: http://www.presonus.com/products/faderport" onclick="window.open(this.href);return false;
Har använt den en del förr och den kändes gedigen och lätthanterlig.
1300 kr på thomann är inte svindyrt, men kanske för mycket om man bara vill kunna automatisera volym lite smidigare...

Edit -här hade du ju en nästgårds: http://www.vend.se/ad.php?209534" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har ett digitalt styrt bord med analog signalväg för en jävla massa pengar med en av dom bästa DAW-kontrollerna på marknaden. Använder ALDRIG reglarna på bordet för att styra inspelningsprogrammet. Aldrig någonsin. Innan dess hade jag ett digitalbord för en mindre hög pengar men även den med bra DAW-kontroll. Samma där. Blir bara omständigt och inte lika exakt. Är helt på GandhiMK2´s linje. Skit i det. Den enda gång jag använder reglarna är när jag mixar analogt. Vilket händer lite då och då framförallt när jag mixar klassiska prylar eller akustisk musik. Annars mixar jag alltid i datorn. Är det någonting jag långsiktigt skulle satsa på så är det en summeringsmixer fast då måste du ha runt 16 analoga utgångar från ljudkortet. Och en bra summeringsmixer kostar inte 1.200 spänn så jag skulle nog skita i det också faktiskt om det hela är för hobbybruk.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Re: DAW-kontroll? (Cubase)

Inlägg av lars-på-bas »

håller med alla andra som varit inne på att ställa nivå/mixa med dawprylar..det kommer aldrig användas i slutändan..om du nu verkligen vill det ändå så kan jag rekomendera novation´s automap lösning..använder själv denna
http://www.dv247.com/assets/products/63782_l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

till 98% till att spela på tangenterna
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Skriv svar