Studio One hakar upp sig och slutar spela in

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Studio One hakar upp sig och slutar spela in

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Har Presonus Studio One i en PC med Windows 7 (bra med hårddiskutrymme kvar och 12 GB RAM.)
Funkar för det mesta bra, men hackar ibland, så jag undrar om nån har några bra tips på motmedel..?
Hackandet består i att jag ibland bara kan spela ungefär en minut i taget innan Studio One "fryser" ett par sekunder och sedan återupptar uppspelningen.
Då jag spelar in och detta händer bryts inspelningen (dvs fram till den punkten blir en egen korv som slutar där). Det blir lite underliga tagningar och mycket svordomar...

Har en Macbook på gång som jag hoppas kommer funka bättre, men har lite tid till inspelning här och nu, så det vore kul om man kunde uttnyttja den utan svordomar.

Hittade ett tips om batterikontroll och testade att köra utan batteri ett tag, men det gjorde ingen direkt skillnad.
Har provat att köra med Wifi av och på men det gör ingen skillnad.
Har stängt av det fåtal grejer jag vet exakt vad det är (winamp agent) men det gör ingen skillnad.

Andra tips? Jag kan inte vara alltför hårdhänt i datorn då det inte är min, men hoppas på några tips ändå.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Studio One hakar upp sig och slutar spela in

Inlägg av Ente »

Fragmenerade diskar eller registry ? Skräpprogram som går i bakgrunden och stjäl kraft ?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Studio One hakar upp sig och slutar spela in

Inlägg av Jan Hellman »

Stäng av alla systemövervakande funktioner som power management, att systemet släcker ner hårddiskar etc. Det är väl det bästa tipset just nu. Har varit borta från PC-världen lite för länge men generellt är detta en känd felkälla. Annars som Ente skrev. Defragmentera diskar. Värsta scenariet är att behöva blåsa systemet och göra en ren nyinstallation. En av nackdelarna med Windows är att man lätt kan få skit i systemet efter ett tag om man installerat/avinstallerat programvaror och annat. Ibland kan en formatering och en clean ominstallation lösa problem.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Studio One hakar upp sig och slutar spela in

Inlägg av fieldflower »

Defrag ska jag såklart köra, men jag kan inte vara alltför hårdhänt med burken då den inte är min egentligen.
Blåsa om är således helt uteslutet.

Fick den att funka hyfsat igår kväll efter att ha stängt av nån cachefunktion och en autosave i Studio One, så den får tuffa på ett par dagar till.
På söndag hämtas macbooken, så då hoppas jag bekymren är historia (men misstänker att det blir lite pill iallafall...)
Medlem i PB50+
Skriv svar