Aktiva basar

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
ApeTrooper
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 20:45

Aktiva basar

Inlägg av ApeTrooper »

Tja alla!

Har en fråga som jag inte har lyckats lösa på nått bra sätt på egen hand, så hoppas hitta svaret hos er här.
Jag har två aktiva basar (en Ibanez SRX595 och en Yamaha RBX375) och när det kommer till att spela in fåt jag inte till det som jag vill… Jag har ett Eleven Rack som jag provat med ett par gånger (med förinställda ljud som jag gillar) men där distar det mestadels/slår över och sänker jag så hörs basen inte =(
Provade att köra i mitt Focusrite Saffire 6 USB och då fick jag till det hyffsat iallafall, men då är det ju "bara" en ren signal. Någon som har ett bra tips för att spela in aktiv bas? Det känns som att det just faktumet att dom är aktiva som gör att det slår över mest hela tiden.
Ska man koppla nått mellan basen och Eleven Rack kanske? Som "dämpar" signalen? Eller ska man köpa en ny låda just för basinspelning?
Alla råd och tips tas emot! Även alternativa tillvägagångssätt (alltså att spela in på annat sätt än med Eleven Rack eller Focusrite Saffire 6 USB)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Aktiva basar

Inlägg av Jan Hellman »

ApeTrooper skrev:Tja alla!

Har en fråga som jag inte har lyckats lösa på nått bra sätt på egen hand, så hoppas hitta svaret hos er här.
Jag har två aktiva basar (en Ibanez SRX595 och en Yamaha RBX375) och när det kommer till att spela in fåt jag inte till det som jag vill… Jag har ett Eleven Rack som jag provat med ett par gånger (med förinställda ljud som jag gillar) men där distar det mestadels/slår över och sänker jag så hörs basen inte =(
Provade att köra i mitt Focusrite Saffire 6 USB och då fick jag till det hyffsat iallafall, men då är det ju "bara" en ren signal. Någon som har ett bra tips för att spela in aktiv bas? Det känns som att det just faktumet att dom är aktiva som gör att det slår över mest hela tiden.
Ska man koppla nått mellan basen och Eleven Rack kanske? Som "dämpar" signalen? Eller ska man köpa en ny låda just för basinspelning?
Alla råd och tips tas emot! Även alternativa tillvägagångssätt (alltså att spela in på annat sätt än med Eleven Rack eller Focusrite Saffire 6 USB)
Det händer lite då och då att jag spelar in bas via ett Eleven Rack och det är inga problem så länge man har koll på signalnivåerna. Om du inte hör basen efter att ha justerat gainen så att det inte slår över i Eleven Rack så sänk bakgrunden/kanalerna i inspelningsprogrammet. Ett fel som många gör är att köra reglarna/nivåerna för högt i inspelningsprogrammet. När man spelar in i 24 bitar så är det till och med en nackdel att mata på med för höga nivåer. Så håll igen i inspelningsprogrammet!

Om du vill köra något emellan Eleven Rack och basen så kan du testa att koppla in en kompressor. Men personligen hade jag inte brytt mig om du inte har en bra kompressor som är bättre än den i Eleven Rack. Håll igen på signalnivån/gainen in i Eleven Rack bara så löser det sig!
ApeTrooper
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 feb 2014, 20:45

Re: Aktiva basar

Inlägg av ApeTrooper »

Tack, ska kika på det där!

Tänkte på en annan sak också, har funderat på att skaffa ett litet mixerbord att ha hemma, typ ett Mixerbord Behringer UB802. Är det en bra investering? Tänker mig allmänt för både bas, ack/elgitarr och sång
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Aktiva basar

Inlägg av Mc Green »

Köp en Xenyx i så fall, jag har haft båda och xenyx är mindre brusig och har bättre tonkontroller.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Valen
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 28 apr 2014, 21:56

Re: Aktiva basar

Inlägg av Valen »

Tjena! Är väldigt nära att köpa min första bas. Jag hade tänkt som så att köpa en iRig upp till detta erbjudandet för att inte störa grannar och familj. Men nu är läget som så att det är passiva mickar på basen. Går det fortfarande att använda en iRig till basen då? Eller måste jag krångla med massa annan skit? Basen är begagnad och han har satt en jävla fin prislapp på den så det känns synd att missa denna chansen. Ska även säga att det finns en förstärkare till hands att köpa också om det skulle hjälpa på något sätt. Men jag skulle ju gärna vilja kunna spela tyst och ostört och slippa allt tjöt.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Aktiva basar

Inlägg av inber »

Valen skrev:Tjena! Är väldigt nära att köpa min första bas. Jag hade tänkt som så att köpa en iRig upp till detta erbjudandet för att inte störa grannar och familj. Men nu är läget som så att det är passiva mickar på basen. Går det fortfarande att använda en iRig till basen då? Eller måste jag krångla med massa annan skit? Basen är begagnad och han har satt en jävla fin prislapp på den så det känns synd att missa denna chansen. Ska även säga att det finns en förstärkare till hands att köpa också om det skulle hjälpa på något sätt. Men jag skulle ju gärna vilja kunna spela tyst och ostört och slippa allt tjöt.

Tacksam för svar!
Du kan ha passiva mickar till iRig, det är inga problem. Slå till på basen, du.

Personligen tycker jag att iRig och liknande lösningar har en fördröjning som är lite störande (det var ett tag sedan jag använde min nu, så jag kan vara fel ute, alternativt illa uppdaterad). För hemmaspel i soffan är det många som kör VOX Amplug och är nöjda med den. Liten, batteridriven sak som man kör med hörlurar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar