Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 okt 2009, 23:29

Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av magnus_p »

Jag skriver lite musik och spelar in i Logic. Jag är väldigt nöjd med mitt gitarrljud. Men.. Det här med att få basen att låta gott, det är nog fanimej det svåraste finns. Jag spelar hårdrock och vill ha en gott (lagom) distad bas genom hela ljudet, inte bara uppe i frekvensen. Jag har en POD HD, de pluggar jag har är: Guitar Rig, ReValver, Toontracks EazyMix. Jag har lagt ner mycket tid på att få till basljudet men jag lyckas fan inte. Ett basljud jag verkligen gillar:

http://open.spotify.com/album/5IAMZTskYFL4qWArMYZoYE" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyssna 2:20 in i låten, så vill jag att det ska låta.

Eller är det så att bas ska spelas in uppmickat, punkt slut?

Jag skulle vill väldigt glad om jag kunde få lite input i denna fråga.

//Magnus
-----

magnus

det är inte att skryta om man har täckning för det
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av saft »

Är ingen inspelningskunnig person alls. Men sansamp låter bra in vet jag. Annars kan man ju splitta signalen ett antal gånger å blanda på olika dister å effekter å sen mixa ihop det kanske...
Sist när jag spela in så har ljudrattarkillen mickat upp en fender åttatia med min traynortopp, en liten fendercombo, en ampeg åtta tia med en svt-topp å sen en ren signal in. Sen vet jag inte vad han gjorde sen. Men vi hade lite olika ljud å välja på under mixen
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av inber »

Mitt Spotify-konto is no more, så jag kan inte lyssna på din förlaga. Med du kanske kan få lite idéer av den här:

http://youtu.be/mol6awk_aDo" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av blackparkas »

Finns säkert några pluggar, men lättast är kanske att försöka snoka reda på vad de använder?

Jag tycker det låter som en ren signal och en distad, men jag tror inte man använder en vanlig sansamp.


Ren signal + en gitarrtopp för att skita ner?
Grymt basljud hur som helst.

Mickarna på basen spelar ju in också förstås.
Det går inte att få det att låta hur som helst med vad som helst. Eller? :)

inber: Bandet heter Death Destruction, låten "Set the sail", kolla jotjob!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av Danny »

Jag skulle spela in basen helt ren och sedan kopiera upp spåret till en till kanal.
Det kopierade spåret skulle jag dra till världens hängmatte eq på och sedan dista och komprimera så in i h**vete.
Det rena spåret skulle jag använda som botten och sedan mixa in det tokdistade spåret tills jag är nöjd.

:)
/Danne
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av drop A »

Danny skrev:Jag skulle spela in basen helt ren och sedan kopiera upp spåret till en till kanal.
Det kopierade spåret skulle jag dra till världens hängmatte eq på och sedan dista och komprimera så in i h**vete.
Det rena spåret skulle jag använda som botten och sedan mixa in det tokdistade spåret tills jag är nöjd.

:)
/Danne
Jag får till helt ok distljud genom att göra precis så här men jag drar kopian genom någon gitarrstärkarplugg med dist.
Tomtefaen
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 16:40
Ort: Örebro

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av Tomtefaen »

Jag satt häromdagen och pillade på samma sak. Jag tycker att denna plugin oftast funkar bra in-the-box: http://www.tseaudio.com/software/tseBOD" onclick="window.open(this.href);return false;

Utöver det rattade jag fram ett rejält skönt ljud för fyr-strängat på min GS-10. Acoustic-simmen med alla rattar på 50%; sedan den drive-modul som heter Bass OD på 50%. Ganska likt det som är i din länk, som jag uppfattar det. Funkade dock inte alls till fem, blev bara bröl av det.

När jag har lekt in the box har jag dubblat spåret, lagt en halva med inget över typ 120 Hz, en med bara över 120Hz, och sedan distat dem separat. Efter det bussar jag dem och EQar tillsammans för att forma ljudet. Det är ett alternativ till Dannys hängmatte-sätt, men principen är väl densamma.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av Doningen »

Gör ungefär detsamma som du (skriver lite och spelar in i Logic), men i helt andra genrer så du får ta detta för vad det är värt. Pluggar också basen direkt in i ljudkortet och jobbar med pluggar. Två mycket prisvärda saker som starkt förbättrat mitt inspelade basljud på sistone:

1. Köpte en liten ART Tube rör-preamp för 150 spänn på Blocket för att köra istället för ljudkortets egna preamp. Direkt en helt annan fokus och värme i ljudet.

2. Har testat Logic X nya Bass Amp Designer som är avsevärt mycket bättre än de digitala bassriggar jag testat förut (exempelvis Pod, har dock inte testat Guitar rig). Det fina är att den går att testa i nya Garageband, som man numer kan ladda ner gratis från Mac Appstore, innan man behöver bestämma sig för om man vill punga ut med 1500 spänn för Logic X. Där finns en SVT, en Flip top och en Mesa-modell.

Som sagt, jag eftersträvar ett helt annat basljud, men det här kan vara värt att prova, kanske.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av bjelkeman »

Mesa modelled i Bas Amp Designer tycker jag är riktigt bra. Har bara använt den lite än så länge, men den var bra.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 okt 2009, 23:29

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av magnus_p »

Sicken bibel här kom så där bara!! Jag tackar alla massor, i morrn blir det att testa era förslag och tips, jag återkommer med hur det gick, tack igen!
-----

magnus

det är inte att skryta om man har täckning för det
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av AlbinH »

Äsch.

Jag trodde tråden handlade om Jazz- eller P-bas... :oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Svårast i världen! Hjälp och tips mottages

Inlägg av theLopp »

Fan va roligt att bli omnämnd som referens på ett bra basljud! Det är jag som spelar bas i DeathDestruction och jag kan berätta precis hur det gick till. Jag har en Sansamp RBI som jag satt i loopen på en Sansamp RPM, mix 50/50, då fungerar Levelrattarna som en Blend mellan de två olika. Sen in i Effects Return på en Marshall VBA400 och till sist in i en Ampeg 810. Har för mig att vi bara mixade Sansamp-signalen med den mickade men vi spelade in en ren D.I. också så jag är inte helt säker på vad producenten Roberto Laghi gjorde.

Man blir ju liksom aldrig riktigt nöjd med sitt basljud så nu är jag på jakt efter en Fluxdrive som så många pratar gott om, annars är jag ganska frälst av Sansamp.

Kom på att det finns lite studio diary på Youtube som visar en del: http://youtu.be/lAt3LHC9O-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar