Ta betalt för att spela in sitt eget band

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Och, åter igen, det tar vanligtvis rejält mycket mer tid i anspråk att hålla i en inspelning, ratta och mixa än att bara lägga sitt eget instrument. Tid som man teoretiskt skulle kunna lägga i sin egen hobbystudio med uppdrag som betalar ens fasta utgifter......
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Pelleper »

GandhiMK2 skrev: Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Detta är bland det roligaste jag har hört :D

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av BlueFruit »

Jan Hellman skrev:
BlueFruit skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Jamen dåså. Då har han ju inga utgifter och då är det ju en HELT annan sak och exkluderar honom från diskussionen.
Nä. Men det finns dom som ser en skillnad kanske om man har utgifter eller ej.....
Men de utgifterna har han ju oavsett om han spelar in sina polare eller inte.

Om jag köper en Blurayfilm så kostar den mig x antal kronor. Ska jag då ta betalt när min kompis lånar den? Jag har ju en utgift på filmen. Om kompisen slarvar bort/förstör filmen så ersätter han mig naturligtvis för det.

Jag har väldigt svårt att se att de skulle vara rätt att tjäna pengar på sina kompisar.
Tar du betalt om du hjälper en kompis att flytta? Det är ju tid du skulle kunnat jobba i studion och tjänat pengar.
Nu handlar ju inte detta över huvudet taget om mig. Hoppas att ni fattar det. Det JAG säger är att man bestämmer själv. Det är upp till personen i första inlägget ifråga att bestämma utifrån hur hans situation ser ut. Personligen är jag gärna med och delar på någons utgifter om det spelas in i någon annan studio än min egen. Så gjorde vi med punkbandet jag var med i tidigare. Spelade inte in hos mig utan hos en av mina yrkesverksamma polare och han tog betalt. Så det är olika helt enkelt.

Om jag tar betalt när jag hjälper någon att flytta? Nä men om jag inte har tid, har ont i ryggen eller något annat så tar jag mig rätten att säga Nej om det inte funkar. Jag bestämmer själv, helt enkelt.
Jag har full koll på att det inte gäller dig. Men diskusionen gäller väl alla som deltar i den? Ingen tvingar dig att vara med och leka.
Sen återigen, alla tycker att det är upp till var och en att bestämma. Vi lever i fritt land. Men det här forumet skulle bli väldigt tråkigt om det inte fanns några diskussioner.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Eagle Hazze »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:Jag försöker tänka efter och jag tror aldrig att någon bandmedlem eller insyltad i ngt projekt har tagit betalt för att låna ut sina grejor och jag har definitivt inte gjort det själv heller...Om jag skulle starta ngt projekt nu när jag är proffs så är det ju mer frågan om huruvida jag har TID att åsidosätta mina andra grejor och har lust att ta det ekonomiska bortfallet för lusten att göra ngt "kul med polarna"...Har svårt att se mej själv ta betalt av dom. I 99 fall av 100 så spelar jag ju tex in alla demos på låtar jag skrivit ihop med andra i MIN studio på MIN tid men inte har jag tagit betalt av mina partners för det...inte högre royalty heller...och visst, ibland känns det lite snett fördelat och borde kanske tas upp till diskussion men som sagt...skulle knappast ta betalt av polare, nej.
Inte ens om projektet blir vinstgivande? Producentroyalty? Budget för inspelning om bolag nappar?
Om jag har varit den som producerat en inspelning som hamnar på skiva så vill jag ha mina 4% av ppd. Vad har det med saken att göra? Det är ju en betalning som sker i efterhand och i förhållande till den eventuella kommersiella framgången.
"Om bolag nappar"…. och köper det vi spelat in i min studio? Dvs hostar upp deg? Ja då tycker jag att jag ska få betalt. När någon annan tjänar pengar på min gratis investerade tid och kunskap så tycker jag att jag ska få ta del av det.
Det är ju liksom kutym i branschen och , i mitt tycke den bästa betalningsmodellen.Visst , ge mej gärna en slant för att jag avsätter tid till just projekt X men sen är det ju så att om jag skapar en produkt som många köper så får jag bra betalt. Skapar jag en produkt som ingen köper så får jag inte mer betalt än jag fick initialt.

Tillbaka OT så nej, jag tar inte betalt om jag spelar in kompisar i min studio. Jag bjuder till och med på kaffe. Jag hoppas att dom andra uppdragen jag har drar ihop tillräckligt för att täcka eventuella kamrat-jobb.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

BlueFruit skrev:Jag har full koll på att det inte gäller dig. Men diskusionen gäller väl alla som deltar i den? Ingen tvingar dig att vara med och leka.
Sen återigen, alla tycker att det är upp till var och en att bestämma. Vi lever i fritt land. Men det här forumet skulle bli väldigt tråkigt om det inte fanns några diskussioner.
Nej, alla tycker inte att det är upp till var och en att bestämma. Läs tråden. Inte utan förbehåll i alla fall. Som att vägra spela med den som bestämmer något annat än vad man själv tycker eller att man vägrar att ens vistas i samma rum som personen i fråga till exempel. JAG har varit med om att betala när vi spelat in i en kompis studio och det har jag inte haft några som helst problem med. På samma sätt, vilket någon skrev tidigare, som att jag gärna slänger pengar i potten om jag samåkt med någon. Lasse har sina prylar hemma och nöjer sig med käk och pilsner när han spelar in polarna. Och det händer utan att han behöver be om det av vad jag förstår. Om man nu hyr en lokal där man har sina inspelningsprylar så har man dragit på sig en del fasta utgifter och då KAN det kanske vara så att man vill ha några kronor av polarna för att täcka dom fasta utgifterna. Vilka lätt hamnar uppåt 30 - 50 tusen per år med hyra, el och annat. Det kan jag tycka är ok det också och om man nu inte tycker att det är ok så hyr/lånar man in sig någon annanstans istället. Svårare än så är det väl inte? Man bestämmer själv helt enkelt. JAG har inga problem med att slänga in x antal kronor om jag spelar in hos en polare om han nu ber om ett bidrag. Det brukar hur som bli rejält mycket billigare än att hyra in sig i en professionell studio. Och om man INTE tycker att det är ok vänder man sig åt något annat håll. Hur svårt ska det behöva vara egentligen? Den som vill och kan spela in andra gratis har givetvis all rätt i världen att göra det. Den som inte vill och kan göra det hittar ett annat upplägg. Sen tycker jag att det är en kraftig överdrift att vräka ur sig att man aldrig kommer vistas i samma lokal som en polare som (eventuellt, då det är en hypotetisk tråd) vill ha några kronor för att täcka upp sina fasta kostnader för den lokal han skaffat för ändamålet.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av pieco »

Imponeras av uthålligheten i denna tråd! Är det EPO inblandat?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av saft »

5:- minuten för vanliga fjärdedelar. 2:- för åttondelar.
Vanlig ersättning för att kompa på bas.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Men om någon annan har betalat elräkningen så drar du väl av några åttondelar här och där?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Pieco,hematokritvärdena är långt långt över Lance Armstrongs snitt under nittiotalet...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Hepp.
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 25 mar 2014, 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av r0ddan »

Det är småaktigt att ta betalt av polare, jag gillar inte småaktiga människor.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

r0ddan skrev:Det är småaktigt att ta betalt av polare, jag gillar inte småaktiga människor.
Det kan vara exakt lika småaktigt av polare att inte hjälpa till för att täcka utgifter när någon erbjuder sig att i stort jobba gratis för en efter att ha köpt utrustning och hyrt en lokal. Är man själv småaktig så inser man kanske inte detta. Gratis är gott.
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av r0ddan »

Du känner nog vart vinden blåser i den här frågan. Vill du kalla mig småaktig så gör det utan att linda in det, det är du som står med brallorna nere...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Så... jag antar att ni delar upp gaget olika beroende på hur många som är med och roddar också?

Det händer titt som tätt att jag t.ex. inte kan vara med och rodda PA:t pga att jag jobbar, när vi har covergig.
Kan inte komma ihåg att vi någonsin delat gaget olika för att det varit tre istället för fyra som roddat upp grejerna..

Svårt att hitta bra liknelser måste jag säga till studiobiten.
Hur det än är så anser jag att sko sig på sina bandpolare är unket.
De som bokar gig med sin mobil eller sitter och fixar merch då med sin dator, mail, telefon?
Jag och trummisen la x antal timmar på att fixa senaste bandtröjan, finns inte på kartan att vi skulle ta extra pengar för det trots att vi använde hans dator och program och vår tid där inte de övriga var med...

Återigen, är det en professionell studio och man upptar tid som man kunde ha betalande kunder - visst, då bör man kanske prata om ersättningar.
Men det är rätt få hemmapulare som har det på det viset + att man oftast brukar hitta tider just för att detta inte ska ske när det fipplas..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Så... jag antar att ni delar upp gaget olika beroende på hur många som är med och roddar också?

Det händer titt som tätt att jag t.ex. inte kan vara med och rodda PA:t pga att jag jobbar, när vi har covergig.
Kan inte komma ihåg att vi någonsin delat gaget olika för att det varit tre istället för fyra som roddat upp grejerna..

Svårt att hitta bra liknelser måste jag säga till studiobiten.
Hur det än är så anser jag att sko sig på sina bandpolare är unket.
De som bokar gig med sin mobil eller sitter och fixar merch då med sin dator, mail, telefon?
Jag och trummisen la x antal timmar på att fixa senaste bandtröjan, finns inte på kartan att vi skulle ta extra pengar för det trots att vi använde hans dator och program och vår tid där inte de övriga var med...

Återigen, är det en professionell studio och man upptar tid som man kunde ha betalande kunder - visst, då bör man kanske prata om ersättningar.
Men det är rätt få hemmapulare som har det på det viset + att man oftast brukar hitta tider just för att detta inte ska ske när det fipplas..
"Hemmapulare" är väl en sådan som Lasse som inte har en egen lokal. JAG ser inget fel i att ställa upp och stötta någon som tagit det till den nivån att dom skaffat en lokal och dragit på sig utgifter. På samma sätt som att det väl är tämligen självklart att man betalar reseersättning till den som ställer upp med egen bil på gig? Och, som jag skrev tidigare, i coverbandet jag var med fick den som kontaktade en arrangör och lyckades boka ett gig en slant för det. BRA motivation för folk i bandet att faktiskt lägga manken till och boka gig. Detta är verkligen inte ovanligt i den svängen och faktiskt en stor orsak till att vissa band har fler gig än andra. T-shirts-fix, roddning eller annat var på ideell basis. Vi struntade fullständigt i om någon inte kunde vara med och rodda efter något gig. Det jämnade ut sig i längden. Så gjorde vi och det funkade för oss.

Är det verkligen "att sko sig" på sina bandkompisar om man vill ha en slant för att täcka upp faktiska kostnader om man har en studiolokal? Om man tar lika mycket betalt som för en professionell studio, absolut, där håller jag med. Men för att täcka upp kostnader? Då tycker jag nog personligen i så fall att dom i bandet skor sig på sin bandpolare om man inte är beredd att hjälpa till. Det handlar ju oftast om småpengar i jämförelse. Om ett band ska spela in en platta och man kanske lägger någon tusenlapp per näsa för att spela in en månad så ser jag inget fel med det. MEN man gör som man vill och alternativet är som sagt att man inte spelar in i bandpolarens studiolokal utan hyr in sig någon annanstans istället. Då lär det eventuellt bli rejält mycket dyrare men snubben i fråga kan lägga sitt instrument på inspelningen i några dagar och därefter spela in andra som är villiga att bidra till att han får sina faktiska utgifter täckta för den lokal han hyr istället för att sitta rejält mycket längre tid med inspelning och mix.......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

r0ddan skrev:Du känner nog vart vinden blåser i den här frågan. Vill du kalla mig småaktig så gör det utan att linda in det, det är du som står med brallorna nere...
Det är andra som uttalat samma sak som jag belyser. Och det är du som kallat folk än det ena och än det andra. Jag har bara upprepat det du själv skrivit. Är det jag som står med brallorna nere? Åter igen, det här handlar inte om MIG. Det handlar om snubben i första inlägget. Försöker du göra detta till något personligt mot mig? För att jag uttalar att det finns en annan sida av det hela? Det JAG sagt är att man gör som man vill. Man bestämmer inom bandet och snubben som faktiskt äger prylarna och hyr lokalen bör ha möjlighet att få uttala sin åsikt i frågan. Och jag ser en skillnad på "hemmapulande" i jämförelse med någon som faktiskt hyr en lokal, som i det här fallet. Och för det står jag enligt dig "med brallorna nere"? För att jag inte är lika snål som dig? För att JAG inte skulle vägra vara i samma rum som någon som EVENTUELLT kanske har en önskan om att få sina utgifter täckta för efter att ha hyrt en lokal? Vi vet inte ens hur snubben i fråga själv resonerar. Det är en hypotetisk diskussion. Men JAG skulle inte sabba bandkemin genom att vara dumsnål. Det lär hur som bli otroligt mycket billigare att spela in hos bandpolaren än om man skulle hyra in sig i en professionell studio. Det blir kanske inte lika bra om man ser till slutresultat men det beror väl på vad man ska använda inspelningen till. Och i dom bästa av världar vet väl bandkompisen vad han håller på med. Om han inte har någon koll och inte kan få det att låta bra ska man kanske inte spela in hos honom av den anledningen kan jag tycka. Hyrd lokal eller inte.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Nä, det handlar inte om "snubben" i första frågan.
Frågeställningen var ganska enkel:

"Vad tänker ni kring att en bandmedlem tar betalt för att spela in sitt eget band i sin studio? Är det förståeligt eller är det rent korkat?"
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Nä, det handlar inte om "snubben" i första frågan.
Frågeställningen var ganska enkel:

"Vad tänker ni kring att en bandmedlem tar betalt för att spela in sitt eget band i sin studio? Är det förståeligt eller är det rent korkat?"
Hela diskussionen är baserat på trådskaparens eget band av vad jag förstått. Där dom funderar på att spela in hos en bandkamrat. Sen efterfrågas vad folk tycker i ett fall som detta. Och JAG har inga problem med att slänga in lite pengar i potten om nu snubben hyr en lokal. Men det får man bevisligen inte tycka utan att bli kallad saker och ting här.....
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Alla får som vanligt tycka som dom vill. Även om varandras åsikter.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Alla får som vanligt tycka som dom vill. Även om varandras åsikter.
Helst utan personangrepp, va? Annars håller jag med. Man gör som man vill. Men personligen bråkar jag inte om småpengar. Bandkemin kan bli gravt lidande och det är det aldrig värt.
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 25 mar 2014, 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Alla får som vanligt tycka som dom vill. Även om varandras åsikter.
Helst utan personangrepp, va?
Ja, men det har väl inte förekommit här?
Som sagt, åsikter om andras åsikter får man ha.
Det är inte samma sak som personangrepp.
Har jag missat nåt sånt så visa gärna så tar jag bort om det stämmer.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Alla får som vanligt tycka som dom vill. Även om varandras åsikter.
Helst utan personangrepp, va?
Ja, men det har väl inte förekommit här?
Som sagt, åsikter om andras åsikter får man ha.
Det är inte samma sak som personangrepp.
Har jag missat nåt sånt så visa gärna så tar jag bort om det stämmer.
En viss herre har tydligt påvisat att detta handlar om mig och ingenting annat. Men jag skiter i det. Han kan gott få hålla på så länge det inte går för långt. Personligen tycker jag att det är fjantigt att vägra vistas i samma rum som någon över småpengar. Och personligen är jag gärna med och delar på kostnader. Det känns rätt för mig.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

STEVE HOLT!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

GandhiMK2 skrev:STEVE HOLT!
HAHAHAHAHA!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

http://www.youtube.com/watch?v=rREGbLdOzfg&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Låst