Ta betalt för att spela in sitt eget band

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Klart den som gör jobbet ska bestämma själv, men då tycker jag resten av bandet ska kunna bestämma huruvida det är rimligt eller ej.
OM personen lägger ner en massa jobb och åsidosätter tid han kunde ha inkomst ifrån tycker jag det inte är särskilt konstigt som sagt att ta betalt, om än inte full taxa.

Om det som det verkar, verkar vara ren hobbynivå på fritiden så tycker jag inte man ska kräva betalt.
OM något går sönder under inspelningen så tycker jag absolut att man får diskutera ersättning etc och att bandet i princip uteslutande, får gå in och casha det som gått sönder.


Personligen skulle jag med största sannolikhet inte använda en polares hemmastudio om denne skulle ha betalt, känns inte som någon av mina polare skulle ta betalt heller, eller en stänka tanken.
Köpa en platta öl eller en wisky eller ge honom nå´n pryl som tack för hjälpen - Absolut.

Den andra delägaren i butiken har en professionell studio med prylar för flera hundra tusen, bara mixerbordet tror jag gick på 300 papp och det var gammalt och beggat, den bokas av betalande band. Där är det skillnad.
Han skulle kunna få en sista minuten-bokning i studion vilket han måste säga nej till om jag bokat upp den, så där är det skillnad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Klart den som gör jobbet ska bestämma själv, men då tycker jag resten av bandet ska kunna bestämma huruvida det är rimligt eller ej.
OM personen lägger ner en massa jobb och åsidosätter tid han kunde ha inkomst ifrån tycker jag det inte är särskilt konstigt som sagt att ta betalt, om än inte full taxa.

Om det som det verkar, verkar vara ren hobbynivå på fritiden så tycker jag inte man ska kräva betalt.
OM något går sönder under inspelningen så tycker jag absolut att man får diskutera ersättning etc och att bandet i princip uteslutande, får gå in och casha det som gått sönder.


Personligen skulle jag med största sannolikhet inte använda en polares hemmastudio om denne skulle ha betalt, känns inte som någon av mina polare skulle ta betalt heller, eller en stänka tanken.
Köpa en platta öl eller en wisky eller ge honom nå´n pryl som tack för hjälpen - Absolut.

Den andra delägaren i butiken har en professionell studio med prylar för flera hundra tusen, bara mixerbordet tror jag gick på 300 papp och det var gammalt och beggat, den bokas av betalande band. Där är det skillnad.
Han skulle kunna få en sista minuten-bokning i studion vilket han måste säga nej till om jag bokat upp den, så där är det skillnad.
Ska man som "hobbystudioägare" inte ens kunna ta betalt för att täcka dom faktiska kostnader man har, Parkas? Lokalhyra, el, ev banklån, kaffe....? Ska man bjussa polarna även på det? Om Ja, varför då? Det blir ganska mycket pengar utslaget på ett år. Enbart kaffebönor lägger jag själv ut runt 5.000:- per år på men då är det folk på plats nästan varje dag. Jag tar givetvis inte betalt för kaffe. Men pengarna måste in någonstans ifrån och även småsummor varje dag blir stora summor utslaget efter lite tid. Låt oss räkna lågt. En lokalhyra på 2,000:- per månad blir 24.000:- på ett år. El, vatten, kaffe, prylar som måste lagas eller bytas ut etc och man är raskt uppe i 40 lök per år. Ofta mer än så även om man kör på hobbybasis. Ska man skänka bort dom pengarna?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Hm, man kanske skulle börja ta milersättning av frugan när vi åker i MIN bil... ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Det finns ju givetvis olika nivåer på hobbypulandet också...

Men en snubbe som lagt vaddå, 20k på prylar och sitter hemma i en skrubb har knappast varken prylar eller omkostnader för att ta betalt av sina polare.

Betalt tar man väl av de andra jobben.

Ska man börja ta hyra annars när man lånar ut en pedal eller en skiftnyckel också?
"Aha, jamen det blir 50 spänn tack, du ska ju ändå låna min tårtspade hela helgen"

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av inane »

Musikbutiksanställda kanske skulle börja låna ut instrument till sina bandkamrater? Det är ju ändå ingen som använder dem när butiken är stängd.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Det är väl inte riktigt samma sak?
Men det har hänt mer än en gång att vi lånat ut tex Mickar, elpiano etc till de vi känner, utan att ta betalt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Nu vet jag.


Bandet ska in i studion säger vi.
Då gäller det att arbeta fram skäliga hyror för basriggen, trummorna, gitarrer etc etc.
Vad ska man ta?
1000 spänn per tillfälle? Mer?
Jag menar, både bas och rigg kan ju gå sönder...

Undrar vad era band skulle tycka om ni kom med ett sånt förslag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Nick »

Min bandkompis som är utbildad tandläkare vägrar ge mig gratis tandvård. Ska jag kicka honom ur bandet?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Men en snubbe som lagt vaddå, 20k på prylar och sitter hemma i en skrubb har knappast varken prylar eller omkostnader för att ta betalt av sina polare.
Just i det här fallet så har snubben enligt vad som sagts tagit det till den nivån att han hyr en egen lokal där han spelar in. Alltså INTE en skrubb hemma..... Det innebär utgifter. Vad tycker du i ett sådant fall? Vis av erfarenhet så är det defakto så att kostnaderna lätt skenar när man hyr en lokal. Är det OK att dra in så att man åtminstone inte går back? Eller ska man bjussa polarna på 30 - 50 tusen spänn per år? Vilket det lätt handlar om så fort man hyr en lokal. Det är nog hyfsat svårt att hitta en vettig lokal för 2.000:-/månad också så.....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Hm, man kanske skulle börja ta milersättning av frugan när vi åker i MIN bil... ;-)
Ta betalt i natura.
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av inane »

Jo, men alla bidrar ju med sin egen rigg. Om en bandmedlem står för alla instrument tycker jag liknelsen stämmer bättre.

Jag tycker att ifall studioägaren erbjuder sig studion ska han INTE kräva betalt, men övriga bandmedlemmar BÖR erbjuda sig att betala ändå. Lite som att bjuda en tjej på middag :-D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Min bandkompis som är utbildad tandläkare vägrar ge mig gratis tandvård. Ska jag kicka honom ur bandet?
Jepp. Han måste bort! ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

inane skrev:Jo, men alla bidrar ju med sin egen rigg. Om en bandmedlem står för alla instrument tycker jag liknelsen stämmer bättre.

Jag tycker att ifall studioägaren erbjuder sig studion ska han INTE kräva betalt, men övriga bandmedlemmar BÖR erbjuda sig att betala ändå. Lite som att bjuda en tjej på middag :-D
Ha ha ha!!! :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Det är väl inte riktigt samma sak?
Men det har hänt mer än en gång att vi lånat ut tex Mickar, elpiano etc till de vi känner, utan att ta betalt...
Och hur hade du reagerat om dina bandpolare/kompisar KRÄVT att du ska låna ut butikens prylar gratis? Prylarna kommer inte gå att sälja som nya och du förlorar pengar...... Det måste väl ändå vara DITT val vad du vill låna ut och till vem? INTE bandpolarnas..... Eller?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Men en snubbe som lagt vaddå, 20k på prylar och sitter hemma i en skrubb har knappast varken prylar eller omkostnader för att ta betalt av sina polare.
Just i det här fallet så har snubben enligt vad som sagts tagit det till den nivån att han hyr en egen lokal där han spelar in. Alltså INTE en skrubb hemma..... Det innebär utgifter. Vad tycker du i ett sådant fall? Vis av erfarenhet så är det defakto så att kostnaderna lätt skenar när man hyr en lokal. Är det OK att dra in så att man åtminstone inte går back? Eller ska man bjussa polarna på 30 - 50 tusen spänn per år? Vilket det lätt handlar om så fort man hyr en lokal. Det är nog hyfsat svårt att hitta en vettig lokal för 2.000:-/månad också så.....

Varför ska hans egna band finansiera hans hobbyverksamhet?
Har han en studio så antar jag att han har den för att pula själv Alt också ha betalande band för att finansiera skiten.
Att räkna med att finansiera sin hobby på polare och dessutom bandpolare känns extremt ruttet.

Ja.
Jag är med på att man ska ha betalt för jobb.
Men ska man tänka som ni. Då ska alla ha betalt isf, det tar ju tid att vara i nämnda studio och lägga bas också, vad sätter man för taxa?
Plus förstås instrumenthyra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

inane skrev:Jo, men alla bidrar ju med sin egen rigg. Om en bandmedlem står för alla instrument tycker jag liknelsen stämmer bättre
Varför?
Varför är en studioutrustning "mer värd"?
Förstår inte hur du tänker.
Musikutrustning som musikutrustning...
För övrigt har många av oss basar och stärkare värda betydligt mer än 95% av alla hemmastudios.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
inane skrev:Jo, men alla bidrar ju med sin egen rigg. Om en bandmedlem står för alla instrument tycker jag liknelsen stämmer bättre
Varför?
Varför är en studioutrustning "mer värd"?
Förstår inte hur du tänker.
Musikutrustning som musikutrustning...
För övrigt har många av oss basar och stärkare värda betydligt mer än 95% av alla hemmastudios.
För att studioutrustning och den tid man måste lägga ner går utöver det bandet använder på rep och gig? Replokal brukar ingen säga Nej till att vara med att betala hyran för. Alternativet är som sagt att hyra/låna in sig i en annan studio som ingen i bandet äger. Och då får alla dela på vad det kostar......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Men en snubbe som lagt vaddå, 20k på prylar och sitter hemma i en skrubb har knappast varken prylar eller omkostnader för att ta betalt av sina polare.
Just i det här fallet så har snubben enligt vad som sagts tagit det till den nivån att han hyr en egen lokal där han spelar in. Alltså INTE en skrubb hemma..... Det innebär utgifter. Vad tycker du i ett sådant fall? Vis av erfarenhet så är det defakto så att kostnaderna lätt skenar när man hyr en lokal. Är det OK att dra in så att man åtminstone inte går back? Eller ska man bjussa polarna på 30 - 50 tusen spänn per år? Vilket det lätt handlar om så fort man hyr en lokal. Det är nog hyfsat svårt att hitta en vettig lokal för 2.000:-/månad också så.....

Varför ska hans egna band finansiera hans hobbyverksamhet?
Har han en studio så antar jag att han har den för att pula själv Alt också ha betalande band för att finansiera skiten.
Att räkna med att finansiera sin hobby på polare och dessutom bandpolare känns extremt ruttet.

Ja.
Jag är med på att man ska ha betalt för jobb.
Men ska man tänka som ni. Då ska alla ha betalt isf, det tar ju tid att vara i nämnda studio och lägga bas också, vad sätter man för taxa?
Plus förstås instrumenthyra.
Vaddå tänka som "vi"? Det enda JAG säger är att det är den som äger prylarna/hyr lokalen som måste få ha en chans att säga vad han tycker och tänker i frågan.

Varför ska hans egna band finansiera hans hobbyverksamhet? Varför ska en snubbe finansiera sitt bands hobbyverksamhet vad det gäller inspelningar?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Jag bjuder mina bandpolare på middag ibland, men jag är alltid noggrann med att ta hyra för porslin och bestick. Dom slits ju faktiskt och var inte gratis i inköp. Dessutom måste jag ju diska efteråt och det tar tid och det går åt vatten och diskmedel.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag bjuder mina bandpolare på middag ibland, men jag är alltid noggrann med att ta hyra för porslin och bestick. Dom slits ju faktiskt och var inte gratis i inköp. Dessutom måste jag ju diska efteråt och det tar tid och det går åt vatten och diskmedel.
Hyr du en restauranglokal där du bjuder polarna på middag eller? Vore kanske en mer rättvis jämförelse i sådana fall.....

Ok. Det här är ju bara löjligt. Lycka till med fortsatt diskussion.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Löjligt sa Bull. ;-)
Hej!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Eftersom min lägenhet är dyrare än min brorsas kåk brukar jag vara tydlig med att de pitchar in med rätt summa när hans familj är här på middag. Varför ska jag gå back? Det här är bara löjligt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Eftersom min lägenhet är dyrare än min brorsas kåk brukar jag vara tydlig med att de pitchar in med rätt summa när hans familj är här på middag. Varför ska jag gå back? Det här är bara löjligt.
En kompis har en bilverkstad och han meckar gratis åt precis alla sina polare dagarna i ända. Hans fru jobbar som prostituerad och det är också gratis för alla polare. HELT perfekt. En sann kompis!
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av inane »

blackparkas skrev:Varför?
Varför är en studioutrustning "mer värd"?
Förstår inte hur du tänker.
Musikutrustning som musikutrustning...
För övrigt har många av oss basar och stärkare värda betydligt mer än 95% av alla hemmastudios.
Nä, inte mer värd, men det är utöver den vanliga rollen i bandet. Om jag spelar på en prototyp-Fender från '45 eller en Rusta-bas ger nog resten av bandet fan i så länge det mullrar på rätt ställen i ĺåten :-D

Jag har ingen studio så jag kan inte sätta mig in i den rollen. Skulle vi spela in i en bandmedlems studio skulle jag vill vilja betala för mig, precis som jag vill ge bensinpengar till den som kör när vi samåker :-)
Skulle han jobba som taxichaffis och starta taxametern varje gång han skjutsade mig skulle jag dock hellre köra själv ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

inane skrev:
blackparkas skrev:Varför?
Varför är en studioutrustning "mer värd"?
Förstår inte hur du tänker.
Musikutrustning som musikutrustning...
För övrigt har många av oss basar och stärkare värda betydligt mer än 95% av alla hemmastudios.
Nä, inte mer värd, men det är utöver den vanliga rollen i bandet. Om jag spelar på en prototyp-Fender från '45 eller en Rusta-bas ger nog resten av bandet fan i så länge det mullrar på rätt ställen i ĺåten :-D

Jag har ingen studio så jag kan inte sätta mig in i den rollen. Skulle vi spela in i en bandmedlems studio skulle jag vill vilja betala för mig, precis som jag vill ge bensinpengar till den som kör när vi samåker :-)
Skulle han jobba som taxichaffis och starta taxametern varje gång han skjutsade mig skulle jag dock hellre köra själv ;-)
BRA skrivet. Det där är nog ganska exakt på pricken hur jag ser på saken. Sen att det finns dom här som låter polarna kliva på i herrsnippan gratis utan att säga ifrån säger jag ingenting om. Man bestämmer själv, liksom...... ;)
Låst