Ta betalt för att spela in sitt eget band

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:STEVE HOLT!
Prata klarspråk istället. Men det törs du väl inte.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Allt handlar självklart alltid om dig, Janne.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av macahan »

Idag ska jag spela in mina bandkamrater. Jag tar inträde vid dörren. Garderob finns.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

macahan skrev:Idag ska jag spela in mina bandkamrater. Jag tar inträde vid dörren. Garderob finns.
Då låter dem "kliva på i herrsnippan" alltså?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Allt handlar självklart alltid om dig, Janne.
Som jag skrivit, det handlar INTE om mig. Åtminstone inte mer än vad det handlar om dig och andra. Jag säger bara vad jag tycker och det är att jag personligen inte har några problem med att vara med om att täcka kostnader i sådana här fall. Men det får man bevisligen inte tycka.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:STEVE HOLT!
Prata klarspråk istället. Men det törs du väl inte.
Nä, det har du rätt i.
Det är första delen i en rebus riktad till dej. Nästa ledtråd kommer framöver. Håll ögonen på skaft.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:STEVE HOLT!
Prata klarspråk istället. Men det törs du väl inte.
Nä, det har du rätt i.
Det är första delen i en rebus riktad till dej. Nästa ledtråd kommer framöver. Håll ögonen på skaft.
Vuxet.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Någon har PM.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Någon har PM.
Jasså? Vem då? Och skickat av vem?

Jösses. Nu drar pajkastningen igång igen. När argumenten tryter.......

Tack för mig.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Haha! Och jag som trodde att argumenten tröt redan när Cee Loo grön kom in i bilden..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... p=paranoia" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av saft »

macahan skrev:Idag ska jag spela in mina bandkamrater. Jag tar inträde vid dörren. Garderob finns.
Själv hade vi fyllerep i helgen. Hade hjälpt till att flytta åt nåra kompisar innan å fick ett antal liter sprit som tack. Perfekt när det behöver intensivrepas inför studion.

Nu byter vi ämne här innan forumet förvandlas till gråtrunksorgie å börjar prata sprit istället!!!

Va nån arg tråd för nå år sen om alkohol under gig eller inte som åxå urartade.
Men i replokalen då? Hur ser alla allvetare här på alkohol under repetionstiden? Brukar ni vakna upp på replokalsgolvet med huvudvärksdunk i harmoni med surret från PA å stärkare, intrasslade i era bandmedlemmars kablage å med axelbanden runt pannan? Eller håller ni stenhårt på fritidsgårdsreglerna om mellanmjölk som promillegräns?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Hatt_Johan »

saft skrev:
macahan skrev:Idag ska jag spela in mina bandkamrater. Jag tar inträde vid dörren. Garderob finns.
Själv hade vi fyllerep i helgen. Hade hjälpt till att flytta åt nåra kompisar innan å fick ett antal liter sprit som tack. Perfekt när det behöver intensivrepas inför studion.

Nu byter vi ämne här innan forumet förvandlas till gråtrunksorgie å börjar prata sprit istället!!!

Va nån arg tråd för nå år sen om alkohol under gig eller inte som åxå urartade.
Men i replokalen då? Hur ser alla allvetare här på alkohol under repetionstiden? Brukar ni vakna upp på replokalsgolvet med huvudvärksdunk i harmoni med surret från PA å stärkare, intrasslade i era bandmedlemmars kablage å med axelbanden runt pannan? Eller håller ni stenhårt på fritidsgårdsreglerna om mellanmjölk som promillegräns?
Vi repade i vår trummis farmors hus efter hon gått bort i en period. Då dunkade skallarna i takt! Vi hittade bland annat en tertra med vi från 2011 som var helt brukbar och trummisen sket i en toalett med stop i så hela övervåningen (utrymmet vi repade i) luktade. Dock har vi strikt policy på alkoholfritt innan och på scen. Kanske en liten virre innan.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Det är kul att fyllrepa, men totalt meningslöst i repsyfte! :)
Kan bli dyrt också. En gitarrist jag spelat en hel del med fick spel, tryckte sin Strata genom en gipsvägg och stack på krogen med gitarren hängande i väggen tjutande på full volym! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Det är kul att fyllrepa, men totalt meningslöst i repsyfte! :)
Kan bli dyrt också. En gitarrist jag spelat en hel del med fick spel, tryckte sin Strata genom en gipsvägg och stack på krogen med gitarren hängande i väggen tjutande på full volym! :)
Frågan är:tog han betalt för att han hade utgifter?För att han köpt en gitarr,kanske?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av r0ddan »

Försvann det ett inlägg?
Jag vet vad det stod, det var minsann klarspråk =)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Eagle Hazze »

Som en kombo så hade vi ett par duktiga fyllefester i en kommersiell studio, då var vi unga och studioägarna var med. De ingick inte i bandet. Vaknade upp ett par gånger i det ekolösa rummet, det var inte trevligt. Idag 25 år senare så repar vi alltid utan alkohol, annars så blir det meningslöst. Däremot så kan vi ta en öl i repan efter rep, men det är ovanligt då en del i bandet normalt tar bil till repet. Vi träffas vid andra tillfällen och tar en öl eller vin efter smak och behov. Vi kan ta en öl möjligen innan en spelning, vi klarar inte 7,5, och synkoper osv onyktra, det blir bara osynk och kasst. hade vi kört 4/4 rakt igenom så hade det nog varit enklare att dra i sig ett par öl innan. Sedan så får jag nog tillägga att det är förbannat kul att gigga full, men då får det vara i något jamsammanhang där alla är på samma nivå (promille) och med på situationen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Grafen »

Jag har aldrig spontansupit vid rep däremot har jag många gånger varit med om spontanrep vid fylla. Mycket kul, mycket naket.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Jag har aldrig spontansupit vid rep däremot har jag många gånger varit med om spontanrep vid fylla. Mycket kul, mycket naket.

Jag har varit med om spontannaket vid supning ett antal gånger, men det kanske är en helt annan sak.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Mr Praline »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Jag har aldrig spontansupit vid rep däremot har jag många gånger varit med om spontanrep vid fylla. Mycket kul, mycket naket.

Jag har varit med om spontannaket vid supning ett antal gånger, men det kanske är en helt annan sak.
Vi spelade in ett spår helt nakna till en skiva med ett folkmusikband jag var basist i under gymnasietiden. Hade glömt det helt till att jag läste detta... :D

Plötsligt när jag kommer tillbaka från toaletten sitter trummisen naken bakom trummorna. Jag ville ju inte vara sämre, och till slut stod alla i bandet helt nakna och spelade in. Utan alkohol! :D
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Bullen »

De flesta i vårt band brukar vara spontanfulla dagen innan ett rep. Det är inte lika kul.

Ontopic: Förhoppningsvis kan man ha en så pass öppen diskussion i bandet att man hittar ett alternativ som alla blir nöjda med.
Finns som någon sa inget universellt svar på en sådan situation men det är väl rent sunt förnuft att pröjsa snubben/snubban OM det hade varit på studiotid som annars inbringat inkomst till den som har studion. OM denne nu vill att man gör det. Då är det inget jag skulle anse vara sniket utan helt självklart. Om det däremot är som i trådskaparens hypotetiska exempel så kan väl kompensation vara på sin plats då det tar mycket tid och ork att genomföra, samtidigt så drar alla sitt strå till stacken och tar man på sig att spela in på sin fritid för bandets skull så är det ganska främmande för mig att man skulle vilja ha betalt för det. Kompensation ja, t.ex lokalhyra om man har det är ju rätt självklart och nån pryl kanske som ett tack för det personen gör. Men att försöka få kompensation för grejerna man köpt är ju rätt märkligt, det är ungefär som att jag skulle hyra ut filmer jag äger till mina polare eller räkna ut vilka som slitit mest på mina möbler när det är dags att köpa nytt. Har man köpt studioutrustning enbart för bandets skull är det en annan sak men det diskuterar man förhoppningsvis innan och delar på. Viktigast av allt, kom fram till något som funkar så att alla blir nöjda. Vill man ha kompensation och de andra inte vill ge det, skit i det då om du inte vill lägga ner tiden gratis. Vill man göra det för att bidra till bandet och för att man tycker det är kul, gör det då. Behöver inte vara så svårt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Bullen skrev:De flesta i vårt band brukar vara spontanfulla dagen innan ett rep. Det är inte lika kul.

Ontopic: Förhoppningsvis kan man ha en så pass öppen diskussion i bandet att man hittar ett alternativ som alla blir nöjda med.
Finns som någon sa inget universellt svar på en sådan situation men det är väl rent sunt förnuft att pröjsa snubben/snubban OM det hade varit på studiotid som annars inbringat inkomst till den som har studion. OM denne nu vill att man gör det. Då är det inget jag skulle anse vara sniket utan helt självklart. Om det däremot är som i trådskaparens hypotetiska exempel så kan väl kompensation vara på sin plats då det tar mycket tid och ork att genomföra, samtidigt så drar alla sitt strå till stacken och tar man på sig att spela in på sin fritid för bandets skull så är det ganska främmande för mig att man skulle vilja ha betalt för det. Kompensation ja, t.ex lokalhyra om man har det är ju rätt självklart och nån pryl kanske som ett tack för det personen gör. Men att försöka få kompensation för grejerna man köpt är ju rätt märkligt, det är ungefär som att jag skulle hyra ut filmer jag äger till mina polare eller räkna ut vilka som slitit mest på mina möbler när det är dags att köpa nytt. Har man köpt studioutrustning enbart för bandets skull är det en annan sak men det diskuterar man förhoppningsvis innan och delar på. Viktigast av allt, kom fram till något som funkar så att alla blir nöjda. Vill man ha kompensation och de andra inte vill ge det, skit i det då om du inte vill lägga ner tiden gratis. Vill man göra det för att bidra till bandet och för att man tycker det är kul, gör det då. Behöver inte vara så svårt.
Precis. Kom överens. Men det verkar inte nödvändigt enligt vissa här då tydligen inte ens ersättning för hyra/kostnader är ok när man spelar in sitt band/kompisar. Man får ALDRIG ta emot en spänn utan att få stämpeln som girig......
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JNHVdqL5bcE[/youtube]
Jag konstaterar bara hur vissa resonerat i denna tråd. Don´t kill the messenger. Jag är inte ett dugg sur. Är det så fel att komma överens och att dela på kostnader? Sen, som Bullen konstaterat, om man nu inte kommer överens/inte vill spela in polarna så behöver man ju faktiskt inte göra det. Och då ska man i dom bästa av världar fortfarande kunna vara polare. Kan man kanske tycka.
Låst