Ta betalt för att spela in sitt eget band

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Låst
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

Tjo! Vet inte ifall detta passar bäst in på denna avdelningen eller någon annan men slänger ut det här så länge!

Jag personligen har inte varit med om så många studioerfarenheter så undrar ifall ni kan hjälpa mig med en fråga....

Vad tänker ni kring att en bandmedlem tar betalt för att spela in sitt eget band i sin studio? Är det förståeligt eller är det rent korkat? Personligen tänker jag att ifall det är någon i bandet som är den som sköter bokandet av gig också ska ha betalt för den tid som läggs ner på det arbetet....
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

DrJKO skrev:Tjo! Vet inte ifall detta passar bäst in på denna avdelningen eller någon annan men slänger ut det här så länge!

Jag personligen har inte varit med om så många studioerfarenheter så undrar ifall ni kan hjälpa mig med en fråga....

Vad tänker ni kring att en bandmedlem tar betalt för att spela in sitt eget band i sin studio? Är det förståeligt eller är det rent korkat? Personligen tänker jag att ifall det är någon i bandet som är den som sköter bokandet av gig också ska ha betalt för den tid som läggs ner på det arbetet....
Det beror helt på förutsättningarna. Tjänas det pengar på inspelningen? Har medlemmen en professionell studio där er inspelning tar tid och uppmärksamhet från de vanliga jobben?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av eeakga »

Tänkte samma sak som Bootsy. Om det är så att vederbörande livnär sig på att sälja studiotid, och er tid i studion då skulle leda till ett inkomstbortfall, så kan jag ju förstå att man vill ha betalt.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av saft »

Tycker det låter korkat. Med precis samma anledning som bokningen som du använde som exempel.

Annars kan man börja skriva upp vem som kör när på turne å så ska den ha mer betalat. Provision på merchen. Man kan låta publiken lämna omdömme om vem som skötte sej bäst på scenen å ge bonus utifrån det.

Av samma anledning tycker jag det är korkat att bråka om låtar. Dokumentärer om Beatles, Queen, Aerosmith vems låtar som ska vara med på albumet, spelas live, bli singel etc.
Är ju en rätt bra garanti på att inte hålla sams å ingen alls att låtar blir så bra som möjligt eller att bäst kommer med.




Däremot så kanske banded kan gå ihop å pröjsa lite så att studiobandmedlemmen kan köpa in en ny mick till studion eller liknande ifall hen ska studiogreja. Eller betala en liten del av lokalhyran.

Samma som att bandet kanske kan gå ihop å pröjsa en del av telefonräkningen för den som har ringt runt o bokat.

Bandet betalar lite för slitage, försäkring, skatt etc på trummisens landrover som man brukar åka till gig i.

Lite skillnad på hur man lägger fram det. Hjälpa till å betala, eller få betalt. Liten skillnad
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

eeakga skrev:Tänkte samma sak som Bootsy. Om det är så att vederbörande livnär sig på att sälja studiotid, och er tid i studion då skulle leda till ett inkomstbortfall, så kan jag ju förstå att man vill ha betalt.

Jo, om det är under de förutsättningar som inspelningen sker så förstår jag era resonemang! I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen

Tack för era svar!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

saft skrev:Tycker det låter korkat. Med precis samma anledning som bokningen som du använde som exempel.

Annars kan man börja skriva upp vem som kör när på turne å så ska den ha mer betalat. Provision på merchen. Man kan låta publiken lämna omdömme om vem som skötte sej bäst på scenen å ge bonus utifrån det.

Av samma anledning tycker jag det är korkat att bråka om låtar. Dokumentärer om Beatles, Queen, Aerosmith vems låtar som ska vara med på albumet, spelas live, bli singel etc.
Är ju en rätt bra garanti på att inte hålla sams å ingen alls att låtar blir så bra som möjligt eller att bäst kommer med.




Däremot så kanske banded kan gå ihop å pröjsa lite så att studiobandmedlemmen kan köpa in en ny mick till studion eller liknande ifall hen ska studiogreja. Eller betala en liten del av lokalhyran.

Samma som att bandet kanske kan gå ihop å pröjsa en del av telefonräkningen för den som har ringt runt o bokat.

Bandet betalar lite för slitage, försäkring, skatt etc på trummisens landrover som man brukar åka till gig i.

Lite skillnad på hur man lägger fram det. Hjälpa till å betala, eller få betalt. Liten skillnad
Tycker att du har väldigt kloka idéer måste jag säga!

Tack för svaret!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

DrJKO skrev:
eeakga skrev:Tänkte samma sak som Bootsy. Om det är så att vederbörande livnär sig på att sälja studiotid, och er tid i studion då skulle leda till ett inkomstbortfall, så kan jag ju förstå att man vill ha betalt.

Jo, om det är under de förutsättningar som inspelningen sker så förstår jag era resonemang! I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen

Tack för era svar!
I så fall tycker jag att Safts princip om att man kanske går ihop om en ny mick eller liknande känns mer adekvat.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

Måste bara hylla medlemmarna på pratabas för att vara så snabba på att besvara ens frågor :tummenupp: ! Inte många ställen enligt min erfarenhet där det är så!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

bootsy skrev:
DrJKO skrev:
eeakga skrev:Tänkte samma sak som Bootsy. Om det är så att vederbörande livnär sig på att sälja studiotid, och er tid i studion då skulle leda till ett inkomstbortfall, så kan jag ju förstå att man vill ha betalt.

Jo, om det är under de förutsättningar som inspelningen sker så förstår jag era resonemang! I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen

Tack för era svar!
I så fall tycker jag att Safts princip om att man kanske går ihop om en ny mick eller liknande känns mer adekvat.
Jo det resonemanget köper jag helt och hållet!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av eeakga »

bootsy skrev:
DrJKO skrev:
eeakga skrev:Tänkte samma sak som Bootsy. Om det är så att vederbörande livnär sig på att sälja studiotid, och er tid i studion då skulle leda till ett inkomstbortfall, så kan jag ju förstå att man vill ha betalt.

Jo, om det är under de förutsättningar som inspelningen sker så förstår jag era resonemang! I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen

Tack för era svar!
I så fall tycker jag att Safts princip om att man kanske går ihop om en ny mick eller liknande känns mer adekvat.
+1
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Det här måste ju studiobandmedlemmen själv få bestämma om tycker jag. Ett annat alternativ, vilket jag själv gjort några gånger, är att bandet hyr in sig i en annan studio och att bandmedlemmarna betalar vad det kostar på lika villkor. Då får någon helt utomstående stå för teknik och mixning. Personligen kan jag ibland tycka att det är ganska jobbigt att både spela och ratta samtidigt, vilket det ofta är vad det handlar om när man spelar in sitt "eget" band. Sen handlar det ju mycket om vilken nivå studion han har ligger på. Bra grejor kostar pengar. Har han studion hemma eller hyr han en lokal? Lokalhyra kostar pengar. Den främsta frågan är egentligen vad han själv tycker om detta. Det vore intressant att få svar på. Att ta för givet att han ska göra det gratis och söka argument för det känns inte helt reko. Vad tycker han själv?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Eagle Hazze »

Om det är en studio där personen lever på att just spela in så ska ni inte med gruppen ta upp den tiden från andra studiojobb hen skulle på betalt för.Tänker att ni träffas ju på fritiden antar jag och repar, då är hen ledig och repar på fritiden. Hen har avsatt tid till det på sin fritid. Det innebär att hen inte tar av sin arbetstid för att repa. Då kan ni egentligen tycker jag använda samma fritid till att spela in i studion och då ska hen givetvis inte ta betalt då er tid där inte inverkar på studions ekonomi. Ni får givetvis mixa det ni spelar in på samma reptider. Så reptider förflyttas till studion.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

DrJKO skrev:I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av saft »

Vill man spela med en bandmedlem som brinner för sitt band såpass mycket att han vill ha betalt för att spela in?


Fast som jag sa tidigare, betalt är inte samma sak som ersätta/kompensera. Tycker jag.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

Håller med föregående talare.

Har man en professionell studio som har jobb, ja då bör man diskutera ersättning/pröjs.
Men hade det varit jag som ägt studion hade jag definitivt inte tagit ut maxtaxa för inspelningen...

Men är det någon som har en HEMMASTUDIO och som påtar lite för kul, näeh, då skulle jag aldrig godta att han ska ha betalt..
Möjligtvis som sagts tidigare att bandet kan skjuta till lite deg till nå´n ny pryl etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av BlueFruit »

Hur många band har man spelat i där arbetsfördelningen och kostnader varit helt rättvisa?

Inget av de banden jag är/har varit med i.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

Jan Hellman skrev:Det här måste ju studiobandmedlemmen själv få bestämma om tycker jag. Ett annat alternativ, vilket jag själv gjort några gånger, är att bandet hyr in sig i en annan studio och att bandmedlemmarna betalar vad det kostar på lika villkor. Då får någon helt utomstående stå för teknik och mixning. Personligen kan jag ibland tycka att det är ganska jobbigt att både spela och ratta samtidigt, vilket det ofta är vad det handlar om när man spelar in sitt "eget" band. Sen handlar det ju mycket om vilken nivå studion han har ligger på. Bra grejor kostar pengar. Har han studion hemma eller hyr han en lokal? Lokalhyra kostar pengar. Den främsta frågan är egentligen vad han själv tycker om detta. Det vore intressant att få svar på. Att ta för givet att han ska göra det gratis och söka argument för det känns inte helt reko. Vad tycker han själv?
Den hypotetiska personen har en egen lokal. Lokalkostnad bör vi delta med ja!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

Eagle Hazze skrev:Om det är en studio där personen lever på att just spela in så ska ni inte med gruppen ta upp den tiden från andra studiojobb hen skulle på betalt för.Tänker att ni träffas ju på fritiden antar jag och repar, då är hen ledig och repar på fritiden. Hen har avsatt tid till det på sin fritid. Det innebär att hen inte tar av sin arbetstid för att repa. Då kan ni egentligen tycker jag använda samma fritid till att spela in i studion och då ska hen givetvis inte ta betalt då er tid där inte inverkar på studions ekonomi. Ni får givetvis mixa det ni spelar in på samma reptider. Så reptider förflyttas till studion.
Håller med dig absolut!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av DrJKO »

BlueFruit skrev:Hur många band har man spelat i där arbetsfördelningen och kostnader varit helt rättvisa?

Inget av de banden jag är/har varit med i.
Nej, jag tror nog inte att de fungerar helt rättvist alla gånger eller flertalet gånger heller för den delen vad gäller arbetsfördelningen och kostnader i ett band. Dock tänker jag att man bör så gott man kan försöka göra det så rättvist som möjligt!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av strummer »

saft skrev:Vill man spela med en bandmedlem som brinner för sitt band såpass mycket att han vill ha betalt för att spela in?


Fast som jag sa tidigare, betalt är inte samma sak som ersätta/kompensera. Tycker jag.
Allt du säger är så på pricken! Kan bara, som den som spelar in sitt eget band, hålla med!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Från min sida av saken så kan jag bara konstatera att det är otroligt lätt att bli utnyttjad som studioägare om man inte klarar av att säga Nej om det blir för mycket. Och det tar ofta REJÄLT med tid att sitta med efterbearbetning, pålägg och mixning. Tid som dom andra i bandet inte nödvändigtvis lägger ner då dom inte behöver vara med. Och att det egentligen är en fördel om dom inte är med. "För många kockar......" En annan risk med att spela in sitt eget band är att man riskerar att få kritik från alla håll i bandet av bandmedlemmar som inte alltid klarar av att se helheten utan snöar in på sitt eget instrument enbart vid mix. Det är lite lättare att stå ut med om man spelar in utomstående som man inte kommer träffa varje vecka och repa och giga med under en förhoppningsvis lång tid. "Min virvel låter inte bra på den låten....."
Vill man spela med en bandmedlem som brinner för sitt band såpass mycket att han vill ha betalt för att spela in?
Den där frågan kan man vända på..... Vill man spela in med ett band som inte är villiga att hjälpa till med kostnader efter att man själv plöjt ner pengar i utrustning och skaffat lokal som kostar hyra.....??

Jag tycker att frågan måste bollas tillbaka till bandmedlemmen som har studion. Vad är HANS uppfattning i detta? Spelar inte det någon roll, eller?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av strummer »

Nu är det ju en väldig skillnad på att ha en riktig, professionell studio mot att "gilla att hålla på":)
För min del har det varit ett mål att sträva mot flera år, och jag ser det som en av funktionerna man behöver i ett band, precis som det behövs låtskrivare, kaffebryggare, klantskallar, ordningspoliser, rockstjärnor, divor, chaufförer, humpers och en massa annat. Jag gör det jag är bra på (mindre dålig på dåra...) medan övriga i bandet pysslar med sånt de kan och gillar. Och ingen klagar.

Däremot börjar jag komma upp i en utrustningsnivå som gör att jag inte kan utveckla mitt nuvarande koncept speciellt mycket utan ganska stora pengar. Så är det någon som vill ha bättre kvalitet än jag kan tillhandahålla blir frågan om ersättning/kompensering bärande.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:Nu är det ju en väldig skillnad på att ha en riktig, professionell studio mot att "gilla att hålla på":)
För min del har det varit ett mål att sträva mot flera år, och jag ser det som en av funktionerna man behöver i ett band, precis som det behövs låtskrivare, kaffebryggare, klantskallar, ordningspoliser, rockstjärnor, divor, chaufförer, humpers och en massa annat. Jag gör det jag är bra på (mindre dålig på dåra...) medan övriga i bandet pysslar med sånt de kan och gillar. Och ingen klagar.

Däremot börjar jag komma upp i en utrustningsnivå som gör att jag inte kan utveckla mitt nuvarande koncept speciellt mycket utan ganska stora pengar. Så är det någon som vill ha bättre kvalitet än jag kan tillhandahålla blir frågan om ersättning/kompensering bärande.
Precis. Och i det här fallet verkar snubben ha skaffat en egen lokal där han har inspelningsutrustningen. Vilket gör att extra kostnader uppstår. Bara för att någon "gillar att hålla på" behöver det inte innebära att han har lust att gå med förlust. Och prylar kommer gå sönder/uppgraderas etc..... Jag är fortfarande intresserad vad snubben i fråga tycker i saken.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

TDHP skrev:
DrJKO skrev:I detta fallet som jag 'hypotetiskt' talar om så är det inte en person som livnär sig på att sälja studiotid och möjligen bara små små summor kommer tjänas på inspelningen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag filmar och redigerar bandets musikvideor, har en dyr utrustning som jag använder normalt sett i min firma. Jag skulle aldrig ta betalt för den tiden jag lägger ner på att redigera bandet osv. Det innebär att jag aldrig arbetar med gruppens material på arbetstid utan på reptid. Vi delar på förbrukningsmaterial vid behov på t.ex. 50 ex dvd skivor eller liknande.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Låst