Monitorer - Mackie MR5?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Monitorer - Mackie MR5?

Inlägg av Basmasen »

Jag har börjat testa på att mixa bandets multitrackade låtar på datorn med ett par gamla JBL hifi-högtalare, men upptäckte ganska snabbt att man behöver införskaffa ett par hyfsade närfältsmonitorer.

Jag har kollat runt lite på nätet och funderar på ett par Mackie MR5, som jag tycker verkar prisvärda.
Jag sitter i ett ganska litet rum och mixar och har högtalarna på ca 1 m avstånd.

* Vad tror ni ruttade rävar om dessa monitorer att börja med? De skall endast användas för hobbybruk, men man vill ju att det ska låta bra ändå.

* Behöver man en subbas? De går ju inte jättelångt ner i frekvenserna.

* Jag tittade också på MR8 men de verkar vara ämnade för ett större rum, typ studiokontrollrum.

Kanske finns det andra mer prisvärda alternativ?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer - Mackie MR5?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har ett par såna här:
http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Förvisso moddade av ett litet geni men dom låter förjävligt bra. Kastade ut mina Genelec'ar för 10 ggr pengarna till förmån för dom där, konstigt nog.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Monitorer - Mackie MR5?

Inlägg av Jan Hellman »

Gandhi´s geni har ritat upp akustiken i min studio och hållit i installation och byggnation. Han är väldigt duktig. Annars tycker jag att Yamaha HS 7 eller 8 är bra. Man får kämpa lite med dom på samma sätt som med NS10:orna men när det låter bra i dom så låter det vanligtvis fantastiskt över allt annars. Det som är viktigast med en bra högtalare när man ska mixa är ett bra mellanregister. Toppen och basen kan man ofta få hyfsad koll på om man har ett par någorlunda bra lurar. Personligen gillar jag inte att mixa i lurar men att referenslyssna går bra. Den absolut största fördelen (och då är det nästan nödvändigt att ha en) med en subbas är vid inspelning av trummor. Ett par mindre monitorer kroknar av energin i en bastrumma när man spelar in. Det går nästan inte skulle jag säga. Men om man mer sitter hemma och ska mixa kan det funka utan sub. Om man lär sig att hantera det lägre registret genom att referenslyssna i lurar eller i andra anläggningar. Botten och toppen lär man sig när man får lite rutin. Men ett bra definierat mellanregister i sina högtalare skulle jag säga är a och o. Om jag personligen skulle ut och leta efter ett par billigare/inte svindyra aktiva monitorer så skulle jag personligen kolla in Yamaha.
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Monitorer - Mackie MR5?

Inlägg av Basmasen »

Man blir nyfiken på vad det är för modifikation som det lilla geniet har gjort.
Bra pris på dessa monitorer.
Skriv svar